Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten

Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten
Om de groeiende leegstand en de stijgende koopvlucht naar Gent en Aalst een halt toe te roepen, heeft de Oost-Vlaamse gemeente Wetteren een opvallend winkelplan klaar. Meest opmerkelijke voorstel: het kernwinkelgebied inperken tot drie straten.

Het tij dringend keren

Wetteren is al lang niet meer de winkelgemeente die het ooit was. "Er is 15% leegstand in ons centrum: zeer veel", zegt schepen van lokale Economie Herman De Wulf (Open VLD), verwijzend naar een studie van de Economische Raad Oost-Vlaanderen. "De koopbinding van de Wetteraars bedraagt 52%, de koopvlucht naar Gent en Aalst respectievelijk 20% en 18%."

 

Om het tij te keren heeft de gemeente een ambitieus dossier klaar dat vanavond aan de handelaars wordt voorgelegd en dan naar de Vlaamse overheid vertrekt om subsidies aan te vragen. "We hopen subsidies te krijgen voor 'kernversterkende maatregelen' en 'renovatie van handelspanden'. We gaan onze visie sowieso ontwikkelen, maar met overheidssteun zou het sneller gaan", aldus nog schepen De Wulf.

Compacter kernwinkelgebied

Meest in het oog springende voorstel is het compacter maken van het kernwinkelgebied: “In ons plan blijven drie winkelstraten over: de Stationsstraat, de Florimond Leirensstraat en een deel van de Hekkerstraat, tot aan de grens met de Kerkstraat. Zo’n klein centrum is beheersbaar door een manager, die bij leegstand snel kan ingrijpen. Elke winkelstraat moet eindigen op een plaats waar je kan parkeren en waar horeca is."

 

Voorts wil het gemeentebestuur via onder meer renovatie- en gevelpremies meer winkeliers aantrekken, maar tegelijk waken over de kwaliteit: "Seks- en peepshows, speelholen en nachtwinkels komen er niet in."

 

Die kwaliteit moet ook tot uiting komen in de ruimtelijke inrichting: er komen openbare toiletten, speeltuigen, bankjes, bloemperken, een uitgewerkt licht- en muziekplan. Allemaal om de winkelbeleving te verbeteren. Een heuse winkelmanager, die zal worden verkozen door de handelaars, moet alles in goede banen leiden.

 

Met het ambitieuze plan is een bedrag van om en bij de 2,5 miljoen euro gemoeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top