Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten

Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten
Om de groeiende leegstand en de stijgende koopvlucht naar Gent en Aalst een halt toe te roepen, heeft de Oost-Vlaamse gemeente Wetteren een opvallend winkelplan klaar. Meest opmerkelijke voorstel: het kernwinkelgebied inperken tot drie straten.

Het tij dringend keren

Wetteren is al lang niet meer de winkelgemeente die het ooit was. "Er is 15% leegstand in ons centrum: zeer veel", zegt schepen van lokale Economie Herman De Wulf (Open VLD), verwijzend naar een studie van de Economische Raad Oost-Vlaanderen. "De koopbinding van de Wetteraars bedraagt 52%, de koopvlucht naar Gent en Aalst respectievelijk 20% en 18%."

 

Om het tij te keren heeft de gemeente een ambitieus dossier klaar dat vanavond aan de handelaars wordt voorgelegd en dan naar de Vlaamse overheid vertrekt om subsidies aan te vragen. "We hopen subsidies te krijgen voor 'kernversterkende maatregelen' en 'renovatie van handelspanden'. We gaan onze visie sowieso ontwikkelen, maar met overheidssteun zou het sneller gaan", aldus nog schepen De Wulf.

Compacter kernwinkelgebied

Meest in het oog springende voorstel is het compacter maken van het kernwinkelgebied: “In ons plan blijven drie winkelstraten over: de Stationsstraat, de Florimond Leirensstraat en een deel van de Hekkerstraat, tot aan de grens met de Kerkstraat. Zo’n klein centrum is beheersbaar door een manager, die bij leegstand snel kan ingrijpen. Elke winkelstraat moet eindigen op een plaats waar je kan parkeren en waar horeca is."

 

Voorts wil het gemeentebestuur via onder meer renovatie- en gevelpremies meer winkeliers aantrekken, maar tegelijk waken over de kwaliteit: "Seks- en peepshows, speelholen en nachtwinkels komen er niet in."

 

Die kwaliteit moet ook tot uiting komen in de ruimtelijke inrichting: er komen openbare toiletten, speeltuigen, bankjes, bloemperken, een uitgewerkt licht- en muziekplan. Allemaal om de winkelbeleving te verbeteren. Een heuse winkelmanager, die zal worden verkozen door de handelaars, moet alles in goede banen leiden.

 

Met het ambitieuze plan is een bedrag van om en bij de 2,5 miljoen euro gemoeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top