Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten | RetailDetail

Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten

Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten
Om de groeiende leegstand en de stijgende koopvlucht naar Gent en Aalst een halt toe te roepen, heeft de Oost-Vlaamse gemeente Wetteren een opvallend winkelplan klaar. Meest opmerkelijke voorstel: het kernwinkelgebied inperken tot drie straten.

Het tij dringend keren

Wetteren is al lang niet meer de winkelgemeente die het ooit was. "Er is 15% leegstand in ons centrum: zeer veel", zegt schepen van lokale Economie Herman De Wulf (Open VLD), verwijzend naar een studie van de Economische Raad Oost-Vlaanderen. "De koopbinding van de Wetteraars bedraagt 52%, de koopvlucht naar Gent en Aalst respectievelijk 20% en 18%."

 

Om het tij te keren heeft de gemeente een ambitieus dossier klaar dat vanavond aan de handelaars wordt voorgelegd en dan naar de Vlaamse overheid vertrekt om subsidies aan te vragen. "We hopen subsidies te krijgen voor 'kernversterkende maatregelen' en 'renovatie van handelspanden'. We gaan onze visie sowieso ontwikkelen, maar met overheidssteun zou het sneller gaan", aldus nog schepen De Wulf.

Compacter kernwinkelgebied

Meest in het oog springende voorstel is het compacter maken van het kernwinkelgebied: “In ons plan blijven drie winkelstraten over: de Stationsstraat, de Florimond Leirensstraat en een deel van de Hekkerstraat, tot aan de grens met de Kerkstraat. Zo’n klein centrum is beheersbaar door een manager, die bij leegstand snel kan ingrijpen. Elke winkelstraat moet eindigen op een plaats waar je kan parkeren en waar horeca is."

 

Voorts wil het gemeentebestuur via onder meer renovatie- en gevelpremies meer winkeliers aantrekken, maar tegelijk waken over de kwaliteit: "Seks- en peepshows, speelholen en nachtwinkels komen er niet in."

 

Die kwaliteit moet ook tot uiting komen in de ruimtelijke inrichting: er komen openbare toiletten, speeltuigen, bankjes, bloemperken, een uitgewerkt licht- en muziekplan. Allemaal om de winkelbeleving te verbeteren. Een heuse winkelmanager, die zal worden verkozen door de handelaars, moet alles in goede banen leiden.

 

Met het ambitieuze plan is een bedrag van om en bij de 2,5 miljoen euro gemoeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.