Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten | RetailDetail

Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten

Wetteren wil kernwinkelgebied opwaarderen door het in te perken tot drie straten
Om de groeiende leegstand en de stijgende koopvlucht naar Gent en Aalst een halt toe te roepen, heeft de Oost-Vlaamse gemeente Wetteren een opvallend winkelplan klaar. Meest opmerkelijke voorstel: het kernwinkelgebied inperken tot drie straten.

Het tij dringend keren

Wetteren is al lang niet meer de winkelgemeente die het ooit was. "Er is 15% leegstand in ons centrum: zeer veel", zegt schepen van lokale Economie Herman De Wulf (Open VLD), verwijzend naar een studie van de Economische Raad Oost-Vlaanderen. "De koopbinding van de Wetteraars bedraagt 52%, de koopvlucht naar Gent en Aalst respectievelijk 20% en 18%."

 

Om het tij te keren heeft de gemeente een ambitieus dossier klaar dat vanavond aan de handelaars wordt voorgelegd en dan naar de Vlaamse overheid vertrekt om subsidies aan te vragen. "We hopen subsidies te krijgen voor 'kernversterkende maatregelen' en 'renovatie van handelspanden'. We gaan onze visie sowieso ontwikkelen, maar met overheidssteun zou het sneller gaan", aldus nog schepen De Wulf.

Compacter kernwinkelgebied

Meest in het oog springende voorstel is het compacter maken van het kernwinkelgebied: “In ons plan blijven drie winkelstraten over: de Stationsstraat, de Florimond Leirensstraat en een deel van de Hekkerstraat, tot aan de grens met de Kerkstraat. Zo’n klein centrum is beheersbaar door een manager, die bij leegstand snel kan ingrijpen. Elke winkelstraat moet eindigen op een plaats waar je kan parkeren en waar horeca is."

 

Voorts wil het gemeentebestuur via onder meer renovatie- en gevelpremies meer winkeliers aantrekken, maar tegelijk waken over de kwaliteit: "Seks- en peepshows, speelholen en nachtwinkels komen er niet in."

 

Die kwaliteit moet ook tot uiting komen in de ruimtelijke inrichting: er komen openbare toiletten, speeltuigen, bankjes, bloemperken, een uitgewerkt licht- en muziekplan. Allemaal om de winkelbeleving te verbeteren. Een heuse winkelmanager, die zal worden verkozen door de handelaars, moet alles in goede banen leiden.

 

Met het ambitieuze plan is een bedrag van om en bij de 2,5 miljoen euro gemoeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.