RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen DuurzaamheidMarketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Willekeurige milieutaksen op reclamefolders schaden lokale retail”

icon
Algemeen21 mei, 2025
BD Media

Milieutaksen op papieren folders zijn de afgelopen jaren fors gestegen, terwijl internationale e-commercespelers geen taks betalen op de kartonnen verpakkingen die ze verzenden. Handelaars vragen een gelijk speelveld.

Negatieve gevolgen

Van de 288 onderzochte Vlaamse gemeenten rekenen er slechts 73 geen foldertaksen aan. 21 gemeenten hanteren het normtarief voor recyclage (een bedrag dat kostendekkend is voor de ophaling en recyclage van het papier, nvdr). 54 gemeenten rekenen twee- tot vijfmaal de norm, 123 rekenen vijf- tot vijftienmaal de norm en 17 rekenen zelfs 15 tot 42 keer de norm. Het Vlaams gemiddelde ligt op 7,25 keer de norm.

De taksen gaan verder dan een dekking van de kosten, zegt een coalitie van een zestigtal retailers. De reclamesector vraagt nu een einde aan de “wildgroei” en pleit ervoor dat steden en gemeenten zich zouden houden aan het normbedrag, dat schommelt tussen 0,0035 euro voor een folder van minder dan 10 gram en 0,0110 euro voor een folder tot 50 gram. Milieutaksen mogen op korte termijn goed zijn voor de stadskas, ze hebben negatieve gevolgen op de lange termijn, voeren ze aan: een toename van de leegstand, een verschuiving van handelsomzet naar het buitenland en een toename van papier- en kartonafval door e-commerce.

“Enkel de kleine vervuiler betaalt”

België is het enige land in Europa dat taxeert op reclamefolders, zeggen de initiatiefnemers. Het speelveld is ongelijk: “In het opgehaalde pakket papier en karton zat in 2023 slechts 8% ongeadresseerde reclame, in 2024 zelfs maar 5%. Het overige percentage is van tijdschriften, kranten, post, informatief drukwerk, geadresseerde reclame, verkiezingsdrukwerk, karton en verpakkingen. Maar deze groep van 95% betaalt géén bijdrage. Alleen de Belgische lokale handelaar betaalt en dat vinden we niet fair”, zeggen Hans Helsen van Print4U en Joris Boeckx van Hubo namens de coalitie. “De kleine vervuiler betaalt, de grote niet.”

“Een folder weegt gemiddeld 50 gram, komt in een bundel in de brievenbus en wordt gerecycleerd. Wie geen folders wenst, kan eenvoudig een sticker op de brievenbus kleven. Een online campagne heeft ook een CO2-uitstoot, vraagt steeds meer stroomverbruik en resulteert vaak in een thuislevering via een buitenlandse bestelwagen met een kartonnen doos van 450 gram. Dat is niet milieuvriendelijker, noch economisch duurzamer. 70% van de Belgische onlineaankopen gebeuren bij buitenlandse handelaars – dat is een enorm verlies voor onze lokale economie”, besluiten Helsen en Boeckx.

Geen alternatieven

Voor veel handelaars betekenen de taksen een kostenverhoging van 30 à 35% op een reclamecampagne via folders. Veel alternatieven hebben ze niet: eerdere studies suggereerden dat digitale campagnes veel minder efficiënt zijn dan papieren folders. Uit een test van Lidl in de provincie Utrecht bijvoorbeeld, bleek dat de bestedingen en het aantal gekochte items per winkeltrip bij de retailer daalde bij gezinnen die geen folder meer ontvingen. Het promoten van de digitale folder in de Lidl Plus-app kon dat negatieve effect niet compenseren.

De coalitie van handelaars en agentschappen slaagde er in 2023 in om een voorstel tegen te houden van toenmalig milieuminister Demir, die de werking van de reclamesticker wilde omkeren – en van de “nee-sticker” dus een “ja-sticker” wilde maken. Nu vragen de bedrijven aan de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) om leden te adviseren om hun foldertaks voortaan te baseren op het normbedrag voor ophaling en recyclage.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN