Winkeldieven stelen minder, maar duurder

Winkeldieven stelen minder, maar duurder

In 2012 nam het aantal gestolen goederen af met 4,7% tegenover het jaar voordien, maar tegelijk nam de totale waarde toe met 4,6%. Daarmee is winkeldiefstal jaarlijks goed voor 1,5 à 2% omzetverlies.

Voor ruim 700.000 euro gestolen

In 2012 daalde het aantal gestolen goederen van 48.492 naar 46.224 producten, terwijl de totale waarde steeg van 671.780 naar 702.420 euro. Dat blijkt uit cijfers van de vzw Preventie & veiligheid, die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen kon inkijken. Droge voeding en vers vlees (29%), parfumerie (15%), alcohol en sterke drank (10%), doe-het-zelfmateriaal (7%) en dameskleding (6%) waren vorig jaar het populairst bij dieven.

 

De steile opmars van voeding, die ook al merkbaar was in de eerste helft van 2012, heeft zich dus voortgezet. "Een typisch crisisfenomeen", zegt Christine Mattheeuws van de zelfstandigenorganisatie. "In 2008 was voeding goed voor maar 23% van alle gestolen waren, nu gaat het om 29%. Terwijl er in niet-crisistijden vooral luxeproducten worden gestolen, verschuift dat nu voor een stuk naar basisproducten, zoals voedsel."

 

Snelrechtbanken vanaf oktober

Gemiddeld kaapt winkeldiefstal 1,5 à 2 procent van de omzet van een handelaar weg. "Voor kleinhandelaars die vaak met krappe winstmarges werken, is dat beslist geen onbelangrijk bedrag", aldus Mattheeuws. De NSZ-voorzitter is dan ook tevreden dat deze vorm van criminaliteit vanaf oktober in elke provincie via snelrechtbanken zal worden bestraft.

 

"Zo kan het gerecht korter op de bal spelen en het gevoel van straffeloosheid dat nu heerst aanpakken. Op die manier zien handelaars dat winkeldiefstal wel degelijk aangepakt wordt. Bovendien kan snelrecht dan weer ontradend werken op andere potentiële winkeldieven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top