Winkeldieven stelen minder, maar duurder

Winkeldieven stelen minder, maar duurder

In 2012 nam het aantal gestolen goederen af met 4,7% tegenover het jaar voordien, maar tegelijk nam de totale waarde toe met 4,6%. Daarmee is winkeldiefstal jaarlijks goed voor 1,5 à 2% omzetverlies.

Voor ruim 700.000 euro gestolen

In 2012 daalde het aantal gestolen goederen van 48.492 naar 46.224 producten, terwijl de totale waarde steeg van 671.780 naar 702.420 euro. Dat blijkt uit cijfers van de vzw Preventie & veiligheid, die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen kon inkijken. Droge voeding en vers vlees (29%), parfumerie (15%), alcohol en sterke drank (10%), doe-het-zelfmateriaal (7%) en dameskleding (6%) waren vorig jaar het populairst bij dieven.

 

De steile opmars van voeding, die ook al merkbaar was in de eerste helft van 2012, heeft zich dus voortgezet. "Een typisch crisisfenomeen", zegt Christine Mattheeuws van de zelfstandigenorganisatie. "In 2008 was voeding goed voor maar 23% van alle gestolen waren, nu gaat het om 29%. Terwijl er in niet-crisistijden vooral luxeproducten worden gestolen, verschuift dat nu voor een stuk naar basisproducten, zoals voedsel."

 

Snelrechtbanken vanaf oktober

Gemiddeld kaapt winkeldiefstal 1,5 à 2 procent van de omzet van een handelaar weg. "Voor kleinhandelaars die vaak met krappe winstmarges werken, is dat beslist geen onbelangrijk bedrag", aldus Mattheeuws. De NSZ-voorzitter is dan ook tevreden dat deze vorm van criminaliteit vanaf oktober in elke provincie via snelrechtbanken zal worden bestraft.

 

"Zo kan het gerecht korter op de bal spelen en het gevoel van straffeloosheid dat nu heerst aanpakken. Op die manier zien handelaars dat winkeldiefstal wel degelijk aangepakt wordt. Bovendien kan snelrecht dan weer ontradend werken op andere potentiële winkeldieven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim één jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep werkt aan een webshop en wil tegelijk in Frankrijk het aantal fysieke winkels opdrijven, om zo de omslag te maken naar een heus omnichannelbedrijf.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Back to top