Winkeldieven stelen minder, maar duurder

Winkeldieven stelen minder, maar duurder

In 2012 nam het aantal gestolen goederen af met 4,7% tegenover het jaar voordien, maar tegelijk nam de totale waarde toe met 4,6%. Daarmee is winkeldiefstal jaarlijks goed voor 1,5 à 2% omzetverlies.

Voor ruim 700.000 euro gestolen

In 2012 daalde het aantal gestolen goederen van 48.492 naar 46.224 producten, terwijl de totale waarde steeg van 671.780 naar 702.420 euro. Dat blijkt uit cijfers van de vzw Preventie & veiligheid, die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen kon inkijken. Droge voeding en vers vlees (29%), parfumerie (15%), alcohol en sterke drank (10%), doe-het-zelfmateriaal (7%) en dameskleding (6%) waren vorig jaar het populairst bij dieven.

 

De steile opmars van voeding, die ook al merkbaar was in de eerste helft van 2012, heeft zich dus voortgezet. "Een typisch crisisfenomeen", zegt Christine Mattheeuws van de zelfstandigenorganisatie. "In 2008 was voeding goed voor maar 23% van alle gestolen waren, nu gaat het om 29%. Terwijl er in niet-crisistijden vooral luxeproducten worden gestolen, verschuift dat nu voor een stuk naar basisproducten, zoals voedsel."

 

Snelrechtbanken vanaf oktober

Gemiddeld kaapt winkeldiefstal 1,5 à 2 procent van de omzet van een handelaar weg. "Voor kleinhandelaars die vaak met krappe winstmarges werken, is dat beslist geen onbelangrijk bedrag", aldus Mattheeuws. De NSZ-voorzitter is dan ook tevreden dat deze vorm van criminaliteit vanaf oktober in elke provincie via snelrechtbanken zal worden bestraft.

 

"Zo kan het gerecht korter op de bal spelen en het gevoel van straffeloosheid dat nu heerst aanpakken. Op die manier zien handelaars dat winkeldiefstal wel degelijk aangepakt wordt. Bovendien kan snelrecht dan weer ontradend werken op andere potentiële winkeldieven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top