Winkeldieven stelen minder, maar duurder | RetailDetail

Winkeldieven stelen minder, maar duurder

Winkeldieven stelen minder, maar duurder

In 2012 nam het aantal gestolen goederen af met 4,7% tegenover het jaar voordien, maar tegelijk nam de totale waarde toe met 4,6%. Daarmee is winkeldiefstal jaarlijks goed voor 1,5 à 2% omzetverlies.

Voor ruim 700.000 euro gestolen

In 2012 daalde het aantal gestolen goederen van 48.492 naar 46.224 producten, terwijl de totale waarde steeg van 671.780 naar 702.420 euro. Dat blijkt uit cijfers van de vzw Preventie & veiligheid, die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen kon inkijken. Droge voeding en vers vlees (29%), parfumerie (15%), alcohol en sterke drank (10%), doe-het-zelfmateriaal (7%) en dameskleding (6%) waren vorig jaar het populairst bij dieven.

 

De steile opmars van voeding, die ook al merkbaar was in de eerste helft van 2012, heeft zich dus voortgezet. "Een typisch crisisfenomeen", zegt Christine Mattheeuws van de zelfstandigenorganisatie. "In 2008 was voeding goed voor maar 23% van alle gestolen waren, nu gaat het om 29%. Terwijl er in niet-crisistijden vooral luxeproducten worden gestolen, verschuift dat nu voor een stuk naar basisproducten, zoals voedsel."

 

Snelrechtbanken vanaf oktober

Gemiddeld kaapt winkeldiefstal 1,5 à 2 procent van de omzet van een handelaar weg. "Voor kleinhandelaars die vaak met krappe winstmarges werken, is dat beslist geen onbelangrijk bedrag", aldus Mattheeuws. De NSZ-voorzitter is dan ook tevreden dat deze vorm van criminaliteit vanaf oktober in elke provincie via snelrechtbanken zal worden bestraft.

 

"Zo kan het gerecht korter op de bal spelen en het gevoel van straffeloosheid dat nu heerst aanpakken. Op die manier zien handelaars dat winkeldiefstal wel degelijk aangepakt wordt. Bovendien kan snelrecht dan weer ontradend werken op andere potentiële winkeldieven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.