Winkeldieven stelen minder, maar duurder

Winkeldieven stelen minder, maar duurder

In 2012 nam het aantal gestolen goederen af met 4,7% tegenover het jaar voordien, maar tegelijk nam de totale waarde toe met 4,6%. Daarmee is winkeldiefstal jaarlijks goed voor 1,5 à 2% omzetverlies.

Voor ruim 700.000 euro gestolen

In 2012 daalde het aantal gestolen goederen van 48.492 naar 46.224 producten, terwijl de totale waarde steeg van 671.780 naar 702.420 euro. Dat blijkt uit cijfers van de vzw Preventie & veiligheid, die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen kon inkijken. Droge voeding en vers vlees (29%), parfumerie (15%), alcohol en sterke drank (10%), doe-het-zelfmateriaal (7%) en dameskleding (6%) waren vorig jaar het populairst bij dieven.

 

De steile opmars van voeding, die ook al merkbaar was in de eerste helft van 2012, heeft zich dus voortgezet. "Een typisch crisisfenomeen", zegt Christine Mattheeuws van de zelfstandigenorganisatie. "In 2008 was voeding goed voor maar 23% van alle gestolen waren, nu gaat het om 29%. Terwijl er in niet-crisistijden vooral luxeproducten worden gestolen, verschuift dat nu voor een stuk naar basisproducten, zoals voedsel."

 

Snelrechtbanken vanaf oktober

Gemiddeld kaapt winkeldiefstal 1,5 à 2 procent van de omzet van een handelaar weg. "Voor kleinhandelaars die vaak met krappe winstmarges werken, is dat beslist geen onbelangrijk bedrag", aldus Mattheeuws. De NSZ-voorzitter is dan ook tevreden dat deze vorm van criminaliteit vanaf oktober in elke provincie via snelrechtbanken zal worden bestraft.

 

"Zo kan het gerecht korter op de bal spelen en het gevoel van straffeloosheid dat nu heerst aanpakken. Op die manier zien handelaars dat winkeldiefstal wel degelijk aangepakt wordt. Bovendien kan snelrecht dan weer ontradend werken op andere potentiële winkeldieven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top