Winkeliers omzeilen sperperiode met koppelverkoop | RetailDetail

Winkeliers omzeilen sperperiode met koppelverkoop

Winkeliers omzeilen sperperiode met koppelverkoop

Hoewel de sperperiode aan de gang is en het momenteel dus wettelijk verboden is om al solden aan te bieden, hebben winkeliers daar nu een handig achterpoortje voor ontdekt. Ze maken gebruik van koppelverkoop om toch soldenprijzen te kunnen aanbieden.

Symbolische euro in ruil voor korting

Veel retailers zijn al druk bezig met het aanbrengen van de soldenprijzen op hun artikelen, maar officieel mogen ze die prijs nog niet aanbieden aan de klant. Om dat probleem te omzeilen worden de kortingen enkel gegeven wanneer de klant meer dan één stuk koopt. Zo kunnen zij al koopjes doen en kunnen winkeliers eigenlijk een week langer solden hebben.

 

Een aantal winkels werkt met procentuele kortingen van zodra er minstens twee stuks gekocht worden, terwijl andere winkels dan weer de 'rode' soldenprijs geven. Bij AS Adventure krijg je zelfs flink korting wanneer je een symbolische cadeaucheque van 1 euro aankoopt.


Het zijn de grote ketens die zijn begonnen met de koppelverkoop, om zo de concurrentie met het buitenland – waar de sperperiode niet bestaat – en het internet aan te gaan. Kleine winkeliers zien zich genoodzaakt om de trend te volgen. De vraag rijst nu dus weer of er iets moet gedaan worden aan dit achterpoortje, of dat de sperperiode in België meteen helemaal afgeschaft moet worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top