Winkeliers omzeilen sperperiode met koppelverkoop | RetailDetail

Winkeliers omzeilen sperperiode met koppelverkoop

Winkeliers omzeilen sperperiode met koppelverkoop

Hoewel de sperperiode aan de gang is en het momenteel dus wettelijk verboden is om al solden aan te bieden, hebben winkeliers daar nu een handig achterpoortje voor ontdekt. Ze maken gebruik van koppelverkoop om toch soldenprijzen te kunnen aanbieden.

Symbolische euro in ruil voor korting

Veel retailers zijn al druk bezig met het aanbrengen van de soldenprijzen op hun artikelen, maar officieel mogen ze die prijs nog niet aanbieden aan de klant. Om dat probleem te omzeilen worden de kortingen enkel gegeven wanneer de klant meer dan één stuk koopt. Zo kunnen zij al koopjes doen en kunnen winkeliers eigenlijk een week langer solden hebben.

 

Een aantal winkels werkt met procentuele kortingen van zodra er minstens twee stuks gekocht worden, terwijl andere winkels dan weer de 'rode' soldenprijs geven. Bij AS Adventure krijg je zelfs flink korting wanneer je een symbolische cadeaucheque van 1 euro aankoopt.


Het zijn de grote ketens die zijn begonnen met de koppelverkoop, om zo de concurrentie met het buitenland – waar de sperperiode niet bestaat – en het internet aan te gaan. Kleine winkeliers zien zich genoodzaakt om de trend te volgen. De vraag rijst nu dus weer of er iets moet gedaan worden aan dit achterpoortje, of dat de sperperiode in België meteen helemaal afgeschaft moet worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.