Winkeliers omzeilen sperperiode met koppelverkoop | RetailDetail

Winkeliers omzeilen sperperiode met koppelverkoop

Winkeliers omzeilen sperperiode met koppelverkoop

Hoewel de sperperiode aan de gang is en het momenteel dus wettelijk verboden is om al solden aan te bieden, hebben winkeliers daar nu een handig achterpoortje voor ontdekt. Ze maken gebruik van koppelverkoop om toch soldenprijzen te kunnen aanbieden.

Symbolische euro in ruil voor korting

Veel retailers zijn al druk bezig met het aanbrengen van de soldenprijzen op hun artikelen, maar officieel mogen ze die prijs nog niet aanbieden aan de klant. Om dat probleem te omzeilen worden de kortingen enkel gegeven wanneer de klant meer dan één stuk koopt. Zo kunnen zij al koopjes doen en kunnen winkeliers eigenlijk een week langer solden hebben.

 

Een aantal winkels werkt met procentuele kortingen van zodra er minstens twee stuks gekocht worden, terwijl andere winkels dan weer de 'rode' soldenprijs geven. Bij AS Adventure krijg je zelfs flink korting wanneer je een symbolische cadeaucheque van 1 euro aankoopt.


Het zijn de grote ketens die zijn begonnen met de koppelverkoop, om zo de concurrentie met het buitenland – waar de sperperiode niet bestaat – en het internet aan te gaan. Kleine winkeliers zien zich genoodzaakt om de trend te volgen. De vraag rijst nu dus weer of er iets moet gedaan worden aan dit achterpoortje, of dat de sperperiode in België meteen helemaal afgeschaft moet worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.