Winkeliers willen overheidssteun voor verkoop kranten

Winkeliers willen overheidssteun voor verkoop kranten

Zelfstandige supermarkten en krantenwinkels eisen een overheidstoelage omdat ze kranten en tijdschriften verkopen. Dat hebben de organisaties Buurtsuper.be, VFP en Prodipresse bekend gemaakt.

Concurrentievervalsing

Die eis stellen ze, omdat bpost jaarlijks 200 miljoen euro overheidssteun krijgt voor het verdelen van onder andere kranten. Ze willen nu een gelijkaardige toelage, omdat ze vinden dat ze via hun winkels ook aan persverdeling doen en de toelage voor bpost daarom een vorm van concurrentievervalsing zou zijn.

 

Buurtsuper.be, VFP en Prodipresse hebben een gezamenlijke klacht gestuurd naar het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie en naar minister van Economie Johan Vande Lanotte. De organisaties zeggen verbaasd te zijn dat ze bij de vorige toekenning van de overheidstoelagen niet zijn gehoord.


Tegen 2016 moet de overheid een openbare aanbesteding uitschrijven voor het verdelen van de kranten in ons land, op bevel van de Europese Unie, en de winkeliers vinden dat zij een deel van de koek moeten krijgen.

 

"Billijk deel"

"De zeer grote overheidssteun van 200 miljoen euro voor één kanaal (de rechtstreekse verkoop via abonnementen) zorgt ervoor dat een ander distributiekanaal (de losse verkoop via de winkels) ten dode is opgeschreven. De overheidssteun moet gelijk worden verdeeld. Elke krant of magazine, ongeacht via welk kanaal dit verspreid wordt, moet kunnen genieten van een billijk deel van die overheidssteun", staat te lezen in hun persbericht.

 

Het kabinet van Vande Lanotte ontkent dat er sprake is van concurrentievervalsing. "De toelage voor bpost dient om ervoor te zorgen dat er in alle hoeken van het land een krant in de brievenbus kan liggen voor 7.30 uur in de week en voor 10.00 uur in het weekend", repliceert een woordvoerster aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top