Winkeliers willen overheidssteun voor verkoop kranten

Winkeliers willen overheidssteun voor verkoop kranten

Zelfstandige supermarkten en krantenwinkels eisen een overheidstoelage omdat ze kranten en tijdschriften verkopen. Dat hebben de organisaties Buurtsuper.be, VFP en Prodipresse bekend gemaakt.

Concurrentievervalsing

Die eis stellen ze, omdat bpost jaarlijks 200 miljoen euro overheidssteun krijgt voor het verdelen van onder andere kranten. Ze willen nu een gelijkaardige toelage, omdat ze vinden dat ze via hun winkels ook aan persverdeling doen en de toelage voor bpost daarom een vorm van concurrentievervalsing zou zijn.

 

Buurtsuper.be, VFP en Prodipresse hebben een gezamenlijke klacht gestuurd naar het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie en naar minister van Economie Johan Vande Lanotte. De organisaties zeggen verbaasd te zijn dat ze bij de vorige toekenning van de overheidstoelagen niet zijn gehoord.


Tegen 2016 moet de overheid een openbare aanbesteding uitschrijven voor het verdelen van de kranten in ons land, op bevel van de Europese Unie, en de winkeliers vinden dat zij een deel van de koek moeten krijgen.

 

"Billijk deel"

"De zeer grote overheidssteun van 200 miljoen euro voor één kanaal (de rechtstreekse verkoop via abonnementen) zorgt ervoor dat een ander distributiekanaal (de losse verkoop via de winkels) ten dode is opgeschreven. De overheidssteun moet gelijk worden verdeeld. Elke krant of magazine, ongeacht via welk kanaal dit verspreid wordt, moet kunnen genieten van een billijk deel van die overheidssteun", staat te lezen in hun persbericht.

 

Het kabinet van Vande Lanotte ontkent dat er sprake is van concurrentievervalsing. "De toelage voor bpost dient om ervoor te zorgen dat er in alle hoeken van het land een krant in de brievenbus kan liggen voor 7.30 uur in de week en voor 10.00 uur in het weekend", repliceert een woordvoerster aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top