Winkeliers willen overheidssteun voor verkoop kranten | RetailDetail

Winkeliers willen overheidssteun voor verkoop kranten

Winkeliers willen overheidssteun voor verkoop kranten

Zelfstandige supermarkten en krantenwinkels eisen een overheidstoelage omdat ze kranten en tijdschriften verkopen. Dat hebben de organisaties Buurtsuper.be, VFP en Prodipresse bekend gemaakt.

Concurrentievervalsing

Die eis stellen ze, omdat bpost jaarlijks 200 miljoen euro overheidssteun krijgt voor het verdelen van onder andere kranten. Ze willen nu een gelijkaardige toelage, omdat ze vinden dat ze via hun winkels ook aan persverdeling doen en de toelage voor bpost daarom een vorm van concurrentievervalsing zou zijn.

 

Buurtsuper.be, VFP en Prodipresse hebben een gezamenlijke klacht gestuurd naar het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie en naar minister van Economie Johan Vande Lanotte. De organisaties zeggen verbaasd te zijn dat ze bij de vorige toekenning van de overheidstoelagen niet zijn gehoord.


Tegen 2016 moet de overheid een openbare aanbesteding uitschrijven voor het verdelen van de kranten in ons land, op bevel van de Europese Unie, en de winkeliers vinden dat zij een deel van de koek moeten krijgen.

 

"Billijk deel"

"De zeer grote overheidssteun van 200 miljoen euro voor één kanaal (de rechtstreekse verkoop via abonnementen) zorgt ervoor dat een ander distributiekanaal (de losse verkoop via de winkels) ten dode is opgeschreven. De overheidssteun moet gelijk worden verdeeld. Elke krant of magazine, ongeacht via welk kanaal dit verspreid wordt, moet kunnen genieten van een billijk deel van die overheidssteun", staat te lezen in hun persbericht.

 

Het kabinet van Vande Lanotte ontkent dat er sprake is van concurrentievervalsing. "De toelage voor bpost dient om ervoor te zorgen dat er in alle hoeken van het land een krant in de brievenbus kan liggen voor 7.30 uur in de week en voor 10.00 uur in het weekend", repliceert een woordvoerster aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.