Winst HEMA bijna gehalveerd

Winst HEMA bijna gehalveerd

Winkelketen HEMA heeft in zijn boekjaar 2012 een nettowinst gerealiseerd van 6,4 miljoen euro. Dat is een flinke daling tegenover de 11,4 miljoen die de Nederlandse keten in 2011 nog boekte. De omzet steeg met 0,3 procent tot 1,153 miljard euro.

Lager consumentenvertrouwen, hogere btw

HEMA heeft het voorbije jaar de crisis aan den lijve gevoeld: "Ondanks het zware economische klimaat, de scherpe daling in consumentenvertrouwen en de btw-verhoging in Nederland is HEMA in staat geweest een netto winst te behalen in 2012", laat de groep weten.

 

Hoewel die nettowinst bijna de helft lager uitkwam dan het jaar voordien, zegt topman Ronald van Zetten toch tevreden te zijn over de resultaten: "Ik ben tevreden dat ik u kan vertellen dat wij het, ondanks een economisch moeilijk jaar, goed hebben gedaan. Aan het einde van het financiële jaar 2012 hebben wij 638 winkels, waarvan 517 in Nederland en 121 internationaal. In 2012 openden wij in Nederland de 500e vestiging en later in het jaar twee stand-alone beautyshops in Amsterdam en Haarlem."

 

Dat consumenten hun uitgaven beperken, is onder meer te merken bij producten voor de decoratie van huizen, zoals gordijnen. Voedsel blijft het goed doen, vooral ook in de eigen restaurants waar het ontbijt voor 1 euro een hit is en ook het onlangs geïntroduceerde vieruurtje (koffie of thee met gebak eveneens voor de eenheidsprijs van 1 euro) klanten trekt. Ook "dagelijkse" kleding als T-shirts, sokken en ondergoed blijft goed lopen, zo klinkt het nog bij HEMA.

 

"In 2012 waren de marktomstandigheden opnieuw uitdagend en naar verwachting zal de crisis in 2013 nog niet ten einde zijn", blikt topman Ronald van Zetten vooruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top