Winst HEMA bijna gehalveerd

Winst HEMA bijna gehalveerd

Winkelketen HEMA heeft in zijn boekjaar 2012 een nettowinst gerealiseerd van 6,4 miljoen euro. Dat is een flinke daling tegenover de 11,4 miljoen die de Nederlandse keten in 2011 nog boekte. De omzet steeg met 0,3 procent tot 1,153 miljard euro.

Lager consumentenvertrouwen, hogere btw

HEMA heeft het voorbije jaar de crisis aan den lijve gevoeld: "Ondanks het zware economische klimaat, de scherpe daling in consumentenvertrouwen en de btw-verhoging in Nederland is HEMA in staat geweest een netto winst te behalen in 2012", laat de groep weten.

 

Hoewel die nettowinst bijna de helft lager uitkwam dan het jaar voordien, zegt topman Ronald van Zetten toch tevreden te zijn over de resultaten: "Ik ben tevreden dat ik u kan vertellen dat wij het, ondanks een economisch moeilijk jaar, goed hebben gedaan. Aan het einde van het financiële jaar 2012 hebben wij 638 winkels, waarvan 517 in Nederland en 121 internationaal. In 2012 openden wij in Nederland de 500e vestiging en later in het jaar twee stand-alone beautyshops in Amsterdam en Haarlem."

 

Dat consumenten hun uitgaven beperken, is onder meer te merken bij producten voor de decoratie van huizen, zoals gordijnen. Voedsel blijft het goed doen, vooral ook in de eigen restaurants waar het ontbijt voor 1 euro een hit is en ook het onlangs geïntroduceerde vieruurtje (koffie of thee met gebak eveneens voor de eenheidsprijs van 1 euro) klanten trekt. Ook "dagelijkse" kleding als T-shirts, sokken en ondergoed blijft goed lopen, zo klinkt het nog bij HEMA.

 

"In 2012 waren de marktomstandigheden opnieuw uitdagend en naar verwachting zal de crisis in 2013 nog niet ten einde zijn", blikt topman Ronald van Zetten vooruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top