Winst HEMA bijna gehalveerd | RetailDetail

Winst HEMA bijna gehalveerd

Winst HEMA bijna gehalveerd

Winkelketen HEMA heeft in zijn boekjaar 2012 een nettowinst gerealiseerd van 6,4 miljoen euro. Dat is een flinke daling tegenover de 11,4 miljoen die de Nederlandse keten in 2011 nog boekte. De omzet steeg met 0,3 procent tot 1,153 miljard euro.

Lager consumentenvertrouwen, hogere btw

HEMA heeft het voorbije jaar de crisis aan den lijve gevoeld: "Ondanks het zware economische klimaat, de scherpe daling in consumentenvertrouwen en de btw-verhoging in Nederland is HEMA in staat geweest een netto winst te behalen in 2012", laat de groep weten.

 

Hoewel die nettowinst bijna de helft lager uitkwam dan het jaar voordien, zegt topman Ronald van Zetten toch tevreden te zijn over de resultaten: "Ik ben tevreden dat ik u kan vertellen dat wij het, ondanks een economisch moeilijk jaar, goed hebben gedaan. Aan het einde van het financiële jaar 2012 hebben wij 638 winkels, waarvan 517 in Nederland en 121 internationaal. In 2012 openden wij in Nederland de 500e vestiging en later in het jaar twee stand-alone beautyshops in Amsterdam en Haarlem."

 

Dat consumenten hun uitgaven beperken, is onder meer te merken bij producten voor de decoratie van huizen, zoals gordijnen. Voedsel blijft het goed doen, vooral ook in de eigen restaurants waar het ontbijt voor 1 euro een hit is en ook het onlangs geïntroduceerde vieruurtje (koffie of thee met gebak eveneens voor de eenheidsprijs van 1 euro) klanten trekt. Ook "dagelijkse" kleding als T-shirts, sokken en ondergoed blijft goed lopen, zo klinkt het nog bij HEMA.

 

"In 2012 waren de marktomstandigheden opnieuw uitdagend en naar verwachting zal de crisis in 2013 nog niet ten einde zijn", blikt topman Ronald van Zetten vooruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.