Winst HEMA bijna gehalveerd

Winst HEMA bijna gehalveerd

Winkelketen HEMA heeft in zijn boekjaar 2012 een nettowinst gerealiseerd van 6,4 miljoen euro. Dat is een flinke daling tegenover de 11,4 miljoen die de Nederlandse keten in 2011 nog boekte. De omzet steeg met 0,3 procent tot 1,153 miljard euro.

Lager consumentenvertrouwen, hogere btw

HEMA heeft het voorbije jaar de crisis aan den lijve gevoeld: "Ondanks het zware economische klimaat, de scherpe daling in consumentenvertrouwen en de btw-verhoging in Nederland is HEMA in staat geweest een netto winst te behalen in 2012", laat de groep weten.

 

Hoewel die nettowinst bijna de helft lager uitkwam dan het jaar voordien, zegt topman Ronald van Zetten toch tevreden te zijn over de resultaten: "Ik ben tevreden dat ik u kan vertellen dat wij het, ondanks een economisch moeilijk jaar, goed hebben gedaan. Aan het einde van het financiële jaar 2012 hebben wij 638 winkels, waarvan 517 in Nederland en 121 internationaal. In 2012 openden wij in Nederland de 500e vestiging en later in het jaar twee stand-alone beautyshops in Amsterdam en Haarlem."

 

Dat consumenten hun uitgaven beperken, is onder meer te merken bij producten voor de decoratie van huizen, zoals gordijnen. Voedsel blijft het goed doen, vooral ook in de eigen restaurants waar het ontbijt voor 1 euro een hit is en ook het onlangs geïntroduceerde vieruurtje (koffie of thee met gebak eveneens voor de eenheidsprijs van 1 euro) klanten trekt. Ook "dagelijkse" kleding als T-shirts, sokken en ondergoed blijft goed lopen, zo klinkt het nog bij HEMA.

 

"In 2012 waren de marktomstandigheden opnieuw uitdagend en naar verwachting zal de crisis in 2013 nog niet ten einde zijn", blikt topman Ronald van Zetten vooruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top