Wisselkoersen halen omzet Unilever omlaag

Wisselkoersen halen omzet Unilever omlaag

Het Britse Unilever heeft in 2013 zijn omzet met 3% zien krimpen tot 49,797 miljard euro. Dat was vooral het gevolg van wisselkoersschommelingen: bij constante wisselkoersen zou het verkoopcijfer immers met 3,2% gestegen zijn.

Food-takken onder druk

Ondanks de moeilijke economische omstandigheden ging de onderliggende verkoop er nog altijd met 4,3% op vooruit: bovenop de stijging van de omzet met 3,2% bij constante wisselkoersen moet namelijk nog een effect van 1,1% worden verrekend voor het afstoten van producten met een geringe verkoopmarge.

 

De belangrijke tak persoonlijke verzorging (Dove, Lux, Rexona, Axe,…) kende een onderliggende groei van zijn omzet met 7,3%, terwijl de tak reinigingsmiddelen voor thuisgebruik (Omo, Sunlight, Cif,…) een vooruitgang met 8,0% optekende. Bij de takken voeding (Bertolli, Knorr,….) en dranken (Lipton,…) stond de verkoop met toenames van respectievelijk 0,3% en 1,1% wel onder druk.

 

Terugval in Europa

Geografisch kende Unilever in Europa een terugval van de onderliggende omzet met 1,1%, maar elders op de aardbol deed Unilever het beter: in de Amerika’s was er een toename met 4,6% en in Azië en de opkomende landen bedroeg de groei zelfs 7,8%. Die laatste regio wordt dan ook steeds belangrijker en staat nu al voor een omzet van 20,1 miljard euro op een totaal van nagenoeg 50 miljard.

 

Topman Paul Polman erkende wel dat de groei in de opkomende landen lager lag dan in het verleden: dat heeft deels te maken met de zwakte van de munten van die landen, waardoor de inflatie er toeneemt. “We rekenen die inflatie echter niet volledig door in onze prijzen”, zei hij.

 

Winst gaat toch hoger

De druk op de groei belet niet dat Unilever zijn winst vorig jaar met 9% kon opdrijven tot 5,263 miljard euro. De brutomarge steeg met 110 basispunten tot 41,2% als gevolg van de stopzetting van een reeks producten met lage marges, van de lancering van innovatieve producten met een hogere opbrengst en van besparingen op kosten.

 

Wel stegen de advertentie- en promotiekosten met 460 miljoen euro, omdat Unilever door de sterkere concurrentie meer middelen moest inzetten om de consument te overtuigen. Over de komende maanden zei Polman: “We zien de volatiliteit in de markten blijven voortduren en positioneren Unilever dan ook gepast.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top