Wisselkoersen halen omzet Unilever omlaag

Wisselkoersen halen omzet Unilever omlaag

Het Britse Unilever heeft in 2013 zijn omzet met 3% zien krimpen tot 49,797 miljard euro. Dat was vooral het gevolg van wisselkoersschommelingen: bij constante wisselkoersen zou het verkoopcijfer immers met 3,2% gestegen zijn.

Food-takken onder druk

Ondanks de moeilijke economische omstandigheden ging de onderliggende verkoop er nog altijd met 4,3% op vooruit: bovenop de stijging van de omzet met 3,2% bij constante wisselkoersen moet namelijk nog een effect van 1,1% worden verrekend voor het afstoten van producten met een geringe verkoopmarge.

 

De belangrijke tak persoonlijke verzorging (Dove, Lux, Rexona, Axe,…) kende een onderliggende groei van zijn omzet met 7,3%, terwijl de tak reinigingsmiddelen voor thuisgebruik (Omo, Sunlight, Cif,…) een vooruitgang met 8,0% optekende. Bij de takken voeding (Bertolli, Knorr,….) en dranken (Lipton,…) stond de verkoop met toenames van respectievelijk 0,3% en 1,1% wel onder druk.

 

Terugval in Europa

Geografisch kende Unilever in Europa een terugval van de onderliggende omzet met 1,1%, maar elders op de aardbol deed Unilever het beter: in de Amerika’s was er een toename met 4,6% en in Azië en de opkomende landen bedroeg de groei zelfs 7,8%. Die laatste regio wordt dan ook steeds belangrijker en staat nu al voor een omzet van 20,1 miljard euro op een totaal van nagenoeg 50 miljard.

 

Topman Paul Polman erkende wel dat de groei in de opkomende landen lager lag dan in het verleden: dat heeft deels te maken met de zwakte van de munten van die landen, waardoor de inflatie er toeneemt. “We rekenen die inflatie echter niet volledig door in onze prijzen”, zei hij.

 

Winst gaat toch hoger

De druk op de groei belet niet dat Unilever zijn winst vorig jaar met 9% kon opdrijven tot 5,263 miljard euro. De brutomarge steeg met 110 basispunten tot 41,2% als gevolg van de stopzetting van een reeks producten met lage marges, van de lancering van innovatieve producten met een hogere opbrengst en van besparingen op kosten.

 

Wel stegen de advertentie- en promotiekosten met 460 miljoen euro, omdat Unilever door de sterkere concurrentie meer middelen moest inzetten om de consument te overtuigen. Over de komende maanden zei Polman: “We zien de volatiliteit in de markten blijven voortduren en positioneren Unilever dan ook gepast.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Back to top