Wisselkoersen halen omzet Unilever omlaag | RetailDetail

Wisselkoersen halen omzet Unilever omlaag

Wisselkoersen halen omzet Unilever omlaag

Het Britse Unilever heeft in 2013 zijn omzet met 3% zien krimpen tot 49,797 miljard euro. Dat was vooral het gevolg van wisselkoersschommelingen: bij constante wisselkoersen zou het verkoopcijfer immers met 3,2% gestegen zijn.

Food-takken onder druk

Ondanks de moeilijke economische omstandigheden ging de onderliggende verkoop er nog altijd met 4,3% op vooruit: bovenop de stijging van de omzet met 3,2% bij constante wisselkoersen moet namelijk nog een effect van 1,1% worden verrekend voor het afstoten van producten met een geringe verkoopmarge.

 

De belangrijke tak persoonlijke verzorging (Dove, Lux, Rexona, Axe,…) kende een onderliggende groei van zijn omzet met 7,3%, terwijl de tak reinigingsmiddelen voor thuisgebruik (Omo, Sunlight, Cif,…) een vooruitgang met 8,0% optekende. Bij de takken voeding (Bertolli, Knorr,….) en dranken (Lipton,…) stond de verkoop met toenames van respectievelijk 0,3% en 1,1% wel onder druk.

 

Terugval in Europa

Geografisch kende Unilever in Europa een terugval van de onderliggende omzet met 1,1%, maar elders op de aardbol deed Unilever het beter: in de Amerika’s was er een toename met 4,6% en in Azië en de opkomende landen bedroeg de groei zelfs 7,8%. Die laatste regio wordt dan ook steeds belangrijker en staat nu al voor een omzet van 20,1 miljard euro op een totaal van nagenoeg 50 miljard.

 

Topman Paul Polman erkende wel dat de groei in de opkomende landen lager lag dan in het verleden: dat heeft deels te maken met de zwakte van de munten van die landen, waardoor de inflatie er toeneemt. “We rekenen die inflatie echter niet volledig door in onze prijzen”, zei hij.

 

Winst gaat toch hoger

De druk op de groei belet niet dat Unilever zijn winst vorig jaar met 9% kon opdrijven tot 5,263 miljard euro. De brutomarge steeg met 110 basispunten tot 41,2% als gevolg van de stopzetting van een reeks producten met lage marges, van de lancering van innovatieve producten met een hogere opbrengst en van besparingen op kosten.

 

Wel stegen de advertentie- en promotiekosten met 460 miljoen euro, omdat Unilever door de sterkere concurrentie meer middelen moest inzetten om de consument te overtuigen. Over de komende maanden zei Polman: “We zien de volatiliteit in de markten blijven voortduren en positioneren Unilever dan ook gepast.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.