Wisselkoersen zitten Procter & Gamble dwars

Wisselkoersen zitten Procter & Gamble dwars

De Amerikaanse fabrikant van consumentenproducten Procter & Gamble heeft zijn financiële vooruitzichten voor het boekjaar 2014 verlaagd als gevolg van tegenvallende wisselkoersevoluties in tal van opkomende markten.

Omzetstijging kan naar 0% zakken

P&G gaat nu uit van een stijging van de omzet met 0% à 2%; eerder verwachtte het concern nog een stijging van de verkopen met 1% à 2%. In het boekjaar 2013, dat eind juni afliep, haalde het bedrijf een verkoopcijfer van 84,2 miljard dollar (zowat 62 miljard euro). Ook de winstprognoses worden bijgesteld: in plaats van een toename van de winst per aandeel met 5% à 7% zakt de verwachtingsvork nu tot +3% à +5%. Bij constante wisselkoersen zou er een stijging met 12% à 14% ingezeten hebben.

 

Het Amerikaanse bedrijf lijdt erg onder de omrekening van tal van valuta naar dollars. Dat geldt vooral voor de Venezolaanse bolivar (waar de overheid met twee wisselkoersen werkt en een minder gunstige omrekening neemt voor heel wat transacties met P&G), de Argentijnse peso, de Turkse lira, de Zuid-Afrikaanse rand, de Russische roebel, de Braziliaanse real en de Oekraïense hryvnja.

 

Verwacht wordt dat de dollar verder in waarde zal stijgen als de Amerikaanse economie aan kracht wint en de centrale bank er haar stimuleringsprogramma vermindert. Recentelijk leidde dat al tot een sterke verzwakking van munten uit de opkomende markten, omdat investeerders hun geld terug naar de VS haalden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top