Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen

Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen

Yum! Brands - het bedrijf achter Pizza Hut, Taco Bell en KFC – lijdt onder de voedselschandalen in China. De ontdekking dat enkele concurrerende restaurants er een Chinese fondue maakten van gerecupereerde etensresten die de vorige bezoekers lieten liggen en de analyse van lamsvlees dat uiteindelijk vlees van kippen, eenden, ratten en honden bevatte, doen ook de andere bedrijven uit de sector geen goed.

Last van gesjoemel bij concurrenten

Het Amerikaanse Yum! Brands kocht in 2011 Little Sheep, de grootste Chinese keten voor hotpot (Chinese fondue) op. Maar een succes is dit nog niet geworden: de omzet en de winstbijdrage van de onderneming daalden vorig jaar en ook in het eerste kwartaal van 2013 ging het verder de foutieve weg op.


Yum! Brands lijdt onder meer onder de Chinese voedselschandalen, gaf topman David Novak toe in een conferentie met analisten. Hoewel de keten benadrukt dat ze haar lamsvlees bij twee gecontroleerde leveranciers koopt en er geen indicaties van gesjoemel zijn, heeft ze als marktleider in de categorie van hotpot-specialisten wel last van de commotie die ontstaan is door het mengen of vervangen van lamsvlees met vlees van kippen, eenden, ratten en honden. Minstens 11 ton van dergelijk vlees is immers verkocht aan bekende ketens als Dai Mei, Tan en Macao Doulao.


Ook prijsverhoging ligt zwaar op de maag

Toch is er nog een tweede reden waarom Little Sheep het lastig heeft: Yum! Brands probeerde het beeld van de keten hoger in de markt te zetten door de prijzen op te trekken. De gemiddelde kostprijs van een maaltijd steeg er van 70 naar 90 yuan, omgerekend van 9 naar 11 euro.


Bovendien baart niet alleen Little Sheep zorgen, ook KFC kampt met problemen. De keten werd beschuldigd van het toedienen van antibiotica aan kippen om hun groei te versnellen. Daarbij komt nog eens de algemene malaise over de vogelgriep, waardoor de verkoop er de jongste maanden een kwart tot een derde terugviel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top