Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen | RetailDetail

Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen

Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen

Yum! Brands - het bedrijf achter Pizza Hut, Taco Bell en KFC – lijdt onder de voedselschandalen in China. De ontdekking dat enkele concurrerende restaurants er een Chinese fondue maakten van gerecupereerde etensresten die de vorige bezoekers lieten liggen en de analyse van lamsvlees dat uiteindelijk vlees van kippen, eenden, ratten en honden bevatte, doen ook de andere bedrijven uit de sector geen goed.

Last van gesjoemel bij concurrenten

Het Amerikaanse Yum! Brands kocht in 2011 Little Sheep, de grootste Chinese keten voor hotpot (Chinese fondue) op. Maar een succes is dit nog niet geworden: de omzet en de winstbijdrage van de onderneming daalden vorig jaar en ook in het eerste kwartaal van 2013 ging het verder de foutieve weg op.


Yum! Brands lijdt onder meer onder de Chinese voedselschandalen, gaf topman David Novak toe in een conferentie met analisten. Hoewel de keten benadrukt dat ze haar lamsvlees bij twee gecontroleerde leveranciers koopt en er geen indicaties van gesjoemel zijn, heeft ze als marktleider in de categorie van hotpot-specialisten wel last van de commotie die ontstaan is door het mengen of vervangen van lamsvlees met vlees van kippen, eenden, ratten en honden. Minstens 11 ton van dergelijk vlees is immers verkocht aan bekende ketens als Dai Mei, Tan en Macao Doulao.


Ook prijsverhoging ligt zwaar op de maag

Toch is er nog een tweede reden waarom Little Sheep het lastig heeft: Yum! Brands probeerde het beeld van de keten hoger in de markt te zetten door de prijzen op te trekken. De gemiddelde kostprijs van een maaltijd steeg er van 70 naar 90 yuan, omgerekend van 9 naar 11 euro.


Bovendien baart niet alleen Little Sheep zorgen, ook KFC kampt met problemen. De keten werd beschuldigd van het toedienen van antibiotica aan kippen om hun groei te versnellen. Daarbij komt nog eens de algemene malaise over de vogelgriep, waardoor de verkoop er de jongste maanden een kwart tot een derde terugviel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.