Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen | RetailDetail

Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen

Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen

Yum! Brands - het bedrijf achter Pizza Hut, Taco Bell en KFC – lijdt onder de voedselschandalen in China. De ontdekking dat enkele concurrerende restaurants er een Chinese fondue maakten van gerecupereerde etensresten die de vorige bezoekers lieten liggen en de analyse van lamsvlees dat uiteindelijk vlees van kippen, eenden, ratten en honden bevatte, doen ook de andere bedrijven uit de sector geen goed.

Last van gesjoemel bij concurrenten

Het Amerikaanse Yum! Brands kocht in 2011 Little Sheep, de grootste Chinese keten voor hotpot (Chinese fondue) op. Maar een succes is dit nog niet geworden: de omzet en de winstbijdrage van de onderneming daalden vorig jaar en ook in het eerste kwartaal van 2013 ging het verder de foutieve weg op.


Yum! Brands lijdt onder meer onder de Chinese voedselschandalen, gaf topman David Novak toe in een conferentie met analisten. Hoewel de keten benadrukt dat ze haar lamsvlees bij twee gecontroleerde leveranciers koopt en er geen indicaties van gesjoemel zijn, heeft ze als marktleider in de categorie van hotpot-specialisten wel last van de commotie die ontstaan is door het mengen of vervangen van lamsvlees met vlees van kippen, eenden, ratten en honden. Minstens 11 ton van dergelijk vlees is immers verkocht aan bekende ketens als Dai Mei, Tan en Macao Doulao.


Ook prijsverhoging ligt zwaar op de maag

Toch is er nog een tweede reden waarom Little Sheep het lastig heeft: Yum! Brands probeerde het beeld van de keten hoger in de markt te zetten door de prijzen op te trekken. De gemiddelde kostprijs van een maaltijd steeg er van 70 naar 90 yuan, omgerekend van 9 naar 11 euro.


Bovendien baart niet alleen Little Sheep zorgen, ook KFC kampt met problemen. De keten werd beschuldigd van het toedienen van antibiotica aan kippen om hun groei te versnellen. Daarbij komt nog eens de algemene malaise over de vogelgriep, waardoor de verkoop er de jongste maanden een kwart tot een derde terugviel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.