Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen

Yum! Brands lijdt onder Chinese voedselschandalen

Yum! Brands - het bedrijf achter Pizza Hut, Taco Bell en KFC – lijdt onder de voedselschandalen in China. De ontdekking dat enkele concurrerende restaurants er een Chinese fondue maakten van gerecupereerde etensresten die de vorige bezoekers lieten liggen en de analyse van lamsvlees dat uiteindelijk vlees van kippen, eenden, ratten en honden bevatte, doen ook de andere bedrijven uit de sector geen goed.

Last van gesjoemel bij concurrenten

Het Amerikaanse Yum! Brands kocht in 2011 Little Sheep, de grootste Chinese keten voor hotpot (Chinese fondue) op. Maar een succes is dit nog niet geworden: de omzet en de winstbijdrage van de onderneming daalden vorig jaar en ook in het eerste kwartaal van 2013 ging het verder de foutieve weg op.


Yum! Brands lijdt onder meer onder de Chinese voedselschandalen, gaf topman David Novak toe in een conferentie met analisten. Hoewel de keten benadrukt dat ze haar lamsvlees bij twee gecontroleerde leveranciers koopt en er geen indicaties van gesjoemel zijn, heeft ze als marktleider in de categorie van hotpot-specialisten wel last van de commotie die ontstaan is door het mengen of vervangen van lamsvlees met vlees van kippen, eenden, ratten en honden. Minstens 11 ton van dergelijk vlees is immers verkocht aan bekende ketens als Dai Mei, Tan en Macao Doulao.


Ook prijsverhoging ligt zwaar op de maag

Toch is er nog een tweede reden waarom Little Sheep het lastig heeft: Yum! Brands probeerde het beeld van de keten hoger in de markt te zetten door de prijzen op te trekken. De gemiddelde kostprijs van een maaltijd steeg er van 70 naar 90 yuan, omgerekend van 9 naar 11 euro.


Bovendien baart niet alleen Little Sheep zorgen, ook KFC kampt met problemen. De keten werd beschuldigd van het toedienen van antibiotica aan kippen om hun groei te versnellen. Daarbij komt nog eens de algemene malaise over de vogelgriep, waardoor de verkoop er de jongste maanden een kwart tot een derde terugviel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top