Zelfstandige opticiens dienen klacht in tegen Hans Anders | RetailDetail

Zelfstandige opticiens dienen klacht in tegen Hans Anders

Zelfstandige opticiens dienen klacht in tegen Hans Anders

Brillenketen Hans Anders heeft een klacht ontvangen wegens "misleidende en denigrerende reclame". Ondernemersorganisatie Unizo en de bij haar aangesloten beroepsfederatie voor zelfstandige opticiens en optometristen APOOB stappen naar de JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. Bij Hans Anders zien ze dat echter "gans anders".

Imagoschade en consumentenmisleiding

De nieuwste campagne van brillenketen Hans Anders is de zelfstandige opticiens in het verkeerde keelgat geschoten. De Nederlandse optiekgigant beweert daar immers dat de consumenten "voor identieke brilglazen" tot "3 keer meer betalen bij de zelfstandige optieker".

 

"Ongehoord. Deze spots schaden niet alleen het imago van de zelfstandige optiekers, ze misleiden bovendien de consument", zeggen Unizo en APOOB in koor. Volgens beide organisaties druisen de spots in tegen de Wet Marktpraktijken en de Geconsolideerde ICC-Code voor reclame en marketingcommunicatie, en dus hebben Unizo en APOOB een klacht ingediend bij de JEP. Die moet de reclame nu toetsen aan de wet en de code.

 

Drie belangrijkste argumenten

De optiekers storen zich onder andere aan de "misleidende en onjuiste boodschap": anders dan Hans Anders zegt, "zijn de brilglazen niet altijd identiek met die van zelfstandige opticiens, zijn ze vaak niet van hetzelfde materiaal en zijn brilglazen van zelfstandige optiekers zeker niet altijd duurder".

 

Daarnaast hekelen ze het gebrek aan objectief vergelijkingsmateriaal: "De campagne maakt geen melding van prijs of type van brilglazen, waardoor de consument niet in staat is om te vergelijken en een vertekend beeld krijgt." Ook de toon van de campagne schiet in het verkeerde keelgat: Unizo noemt het "afbrekende en kleinerende elementen in de reclamecampagne ten opzichte van de zelfstandige optiekers".

 

Tot slot vinden Unizo en de zelfstandige opticiens dat de campagne "geen rekening houdt met andere factoren die een belangrijke invloed hebben op de uiteindelijke aankoop van een bril zoals de aangeboden (after-sales) service, de kwaliteit, expertise en opleiding van het personeel".

 

Hans Anders ziet het anders

“Er zijn vier glasleveranciers waar iedereen zijn glazen koopt. Onze glazen zijn dus in dezelfde fabrieken gemaakt, met dezelfde professionaliteit en dezelfde kwaliteit. Dat we ze goedkoper kunnen aanbieden dan collega’s heeft alles te maken met ons businessmodel en onze schaal”, weerlegt Alex Stergialis, marketingmanager van Hans Anders in België, de kritiek.

 

Al is enige nuance wel op zijn plaats: "Het enige verschil kan liggen in het assortiment: wij bieden misschien geen Audi Q8, wel een Q7. Wat er voor de klant echter toe doet, is dat het een Audi is."

 

Ook het argument dat de reclamecampagne denigrerend zou zijn ten opzichte van kleine handelaars klopt volgens Stergialis niet: “Er zijn vier spotjes en de bij de twee versies (de korte spots) waar we prijzen vergelijken, spreken we over ‘andere optiekers’, niet over zelfstandigen. Waar we het over zelfstandigen hebben, willen we duidelijk maken dat Hans Anders een volwaardig alternatief biedt voor de traditionele, zelfstandige optieker.”

 

Stergialis pareert ook met het feit dat Hans Anders in 2012 nog is verkozen tot Beste Optiekketen van België: “Dat is toch een blijk van vertrouwen en waardering vanwege de consument. In dit soort discussies wordt de stem van de consument vaak vergeten, en daar gaat het nochtans net om.”

 

De brillenketen heeft zijn tegenargumenten intussen al bezorgd aan de JEP. “De zelfstandige handelaar aanvallen doen we zeker niet. Zij gaan in de aanval tegen een overmijdelijke evolutie, net zoals zelfstandige boekhandelaars die vandaag bang zijn van bol.com”, besluit de brillenhandelaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.