Zelfstandige opticiens dienen klacht in tegen Hans Anders | RetailDetail

Zelfstandige opticiens dienen klacht in tegen Hans Anders

Zelfstandige opticiens dienen klacht in tegen Hans Anders

Brillenketen Hans Anders heeft een klacht ontvangen wegens "misleidende en denigrerende reclame". Ondernemersorganisatie Unizo en de bij haar aangesloten beroepsfederatie voor zelfstandige opticiens en optometristen APOOB stappen naar de JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. Bij Hans Anders zien ze dat echter "gans anders".

Imagoschade en consumentenmisleiding

De nieuwste campagne van brillenketen Hans Anders is de zelfstandige opticiens in het verkeerde keelgat geschoten. De Nederlandse optiekgigant beweert daar immers dat de consumenten "voor identieke brilglazen" tot "3 keer meer betalen bij de zelfstandige optieker".

 

"Ongehoord. Deze spots schaden niet alleen het imago van de zelfstandige optiekers, ze misleiden bovendien de consument", zeggen Unizo en APOOB in koor. Volgens beide organisaties druisen de spots in tegen de Wet Marktpraktijken en de Geconsolideerde ICC-Code voor reclame en marketingcommunicatie, en dus hebben Unizo en APOOB een klacht ingediend bij de JEP. Die moet de reclame nu toetsen aan de wet en de code.

 

Drie belangrijkste argumenten

De optiekers storen zich onder andere aan de "misleidende en onjuiste boodschap": anders dan Hans Anders zegt, "zijn de brilglazen niet altijd identiek met die van zelfstandige opticiens, zijn ze vaak niet van hetzelfde materiaal en zijn brilglazen van zelfstandige optiekers zeker niet altijd duurder".

 

Daarnaast hekelen ze het gebrek aan objectief vergelijkingsmateriaal: "De campagne maakt geen melding van prijs of type van brilglazen, waardoor de consument niet in staat is om te vergelijken en een vertekend beeld krijgt." Ook de toon van de campagne schiet in het verkeerde keelgat: Unizo noemt het "afbrekende en kleinerende elementen in de reclamecampagne ten opzichte van de zelfstandige optiekers".

 

Tot slot vinden Unizo en de zelfstandige opticiens dat de campagne "geen rekening houdt met andere factoren die een belangrijke invloed hebben op de uiteindelijke aankoop van een bril zoals de aangeboden (after-sales) service, de kwaliteit, expertise en opleiding van het personeel".

 

Hans Anders ziet het anders

“Er zijn vier glasleveranciers waar iedereen zijn glazen koopt. Onze glazen zijn dus in dezelfde fabrieken gemaakt, met dezelfde professionaliteit en dezelfde kwaliteit. Dat we ze goedkoper kunnen aanbieden dan collega’s heeft alles te maken met ons businessmodel en onze schaal”, weerlegt Alex Stergialis, marketingmanager van Hans Anders in België, de kritiek.

 

Al is enige nuance wel op zijn plaats: "Het enige verschil kan liggen in het assortiment: wij bieden misschien geen Audi Q8, wel een Q7. Wat er voor de klant echter toe doet, is dat het een Audi is."

 

Ook het argument dat de reclamecampagne denigrerend zou zijn ten opzichte van kleine handelaars klopt volgens Stergialis niet: “Er zijn vier spotjes en de bij de twee versies (de korte spots) waar we prijzen vergelijken, spreken we over ‘andere optiekers’, niet over zelfstandigen. Waar we het over zelfstandigen hebben, willen we duidelijk maken dat Hans Anders een volwaardig alternatief biedt voor de traditionele, zelfstandige optieker.”

 

Stergialis pareert ook met het feit dat Hans Anders in 2012 nog is verkozen tot Beste Optiekketen van België: “Dat is toch een blijk van vertrouwen en waardering vanwege de consument. In dit soort discussies wordt de stem van de consument vaak vergeten, en daar gaat het nochtans net om.”

 

De brillenketen heeft zijn tegenargumenten intussen al bezorgd aan de JEP. “De zelfstandige handelaar aanvallen doen we zeker niet. Zij gaan in de aanval tegen een overmijdelijke evolutie, net zoals zelfstandige boekhandelaars die vandaag bang zijn van bol.com”, besluit de brillenhandelaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.