Zwakke decembermaand voor detailhandel in de eurozone

Zwakke decembermaand voor detailhandel in de eurozone

De detailhandelsverkopen in de eurolanden zijn in december met 1,6% gekrompen ten opzichte van de maand voordien. In ons land was dat zelfs -1,9%: de eindejaarspremies gingen blijkbaar meteen naar de spaarrekeningen.

Onverwacht sterke daling

De daling van de verkoop was veel sterker dan de economen hadden verwacht: zij rekenden gemiddeld op een afname met 'maar' 0,7%. Ook in november deed de verkoop het slechter dan eerst was geraamd: de verkopen in de detailhandel namen die maand maar met +0,9% toe in plaats van de eerder gemelde +1,4%.

 

Op jaarbasis was de daling het sterkst in Duitsland (-2,4%), voor België (-1,9%) en Finland (-1,3%). De sterkste groei werd opgetekend in Luxemburg (+9%). Cijfers over de Nederlandse detailhandel werden niet beschikbaar gemaakt.

 

Belg pot zijn geld op

Dat de detailhandelsverkopen in ons land met net geen 2% gedaald zijn tegenover december vorig jaar, hoeft niet te verwonderen in het licht van een cijfer dat de Nationale Bank gisteren bekendmaakte: in december hadden de Belgen 249,8 miljard euro op hun spaarboekjes staan, een stijging met bijna 3 miljard euro tegenover november.

 

Ongetwijfeld heeft dat te maken met de eindejaarspremies die massaal opzij werden gezet als appeltje voor de dorst, want de maand voordien hadden we voor het eerst sinds april 2012 minder gespaard (500 miljoen euro minder dan in oktober) en toen de banken de balans van 2013 opmaakten, meldden ze ook al dat de spaardrift van de Belgen aan het bekoelen was. Helaas voor de detailhandel was dat dus niet zo met de eindejaarspremies, en elke euro die naar de bank gaat, gaat niet naar de winkel...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top