Zwakke decembermaand voor detailhandel in de eurozone | RetailDetail

Zwakke decembermaand voor detailhandel in de eurozone

Zwakke decembermaand voor detailhandel in de eurozone

De detailhandelsverkopen in de eurolanden zijn in december met 1,6% gekrompen ten opzichte van de maand voordien. In ons land was dat zelfs -1,9%: de eindejaarspremies gingen blijkbaar meteen naar de spaarrekeningen.

Onverwacht sterke daling

De daling van de verkoop was veel sterker dan de economen hadden verwacht: zij rekenden gemiddeld op een afname met 'maar' 0,7%. Ook in november deed de verkoop het slechter dan eerst was geraamd: de verkopen in de detailhandel namen die maand maar met +0,9% toe in plaats van de eerder gemelde +1,4%.

 

Op jaarbasis was de daling het sterkst in Duitsland (-2,4%), voor België (-1,9%) en Finland (-1,3%). De sterkste groei werd opgetekend in Luxemburg (+9%). Cijfers over de Nederlandse detailhandel werden niet beschikbaar gemaakt.

 

Belg pot zijn geld op

Dat de detailhandelsverkopen in ons land met net geen 2% gedaald zijn tegenover december vorig jaar, hoeft niet te verwonderen in het licht van een cijfer dat de Nationale Bank gisteren bekendmaakte: in december hadden de Belgen 249,8 miljard euro op hun spaarboekjes staan, een stijging met bijna 3 miljard euro tegenover november.

 

Ongetwijfeld heeft dat te maken met de eindejaarspremies die massaal opzij werden gezet als appeltje voor de dorst, want de maand voordien hadden we voor het eerst sinds april 2012 minder gespaard (500 miljoen euro minder dan in oktober) en toen de banken de balans van 2013 opmaakten, meldden ze ook al dat de spaardrift van de Belgen aan het bekoelen was. Helaas voor de detailhandel was dat dus niet zo met de eindejaarspremies, en elke euro die naar de bank gaat, gaat niet naar de winkel...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.