Zwakke decembermaand voor detailhandel in de eurozone | RetailDetail

Zwakke decembermaand voor detailhandel in de eurozone

Zwakke decembermaand voor detailhandel in de eurozone

De detailhandelsverkopen in de eurolanden zijn in december met 1,6% gekrompen ten opzichte van de maand voordien. In ons land was dat zelfs -1,9%: de eindejaarspremies gingen blijkbaar meteen naar de spaarrekeningen.

Onverwacht sterke daling

De daling van de verkoop was veel sterker dan de economen hadden verwacht: zij rekenden gemiddeld op een afname met 'maar' 0,7%. Ook in november deed de verkoop het slechter dan eerst was geraamd: de verkopen in de detailhandel namen die maand maar met +0,9% toe in plaats van de eerder gemelde +1,4%.

 

Op jaarbasis was de daling het sterkst in Duitsland (-2,4%), voor België (-1,9%) en Finland (-1,3%). De sterkste groei werd opgetekend in Luxemburg (+9%). Cijfers over de Nederlandse detailhandel werden niet beschikbaar gemaakt.

 

Belg pot zijn geld op

Dat de detailhandelsverkopen in ons land met net geen 2% gedaald zijn tegenover december vorig jaar, hoeft niet te verwonderen in het licht van een cijfer dat de Nationale Bank gisteren bekendmaakte: in december hadden de Belgen 249,8 miljard euro op hun spaarboekjes staan, een stijging met bijna 3 miljard euro tegenover november.

 

Ongetwijfeld heeft dat te maken met de eindejaarspremies die massaal opzij werden gezet als appeltje voor de dorst, want de maand voordien hadden we voor het eerst sinds april 2012 minder gespaard (500 miljoen euro minder dan in oktober) en toen de banken de balans van 2013 opmaakten, meldden ze ook al dat de spaardrift van de Belgen aan het bekoelen was. Helaas voor de detailhandel was dat dus niet zo met de eindejaarspremies, en elke euro die naar de bank gaat, gaat niet naar de winkel...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.