Esso verkoopt zijn laatste Belgische tankstations

Esso verkoopt zijn laatste Belgische tankstations

De Amerikaanse oliegroep ExxonMobil heeft nu ook zijn resterende zeventig Belgische Esso-tankstations verkocht. Die werden verdeeld onder drie Belgische groepen, maar blijven wel onder de Esso-vlag varen. Ook de getrouwheidskaarten voor de gebruikers blijven gewoon doorlopen.

Drie Belgische pomphouders nemen alle pakketten over

Het grootste pakket gaat naar brandstofhandelaar Maes uit Bornem. Die baat al 46 tankstations onder eigen naam uit en krijgt er nu 30 Esso-verkooppunten bij in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant. Het tweede pakket, 24 stations in West- en Oost-Vlaanderen, wordt opgekocht door de G&V, het vroegere Ghekiere-Verbeke, uit Kuurne. Ze komen bovenop de 44 stations in Henegouwen en Brussel, die het bedrijf vorig jaar al overnam van Esso.

 

De laatste 16 Waalse stations belanden bij het Luikse Uhoda, dat reeds één Esso-station, vijf Totals en zes Q8’s uitbaat. Niet alle stations waren trouwens eigendom van ExxonMobil: een aantal zijn concessies, die nu door de overnemers zullen worden beleverd.

 

De terugtrekking van ExxonMobil als uitbater van een eigen retailnetwerk is al geruime tijd bezig: het bedrijf wil zijn financiële middelen meer inzetten voor de exploratie en verwerking van brandstoffen, die een hogere marge geven. Voor de retail wil de onderneming nu samenwerken met onafhankelijke distributeurs.

 

ExxonMobil voert eenzelfde politiek trouwens ook in andere landen: vorig jaar verkocht het concern zo nog vijftien tankstations in Noord-Nederland aan Multi Energy, een onderdeel van de groep Markeur. Ook andere oliebedrijven volgen dezelfde lijn: Texaco verkocht zijn 900 Europese stations al in 2007 aan het Israëlische Delek. Voorts sleet BP zijn Belgische netwerk aan Q8 en werden de stations van Jet (voordien Seca) overgenomen door het Russische Lukoil.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top