RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Horta
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Horta met een klantenkaart aan de slag gaat

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin20 november, 2023

Goed drie weken geleden lanceerde Horta zijn AHA!-klantenkaart. De tuin- en dierketen kan nu op basis van aankoopgedrag gepersonaliseerde aanbiedingen en inspiratie uitsturen. “Het gaat om veel meer dan korting geven.”

Aankoopgedrag voorspellen

Wel meer retailers willen een klantenkaart: die levert immers tonnen interessante informatie (first party data) op, maar je moet daar dan wel mee aan de slag, zegt Olivier Van Duyse van US, het digitale agentschap dat wel vaker retailers begeleidt in zulke trajecten. “Hoe vertaal je data naar klanteninzichten en naar marketingacties? Hoe maak je er een omnichannelverhaal van? Horta heeft nu tot op kassaticketniveau een heel mooi beeld van wat klanten kopen, wat ze bekijken op de website, waarop ze klikken in de e-mails… Echt een ‘single customer view’ dus. Dat gaat heel ver.”

Horta maakt in grote lijnen een onderscheid tussen tuinkopers en dierenkopers, twee toch wel verschillende profielen. Een tuinkoper komt vooral in het voorjaar. Een dierkoper heeft elke maand voeding nodig voor zijn (huis)dier. Op basis van het aankoopgedrag kan de Horta automatische flows instellen. “Zeer binnenkort willen we aankoopgedrag voorspellen: wie een zak hondenvoer heeft gekocht, krijgt dan nog voor de maand om is een mail met een herinnering, eventueel een aanbieding omdat hij bijna zonder zit.”

Inspiratie en advies

Een andere mooi voorbeeld: “Met de winter in aantocht, de donkerdere dagen, hebben we in onze geautomatiseerde mailflow een e-mail die op basis van de aankoop van bepaalde honden-producten de kopers extra gaat sensibiliseren in verband met zichtbaarheid. Heb je eraan gedacht om je hond te laten opvallen in het verkeer, met een fluorescerende halsband of hesje? Hier willen we met onze kennis en advies, iets waarvoor we staan bij Horta, onze klanten bijstaan.

Zo’n case illustreert mooi de meerwaarde van de data die de zelfstandige winkeliers delen met de Horta-centrale. “Een klantenkaart draait niet enkel om kortingen. Uiteraard zijn die belangrijk, maar ook content, inspiratie, kennis en advies, gelinkt aan personalisatie zijn dingen die werken. De afgelopen weken hebben we al gezien dat de klantenkaartkopers frequenter komen en meer besteden.”

Digitalisering op de planning

De AHA!-klantenkaart is momenteel een fysieke kaart. Verdere digitalisering staat op de planning voor volgend jaar, wanneer Horta ook met e-commerce zal starten. “De website is wel ‘e-commerce-ready’ gebouwd, maar een bestelknop staat er nog niet op. Dat is voor 2024.”

Hoe Horta de introductie van de klantenkaart heeft aangepakt en welke verdere stappen er op de planning staan, dat komt Olivier van Duyse samen met digitaal strateeg Tine Dohogne van Horta vertellen op de RetailDetail Night op 23 november, in het voorprogramma ‘Trends in E-commerce en Omnichannel’ waar ook Hybrid, X2O en CM.com zullen aantreden.

Tijdens het avondprogramma spreken ook Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Bestel nog snel je tickets via de knop hieronder.

Ik bestel m’n last-minute ticket voor de RetailDetail Night op 23 november
Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin8 december, 2025
    Hornbach: “supermarkten en non-fooddiscounters snoepen dhz-marktaandeel af”

    Hornbach ziet de vraag in de doe-het-zelfmarkt verder afnemen, terwijl de kosten oplopen. In het derde kwartaal groeide de Duitse bouwmarktgroep nog licht, maar supermarkten en discounters snoepen steeds meer marktaandeel af.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Cyberaanval bij Leroy Merlin: contactgegevens buitgemaakt

    Leroy Merlin is getroffen door een cyberaanval: de persoonsgegevens van enkele honderdduizenden klanten zijn buitgemaakt. Bankgegevens en wachtwoorden bleven buiten schot, benadrukt de doe-het-zelfketen.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Hoe Obi de doe-het-zelfdip denkt te overwinnen

    De Duitse doe-het-zelfgroep Obi kiest in een krimpende markt voor de aanval: topman Sebastian Gundel wil een half miljard euro extra omzet realiseren. Hoe pakt hij dat aan?

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN