In China en Brazilië verkocht AB InBev afgelopen kwartaal minder bier dan verwacht. De winst van de brouwer ging wel hoger, onder andere dankzij prijsverhogingen.
Zwakker dan de markt
De daling van de bierverkoop met 9% op de belangrijke Braziliaanse markt is een tegenvaller van formaat voor AB Inbev, vooral ook omdat rivaal Heineken – dat eerder deze week eveneens lauwe resultaten publiceerde – er marktaandeel wint. In China, waar de malaise al langer aan de gang is, daalde het volume met 6,6%. Globaal daalden de volumes met 1,9%: de bierverkoop daalde met 2,2%, de verkoop van niet-bieren steeg wel met 0,3%.
Het bedrijf spreekt van “prestaties die slechter zijn dan een zwakke sector” en verwijst in zijn persbericht ook naar ongunstige weersomstandigheden. De omzet daalde met 2% naar 15 miljard dollar (13 miljard euro), maar daar spelen wisselkoerseffecten mee: de organische groei bedroeg 3%, zegt de brouwer van Corona, Stella Artois en Budweiser. De bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) steeg met 6,5% naar 5,3 miljard dollar (4,5 miljard euro). Prijsverhogingen konden de verloren volumes enigszins compenseren.
Stijgende schulden
Er was ook goed nieuws: op de Amerikaanse markt bleven de volumes nagenoeg stabiel, en dat is een opluchting na ettelijke kwartalen van marktaandeelverlies, het gevolg van een “anti-woke” boycot door conservatieve Amerikanen na een campagne voor Bud Light met een transgender influencer in 2023.
CEO Michel Doukeris spreekt van een kwartaal met rendabele groei en houdt vast aan de vooruitzichten voor het volledige jaar. Waarnemers merken wel op dat de schulden van de groep gestegen zijn, tot 68,1 miljard dollar of 3,27 keer de ebitda. Eind 2024 was dat nog 60,6 miljard dollar, of 2,89 keer de ebitda.


