"AB InBev onderzoekt overname SABMiller" | RetailDetail

"AB InBev onderzoekt overname SABMiller"

"AB InBev onderzoekt overname SABMiller"

's Werelds grootste brouwersgroep, het Belgisch-Braziliaanse AB InBev, heeft plannen om een bod uit te brengen op zijn grootste concurrent, SABMiller, na het afspringen van de paringsdans tussen SABMiller en het Nederlandse Heineken.

(Nog) geen overnamegesprekken

De geruchten over een eventuele interesse van AB InBev in SABMiller, het nummer twee op de biermarkt, steken met de regelmaat van een klok de kop op, maar volgens The Wall Street Journal zou het nummer één van de biermarkt met de banken praten over de financiering van de overname van SABMiller.

 

De Belgisch-Braziliaanse reus zou voor zijn Zuid-Afrikaanse concurrent (met hoofdzetel in Londen) zo'n 75 miljard pond veil hebben, omgerekend 95 miljard euro: nog een pak meer dus dan de 52 miljard dollar die het toenmalige InBev in 2008 betaalde voor het Amerikaanse Anheuser-Busch.

 

De Amerikaanse zakenkrant benadrukt wel dat er (nog) geen gesprekken zijn tussen beide bedrijven: AB InBev zou eerst het financiële plaatje rond willen krijgen alvorens met een concreet bod op de proppen te komen.

 

Mislukte paringsdans met Heineken

"Wij geven geen commentaar op marktgeruchten of -speculaties", valt te horen in Leuven, terwijl ook SABMiller de lippen stijf op elkaar houdt. Analisten twijfelen er echter niet aan dat het AB InBev menens is.

 

Zondagavond lekte immers uit dat SABMiller geprobeerd heeft om het nummer drie van de biermarkt, het Nederlandse Heineken, over te nemen. "In een reactie op de speculaties in de pers verklaart Heineken N.V. vandaag dat het door SABMiller is benaderd met betrekking tot een potentiële overname van Heineken", bevestigen de Nederlanders het recente overnamebod, dat ze als "niet werkbaar" hebben tegengehouden.

 

Het bod op Heineken wordt algemeen gezien als "een defensieve zet om de Belgisch-Braziliaanse biergroep buiten te houden" bij SABMiller, zo meldt financieel persbureau Bloomberg.

 

Complementaire groepen

AB InBev heeft Stella, Budweiser en Corona als globale merken, maar is wereldwijd ook actief met bieren als Becks, Leffe of Hoegaarden. SABMiller heeft merken als Peroni, Pilsner Urquell, Grolsch, Fosters en Miller in portefeuille.

 

Geografisch houdt het samengaan van AB InBev en SABMiller steek, want AB InBev staat vooral sterk in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië, terwijl SABMiller groot is in Afrika, China en Australië. Wel zouden beide groepen bij een overname een aantal merken moeten afstoten om marktdominantie tegen te gaan.

 

AB InBev verkocht het voorbije jaar 425,9 miljoen hectoliter bier, goed voor een omzet van 43,2 miljard euro. SABMiller verkocht 245 miljoen hectoliter bij een omzet van 16,8 miljard euro. Leuk detail: SABMiller heeft ook één Belgisch bier in portefeuille, Sint-Stefanus (hier bekend als Augustijn).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.