"AB InBev onderzoekt overname SABMiller"

"AB InBev onderzoekt overname SABMiller"

's Werelds grootste brouwersgroep, het Belgisch-Braziliaanse AB InBev, heeft plannen om een bod uit te brengen op zijn grootste concurrent, SABMiller, na het afspringen van de paringsdans tussen SABMiller en het Nederlandse Heineken.

(Nog) geen overnamegesprekken

De geruchten over een eventuele interesse van AB InBev in SABMiller, het nummer twee op de biermarkt, steken met de regelmaat van een klok de kop op, maar volgens The Wall Street Journal zou het nummer één van de biermarkt met de banken praten over de financiering van de overname van SABMiller.

 

De Belgisch-Braziliaanse reus zou voor zijn Zuid-Afrikaanse concurrent (met hoofdzetel in Londen) zo'n 75 miljard pond veil hebben, omgerekend 95 miljard euro: nog een pak meer dus dan de 52 miljard dollar die het toenmalige InBev in 2008 betaalde voor het Amerikaanse Anheuser-Busch.

 

De Amerikaanse zakenkrant benadrukt wel dat er (nog) geen gesprekken zijn tussen beide bedrijven: AB InBev zou eerst het financiële plaatje rond willen krijgen alvorens met een concreet bod op de proppen te komen.

 

Mislukte paringsdans met Heineken

"Wij geven geen commentaar op marktgeruchten of -speculaties", valt te horen in Leuven, terwijl ook SABMiller de lippen stijf op elkaar houdt. Analisten twijfelen er echter niet aan dat het AB InBev menens is.

 

Zondagavond lekte immers uit dat SABMiller geprobeerd heeft om het nummer drie van de biermarkt, het Nederlandse Heineken, over te nemen. "In een reactie op de speculaties in de pers verklaart Heineken N.V. vandaag dat het door SABMiller is benaderd met betrekking tot een potentiële overname van Heineken", bevestigen de Nederlanders het recente overnamebod, dat ze als "niet werkbaar" hebben tegengehouden.

 

Het bod op Heineken wordt algemeen gezien als "een defensieve zet om de Belgisch-Braziliaanse biergroep buiten te houden" bij SABMiller, zo meldt financieel persbureau Bloomberg.

 

Complementaire groepen

AB InBev heeft Stella, Budweiser en Corona als globale merken, maar is wereldwijd ook actief met bieren als Becks, Leffe of Hoegaarden. SABMiller heeft merken als Peroni, Pilsner Urquell, Grolsch, Fosters en Miller in portefeuille.

 

Geografisch houdt het samengaan van AB InBev en SABMiller steek, want AB InBev staat vooral sterk in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië, terwijl SABMiller groot is in Afrika, China en Australië. Wel zouden beide groepen bij een overname een aantal merken moeten afstoten om marktdominantie tegen te gaan.

 

AB InBev verkocht het voorbije jaar 425,9 miljoen hectoliter bier, goed voor een omzet van 43,2 miljard euro. SABMiller verkocht 245 miljoen hectoliter bij een omzet van 16,8 miljard euro. Leuk detail: SABMiller heeft ook één Belgisch bier in portefeuille, Sint-Stefanus (hier bekend als Augustijn).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top