"AB InBev onderzoekt overname SABMiller"

"AB InBev onderzoekt overname SABMiller"

's Werelds grootste brouwersgroep, het Belgisch-Braziliaanse AB InBev, heeft plannen om een bod uit te brengen op zijn grootste concurrent, SABMiller, na het afspringen van de paringsdans tussen SABMiller en het Nederlandse Heineken.

(Nog) geen overnamegesprekken

De geruchten over een eventuele interesse van AB InBev in SABMiller, het nummer twee op de biermarkt, steken met de regelmaat van een klok de kop op, maar volgens The Wall Street Journal zou het nummer één van de biermarkt met de banken praten over de financiering van de overname van SABMiller.

 

De Belgisch-Braziliaanse reus zou voor zijn Zuid-Afrikaanse concurrent (met hoofdzetel in Londen) zo'n 75 miljard pond veil hebben, omgerekend 95 miljard euro: nog een pak meer dus dan de 52 miljard dollar die het toenmalige InBev in 2008 betaalde voor het Amerikaanse Anheuser-Busch.

 

De Amerikaanse zakenkrant benadrukt wel dat er (nog) geen gesprekken zijn tussen beide bedrijven: AB InBev zou eerst het financiële plaatje rond willen krijgen alvorens met een concreet bod op de proppen te komen.

 

Mislukte paringsdans met Heineken

"Wij geven geen commentaar op marktgeruchten of -speculaties", valt te horen in Leuven, terwijl ook SABMiller de lippen stijf op elkaar houdt. Analisten twijfelen er echter niet aan dat het AB InBev menens is.

 

Zondagavond lekte immers uit dat SABMiller geprobeerd heeft om het nummer drie van de biermarkt, het Nederlandse Heineken, over te nemen. "In een reactie op de speculaties in de pers verklaart Heineken N.V. vandaag dat het door SABMiller is benaderd met betrekking tot een potentiële overname van Heineken", bevestigen de Nederlanders het recente overnamebod, dat ze als "niet werkbaar" hebben tegengehouden.

 

Het bod op Heineken wordt algemeen gezien als "een defensieve zet om de Belgisch-Braziliaanse biergroep buiten te houden" bij SABMiller, zo meldt financieel persbureau Bloomberg.

 

Complementaire groepen

AB InBev heeft Stella, Budweiser en Corona als globale merken, maar is wereldwijd ook actief met bieren als Becks, Leffe of Hoegaarden. SABMiller heeft merken als Peroni, Pilsner Urquell, Grolsch, Fosters en Miller in portefeuille.

 

Geografisch houdt het samengaan van AB InBev en SABMiller steek, want AB InBev staat vooral sterk in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië, terwijl SABMiller groot is in Afrika, China en Australië. Wel zouden beide groepen bij een overname een aantal merken moeten afstoten om marktdominantie tegen te gaan.

 

AB InBev verkocht het voorbije jaar 425,9 miljoen hectoliter bier, goed voor een omzet van 43,2 miljard euro. SABMiller verkocht 245 miljoen hectoliter bij een omzet van 16,8 miljard euro. Leuk detail: SABMiller heeft ook één Belgisch bier in portefeuille, Sint-Stefanus (hier bekend als Augustijn).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top