AB InBev ziet groei in de VS na vijf jaar hernemen

AB InBev ziet groei in de VS na vijf jaar hernemen

De Belgische bierbrouwer AB InBev heeft in 2012 wereldwijd 402,6 miljoen hectoliter aan bieren en andere dranken verkocht, dat is 0,3% meer dan het jaar voordien. Opvallend: voor het eerst sinds 2008 steeg ook het volume aan verkochte bieren in de VS weer. De belangrijkste merken presteerden opnieuw beter dan gemiddeld.

Belgisch bier moet het van het buitenland hebben

De sterkste merken van AB InBev, die goed zijn voor zeventig van het totale verkoopvolume, zagen hun verkocht volume met 1,5% aantrekken. De wereldmerken uit die groep – Budweiser, Stella Artois en Beck's – klommen zelfs 4,1%.

 

In Brazilië werd liefst 50% meer Stella Artois verkocht, in de VS ging de verkoop van het Leuvense bier er met meer dan 10% op vooruit. Ook Budweiser kende een sterke sprong, vooral in Rusland en China. Nu al wordt 51% van het wereldwijde volume van Budweiser buiten de VS verkocht.

 

De Belgische markt wordt daarbij wel steeds marginaler. In eigen land daalde het verkocht volume eigen bieren van AB InBev met 4,1%, vooral als gevolg van de slechte weersomstandigheden in de eerste jaarhelft. Het marktaandeel bleef desondanks stabiel op 56,3%.

 

Zowel omzet als marge gestegen

De wereldwijde verkoop was in 2012 goed voor een omzet van 39,7 miljard dollar (dertig miljard euro), 7,2% meer dan in 2011. Dat deze stijging hoger lag dan de toename van het volume, was het gevolg van een combinatie van hogere verkoopprijzen en een betere productmix, waarbij vooral de duurdere bieren het goed deden.

 

AB InBev maakte op de verkoop een nettowinst van 7,28 miljard dollar (5,5 miljard euro), een stijging met 12,9% ten opzichte van een jaar eerder. Naast de omzet steeg immers ook de brutomarge van 57,4% naar 58,6%. Voor de aandeelhouders levert dat een dividend op van 1,70 euro bruto. Vanaf nu gaat de brouwerijgroep zijn aandeelhouders trouwens voorstellen om tweemaal per jaar een dividend uit te keren.

 

Met dank aan Facebook

In 2013 wil AB InBev verder investeren in zijn belangrijkste merken, waarbij het Budweiser weer populair wil maken bij de jongere Amerikaanse consument. Ook wil het op de Amerikaanse markt zijn marktaandeel uitbreiden in het segment van de luxebieren. In China mikt het bedrijf dan weer op nieuwe overnames en in Brazilië blijven de topmerken Brahma, Skol en Antarctica in de schijnwerper staan.

 

De brouwer rekent daarbij onder meer op zijn aanwezigheid op de sociale en digitale media. “Onze merken tellen ongeveer zestig miljoen fans op onze pagina’s op de sociale media. We creëren ook unieke ervaringen die de consument dichter bij zijn favoriete merk brengen”, alus AB InBev.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top