AB InBev ziet groei in de VS na vijf jaar hernemen

AB InBev ziet groei in de VS na vijf jaar hernemen

De Belgische bierbrouwer AB InBev heeft in 2012 wereldwijd 402,6 miljoen hectoliter aan bieren en andere dranken verkocht, dat is 0,3% meer dan het jaar voordien. Opvallend: voor het eerst sinds 2008 steeg ook het volume aan verkochte bieren in de VS weer. De belangrijkste merken presteerden opnieuw beter dan gemiddeld.

Belgisch bier moet het van het buitenland hebben

De sterkste merken van AB InBev, die goed zijn voor zeventig van het totale verkoopvolume, zagen hun verkocht volume met 1,5% aantrekken. De wereldmerken uit die groep – Budweiser, Stella Artois en Beck's – klommen zelfs 4,1%.

 

In Brazilië werd liefst 50% meer Stella Artois verkocht, in de VS ging de verkoop van het Leuvense bier er met meer dan 10% op vooruit. Ook Budweiser kende een sterke sprong, vooral in Rusland en China. Nu al wordt 51% van het wereldwijde volume van Budweiser buiten de VS verkocht.

 

De Belgische markt wordt daarbij wel steeds marginaler. In eigen land daalde het verkocht volume eigen bieren van AB InBev met 4,1%, vooral als gevolg van de slechte weersomstandigheden in de eerste jaarhelft. Het marktaandeel bleef desondanks stabiel op 56,3%.

 

Zowel omzet als marge gestegen

De wereldwijde verkoop was in 2012 goed voor een omzet van 39,7 miljard dollar (dertig miljard euro), 7,2% meer dan in 2011. Dat deze stijging hoger lag dan de toename van het volume, was het gevolg van een combinatie van hogere verkoopprijzen en een betere productmix, waarbij vooral de duurdere bieren het goed deden.

 

AB InBev maakte op de verkoop een nettowinst van 7,28 miljard dollar (5,5 miljard euro), een stijging met 12,9% ten opzichte van een jaar eerder. Naast de omzet steeg immers ook de brutomarge van 57,4% naar 58,6%. Voor de aandeelhouders levert dat een dividend op van 1,70 euro bruto. Vanaf nu gaat de brouwerijgroep zijn aandeelhouders trouwens voorstellen om tweemaal per jaar een dividend uit te keren.

 

Met dank aan Facebook

In 2013 wil AB InBev verder investeren in zijn belangrijkste merken, waarbij het Budweiser weer populair wil maken bij de jongere Amerikaanse consument. Ook wil het op de Amerikaanse markt zijn marktaandeel uitbreiden in het segment van de luxebieren. In China mikt het bedrijf dan weer op nieuwe overnames en in Brazilië blijven de topmerken Brahma, Skol en Antarctica in de schijnwerper staan.

 

De brouwer rekent daarbij onder meer op zijn aanwezigheid op de sociale en digitale media. “Onze merken tellen ongeveer zestig miljoen fans op onze pagina’s op de sociale media. We creëren ook unieke ervaringen die de consument dichter bij zijn favoriete merk brengen”, alus AB InBev.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top