"Ahold aast op Belgische winkels Carrefour"

"Ahold aast op Belgische winkels Carrefour"

Een bekend retailgerucht steekt opnieuw de kop op: Ahold zou interesse hebben om de winkels van Carrefour België over te nemen. Die overname zou de uitbreiding van de Nederlandse winkelketen in België danig moeten versnellen.

Langlopende geruchten

Het is supermarktexpert Gerard Rutte die met het nieuws op de proppen komt bij RetailNews. Volgens hem loopt de uitbreiding van Albert Heijn in België te traag en heeft Ahold daarom interesse om Carrefour België over te nemen.

 

Er lopen al langer geruchten dat Ahold interesse zou hebben in Carrefour België. Toen Ahold in 2012 de Scandinavische retailer ICA verkocht voor 2,5 miljard euro viel de naam van Carrefour als mogelijke nieuwe investeringsbron, terwijl ook tijdens de reorganisatie van Carrefour in België Albert Heijn door veel marktspecialisten als mogelijke overnemer werd getipt.

 

Focus op thuismarkt

Volgens Rutte wil Carrefour zich meer concentreren op de thuismarkt Frankrijk en zou de verkoop van een buitenlandse divisie dus niet al te vreemd zijn. Rutte wil zijn bronnen niet vrijgeven, maar lijkt vrij zeker van zijn stuk te zijn. "Drie maanden voor Ahold bol.com overnam, wist ik dat ook al te melden", zegt hij aan RetailNews.

 

Ahold wil niet reageren op de geruchten en zegt nog steeds het doel te hebben om tegen 2016 vijftig winkels te hebben in België. "Dat staat nog steeds", zegt hoofd externe communicatie Tim van der Zanden. "We zijn tevreden over de activiteiten van Albert Heijn in België. Ook bol.com behaalt er goede resultaten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top