"Ahold aast op Belgische winkels Carrefour" | RetailDetail

"Ahold aast op Belgische winkels Carrefour"

"Ahold aast op Belgische winkels Carrefour"

Een bekend retailgerucht steekt opnieuw de kop op: Ahold zou interesse hebben om de winkels van Carrefour België over te nemen. Die overname zou de uitbreiding van de Nederlandse winkelketen in België danig moeten versnellen.

Langlopende geruchten

Het is supermarktexpert Gerard Rutte die met het nieuws op de proppen komt bij RetailNews. Volgens hem loopt de uitbreiding van Albert Heijn in België te traag en heeft Ahold daarom interesse om Carrefour België over te nemen.

 

Er lopen al langer geruchten dat Ahold interesse zou hebben in Carrefour België. Toen Ahold in 2012 de Scandinavische retailer ICA verkocht voor 2,5 miljard euro viel de naam van Carrefour als mogelijke nieuwe investeringsbron, terwijl ook tijdens de reorganisatie van Carrefour in België Albert Heijn door veel marktspecialisten als mogelijke overnemer werd getipt.

 

Focus op thuismarkt

Volgens Rutte wil Carrefour zich meer concentreren op de thuismarkt Frankrijk en zou de verkoop van een buitenlandse divisie dus niet al te vreemd zijn. Rutte wil zijn bronnen niet vrijgeven, maar lijkt vrij zeker van zijn stuk te zijn. "Drie maanden voor Ahold bol.com overnam, wist ik dat ook al te melden", zegt hij aan RetailNews.

 

Ahold wil niet reageren op de geruchten en zegt nog steeds het doel te hebben om tegen 2016 vijftig winkels te hebben in België. "Dat staat nog steeds", zegt hoofd externe communicatie Tim van der Zanden. "We zijn tevreden over de activiteiten van Albert Heijn in België. Ook bol.com behaalt er goede resultaten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.