Al 30% meer peren verkocht in ons land | RetailDetail

Al 30% meer peren verkocht in ons land

Al 30% meer peren verkocht in ons land

De Belg heeft dit jaar al 30% meer peren gekocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De fruittelers vragen nu weliswaar acties om ook de appels te promoten, want die blijven momenteel liggen.

Perenhype werkt

"Ruwweg geschat hebben we zo'n 30 procent meer peren verkocht in België vergeleken met dezelfde periode vorig jaar", zegt Etienne Leclère, commercieel directeur van Veiling Haspengouw in Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad. "Nu hebben we een hype nodig voor onze appels, want die krijgen we in het buitenland niet verkocht."

 

Aan de prijzen zal het nochtans niet liggen: die zijn zo goed als gehalveerd door het overaanbod op de Europese markt, een gevolg van de prima oogst én de Russische boycot. Voor hun jonagoldappels krijgen de telers op dit moment nauwelijks 25 cent per kilo. In de meeste winkels en warenhuizen betaalt de consument minder dan één euro per kilogram.

 

"We zouden eigenlijk allemaal meer binnenlands fruit moeten eten. Bij de peren hebben we de hype gevoeld in de verkoop. Hopelijk houdt die aan. We willen hetzelfde voor de appels", aldus nog Etienne Leclère van Veiling Haspengouw.

 

Opsteker vanuit Canada

Intussen lijkt er voor de fruittelers goed nieuws op komst uit Canada. De overheid wil de Belgische exporteurs van appelen en peren sneller toegang verlenen tot de Canadese markt door een aantal hinderpalen voor de import uit de EU sneller op te heffen. Dat heeft eurocommissaris voor Handel Karel De Gucht in Ottawa vernomen in de marge van de Canadees-Europese top.

 

De consumptie van appelen en peren ligt in Canada vooralsnog 30 procent lager dan in Europa. Ongeveer de helft wordt er ingevoerd. De potentiële export vanuit de EU (België en Polen op kop) zou dan ook 100 miljoen euro per jaar waard zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.