Al 30% meer peren verkocht in ons land

Al 30% meer peren verkocht in ons land

De Belg heeft dit jaar al 30% meer peren gekocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De fruittelers vragen nu weliswaar acties om ook de appels te promoten, want die blijven momenteel liggen.

Perenhype werkt

"Ruwweg geschat hebben we zo'n 30 procent meer peren verkocht in België vergeleken met dezelfde periode vorig jaar", zegt Etienne Leclère, commercieel directeur van Veiling Haspengouw in Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad. "Nu hebben we een hype nodig voor onze appels, want die krijgen we in het buitenland niet verkocht."

 

Aan de prijzen zal het nochtans niet liggen: die zijn zo goed als gehalveerd door het overaanbod op de Europese markt, een gevolg van de prima oogst én de Russische boycot. Voor hun jonagoldappels krijgen de telers op dit moment nauwelijks 25 cent per kilo. In de meeste winkels en warenhuizen betaalt de consument minder dan één euro per kilogram.

 

"We zouden eigenlijk allemaal meer binnenlands fruit moeten eten. Bij de peren hebben we de hype gevoeld in de verkoop. Hopelijk houdt die aan. We willen hetzelfde voor de appels", aldus nog Etienne Leclère van Veiling Haspengouw.

 

Opsteker vanuit Canada

Intussen lijkt er voor de fruittelers goed nieuws op komst uit Canada. De overheid wil de Belgische exporteurs van appelen en peren sneller toegang verlenen tot de Canadese markt door een aantal hinderpalen voor de import uit de EU sneller op te heffen. Dat heeft eurocommissaris voor Handel Karel De Gucht in Ottawa vernomen in de marge van de Canadees-Europese top.

 

De consumptie van appelen en peren ligt in Canada vooralsnog 30 procent lager dan in Europa. Ongeveer de helft wordt er ingevoerd. De potentiële export vanuit de EU (België en Polen op kop) zou dan ook 100 miljoen euro per jaar waard zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top