Al 30% meer peren verkocht in ons land | RetailDetail

Al 30% meer peren verkocht in ons land

Al 30% meer peren verkocht in ons land

De Belg heeft dit jaar al 30% meer peren gekocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De fruittelers vragen nu weliswaar acties om ook de appels te promoten, want die blijven momenteel liggen.

Perenhype werkt

"Ruwweg geschat hebben we zo'n 30 procent meer peren verkocht in België vergeleken met dezelfde periode vorig jaar", zegt Etienne Leclère, commercieel directeur van Veiling Haspengouw in Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad. "Nu hebben we een hype nodig voor onze appels, want die krijgen we in het buitenland niet verkocht."

 

Aan de prijzen zal het nochtans niet liggen: die zijn zo goed als gehalveerd door het overaanbod op de Europese markt, een gevolg van de prima oogst én de Russische boycot. Voor hun jonagoldappels krijgen de telers op dit moment nauwelijks 25 cent per kilo. In de meeste winkels en warenhuizen betaalt de consument minder dan één euro per kilogram.

 

"We zouden eigenlijk allemaal meer binnenlands fruit moeten eten. Bij de peren hebben we de hype gevoeld in de verkoop. Hopelijk houdt die aan. We willen hetzelfde voor de appels", aldus nog Etienne Leclère van Veiling Haspengouw.

 

Opsteker vanuit Canada

Intussen lijkt er voor de fruittelers goed nieuws op komst uit Canada. De overheid wil de Belgische exporteurs van appelen en peren sneller toegang verlenen tot de Canadese markt door een aantal hinderpalen voor de import uit de EU sneller op te heffen. Dat heeft eurocommissaris voor Handel Karel De Gucht in Ottawa vernomen in de marge van de Canadees-Europese top.

 

De consumptie van appelen en peren ligt in Canada vooralsnog 30 procent lager dan in Europa. Ongeveer de helft wordt er ingevoerd. De potentiële export vanuit de EU (België en Polen op kop) zou dan ook 100 miljoen euro per jaar waard zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top