Al 30% meer peren verkocht in ons land

Al 30% meer peren verkocht in ons land

De Belg heeft dit jaar al 30% meer peren gekocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De fruittelers vragen nu weliswaar acties om ook de appels te promoten, want die blijven momenteel liggen.

Perenhype werkt

"Ruwweg geschat hebben we zo'n 30 procent meer peren verkocht in België vergeleken met dezelfde periode vorig jaar", zegt Etienne Leclère, commercieel directeur van Veiling Haspengouw in Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad. "Nu hebben we een hype nodig voor onze appels, want die krijgen we in het buitenland niet verkocht."

 

Aan de prijzen zal het nochtans niet liggen: die zijn zo goed als gehalveerd door het overaanbod op de Europese markt, een gevolg van de prima oogst én de Russische boycot. Voor hun jonagoldappels krijgen de telers op dit moment nauwelijks 25 cent per kilo. In de meeste winkels en warenhuizen betaalt de consument minder dan één euro per kilogram.

 

"We zouden eigenlijk allemaal meer binnenlands fruit moeten eten. Bij de peren hebben we de hype gevoeld in de verkoop. Hopelijk houdt die aan. We willen hetzelfde voor de appels", aldus nog Etienne Leclère van Veiling Haspengouw.

 

Opsteker vanuit Canada

Intussen lijkt er voor de fruittelers goed nieuws op komst uit Canada. De overheid wil de Belgische exporteurs van appelen en peren sneller toegang verlenen tot de Canadese markt door een aantal hinderpalen voor de import uit de EU sneller op te heffen. Dat heeft eurocommissaris voor Handel Karel De Gucht in Ottawa vernomen in de marge van de Canadees-Europese top.

 

De consumptie van appelen en peren ligt in Canada vooralsnog 30 procent lager dan in Europa. Ongeveer de helft wordt er ingevoerd. De potentiële export vanuit de EU (België en Polen op kop) zou dan ook 100 miljoen euro per jaar waard zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top