Albert Heijn opent in Brugge zijn 21ste Belgische winkel

Albert Heijn opent in Brugge zijn 21ste Belgische winkel

Terwijl Delhaize gisteren aankondigde 14 niet-rendabele winkels stop te zetten en mogelijk 2.500 mensen te ontslaan, heeft de Nederlandse 'uitdager' Albert Heijn vandaag in Brugge zijn 21ste supermarkt in ons land geopend.

Eerste voor kersvers topman Luc Baets

Voor Albert Heijn is de nieuwe supermarkt in Brugge, na Bredene, Kortrijk, Harelbeke en Roeselare, al de vijfde West-Vlaamse winkel en meteen de 21ste van ons land. Voor Luc de Baets, die begin deze maand Corné Mulders opvolgde als topman van Albert Heijn België, was het echter de eerste. Al is het zeker niet de laatste, want eind deze maand opent de Nederlandse groep nog een supermarkt in Genk en begin juli volgt een opening in Lokeren. In het najaar moeten nog meer winkels de deur openen.

 

De nieuwe winkel in Brugge, aan de Sint-Pieterskaai, is 1.333 m² groot, heeft 12.000 artikelen in zijn assortiment en telt 60 medewerkers. Dat brengt het aantal werknemers van Albert Heijn in België - voor zowel de eigen winkels als de franchisezaken - intussen al op een totaal van 1.370 mensen.

 

Moeilijkheden om personeel te vinden heeft Albert Heijn naar eigen zeggen niet. "We krijgen altijd ontzettend veel reacties", aldus woordvoerster Sally Herygers. Franchisenemers, dat blijft een ander paar mouwen: "Die zijn niet evident om te vinden", geeft de woordvoerster toe. Van de 21 Belgische supermarkten zijn er nog maar drie in franchise. "Maar alle winkels presteren wel boven de verwachtingen."

 

"Continu op zoek naar locaties"

Met de kersverse reorganisatie van Delhaize in het achterhoofd, kon het niet anders of de aanwezige AH-toplui kregen de vraag voorgeschoteld of Albert Heijn interesse heeft in de locaties die Delhaize wil stopzetten wegens niet rendabel.

 

"We zijn continu op zoek naar locaties", antwoordde Sally Herygers ietwat ontwijkend, zonder dieper in te gaan op de suggestie. De Nederlandse supermarktketen herbevestigde wel zijn doelstelling om tegen eind 2016 minstens 50 supermarkten in Vlaanderen te tellen. Meer details over de toekomstplannen na 2016 wilde het bedrijf niet kwijt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top