Albert Heijn telt al meer dan 100 Belgische leveranciers | RetailDetail

Albert Heijn telt al meer dan 100 Belgische leveranciers

Albert Heijn telt al meer dan 100 Belgische leveranciers

Om te onderstrepen dat Albert Heijn steeds meer met Belgische producten werkt, gaat de keten op 11 oktober met zijn klanten letterlijk de boer op: die dag zetten zes land- en tuinbouwbedrijven van bij ons hun deuren open voor AH-klanten.

Duurzame win-win

"Een goede relatie met boeren en telers is van groot belang voor Albert Heijn. Daarom investeert Albert Heijn sterk in het opzetten en verzorgen van duurzame relaties met boeren en telers. Langetermijnafspraken en contractteelt op basis van seizoenafspraken zorgen voor een goede samenwerking én een win-win situatie met onze boeren en telers", laat Albert Heijn België weten.

 

Dit voorjaar had de keten het nochtans nog flink aan de stok met de Belgische boeren (en vice versa), in die mate zelfs dat toenmalig topman Corné Mulders het moest gaan uitleggen bij (gewezen) minister-president Kris Peeters. Toen al beloofde Albert Heijn om "Vlaamser te worden" en al snel daarna ondertekende de groep de Belgische Gedragscode Ketenoverleg.

 

"Steeds Vlaamser, ook in Nederland"

Het ziet er nu naar uit dat de Nederlanders woord hebben gehouden: "Wij kopen momenteel voor onze klanten ongeveer 1.500 extra specifieke Belgische artikelen in België in, naast het aantal Belgische producten dat we al in ons assortiment hebben in Nederland en Vlaanderen", zegt merchandising director Annemarie Geerdes. "We werken momenteel met meer dan 100 Belgische leveranciers samen."

 

Opvallend: sinds de komst naar Vlaanderen zit ook het aantal Belgische producten dat in de Nederlandse winkelrekken belandt, in de lift. "We hebben net meer dan 700 Belgische producten toegevoegd op ah.nl", stelt Annemarie Geerdes. "De sauzen van Devos Lemmens en de Belgische bieren zijn maar enkele producten die we ook aanbieden in Nederland. Zo worden we steeds Vlaamser, niet enkel in België maar ook in Nederland."

 

AH gaat de (bio)boer op

Om een en ander kracht bij te zetten, doet Albert Heijn zelfs een 'Delhaizeke': net zoals de grote Belgische concurrent jaarlijks de deuren opent van een selectie (bio)boeren en tuinders met wie het intens samenwerkt, trekt nu ook Albert Heijn met zijn klanten naar enkele boerderijen.

 

Dat zegt de keten te doen speciaal "voor al wie altijd al eens benieuwd is geweest van waar de verse producten bij Albert Heijn komen, en hoe het er nu juist aan toe gaat bij een teler", naar het voorbeeld van de Nederlandse "Doe als een boer-dag", die Albert Heijn al langer organiseert bij onze Noorderburen (foto).

 

Albert Heijn is niet de enige en al zeker niet de eerste supermarkt die volop de kaart van de lokale producten trekt. De klant vraagt dat nu eenmaal. En tot nader order is de klant koning...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.