Albert Heijn telt al meer dan 100 Belgische leveranciers

Albert Heijn telt al meer dan 100 Belgische leveranciers

Om te onderstrepen dat Albert Heijn steeds meer met Belgische producten werkt, gaat de keten op 11 oktober met zijn klanten letterlijk de boer op: die dag zetten zes land- en tuinbouwbedrijven van bij ons hun deuren open voor AH-klanten.

Duurzame win-win

"Een goede relatie met boeren en telers is van groot belang voor Albert Heijn. Daarom investeert Albert Heijn sterk in het opzetten en verzorgen van duurzame relaties met boeren en telers. Langetermijnafspraken en contractteelt op basis van seizoenafspraken zorgen voor een goede samenwerking én een win-win situatie met onze boeren en telers", laat Albert Heijn België weten.

 

Dit voorjaar had de keten het nochtans nog flink aan de stok met de Belgische boeren (en vice versa), in die mate zelfs dat toenmalig topman Corné Mulders het moest gaan uitleggen bij (gewezen) minister-president Kris Peeters. Toen al beloofde Albert Heijn om "Vlaamser te worden" en al snel daarna ondertekende de groep de Belgische Gedragscode Ketenoverleg.

 

"Steeds Vlaamser, ook in Nederland"

Het ziet er nu naar uit dat de Nederlanders woord hebben gehouden: "Wij kopen momenteel voor onze klanten ongeveer 1.500 extra specifieke Belgische artikelen in België in, naast het aantal Belgische producten dat we al in ons assortiment hebben in Nederland en Vlaanderen", zegt merchandising director Annemarie Geerdes. "We werken momenteel met meer dan 100 Belgische leveranciers samen."

 

Opvallend: sinds de komst naar Vlaanderen zit ook het aantal Belgische producten dat in de Nederlandse winkelrekken belandt, in de lift. "We hebben net meer dan 700 Belgische producten toegevoegd op ah.nl", stelt Annemarie Geerdes. "De sauzen van Devos Lemmens en de Belgische bieren zijn maar enkele producten die we ook aanbieden in Nederland. Zo worden we steeds Vlaamser, niet enkel in België maar ook in Nederland."

 

AH gaat de (bio)boer op

Om een en ander kracht bij te zetten, doet Albert Heijn zelfs een 'Delhaizeke': net zoals de grote Belgische concurrent jaarlijks de deuren opent van een selectie (bio)boeren en tuinders met wie het intens samenwerkt, trekt nu ook Albert Heijn met zijn klanten naar enkele boerderijen.

 

Dat zegt de keten te doen speciaal "voor al wie altijd al eens benieuwd is geweest van waar de verse producten bij Albert Heijn komen, en hoe het er nu juist aan toe gaat bij een teler", naar het voorbeeld van de Nederlandse "Doe als een boer-dag", die Albert Heijn al langer organiseert bij onze Noorderburen (foto).

 

Albert Heijn is niet de enige en al zeker niet de eerste supermarkt die volop de kaart van de lokale producten trekt. De klant vraagt dat nu eenmaal. En tot nader order is de klant koning...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top