Albert Heijn telt al meer dan 100 Belgische leveranciers

Albert Heijn telt al meer dan 100 Belgische leveranciers

Om te onderstrepen dat Albert Heijn steeds meer met Belgische producten werkt, gaat de keten op 11 oktober met zijn klanten letterlijk de boer op: die dag zetten zes land- en tuinbouwbedrijven van bij ons hun deuren open voor AH-klanten.

Duurzame win-win

"Een goede relatie met boeren en telers is van groot belang voor Albert Heijn. Daarom investeert Albert Heijn sterk in het opzetten en verzorgen van duurzame relaties met boeren en telers. Langetermijnafspraken en contractteelt op basis van seizoenafspraken zorgen voor een goede samenwerking én een win-win situatie met onze boeren en telers", laat Albert Heijn België weten.

 

Dit voorjaar had de keten het nochtans nog flink aan de stok met de Belgische boeren (en vice versa), in die mate zelfs dat toenmalig topman Corné Mulders het moest gaan uitleggen bij (gewezen) minister-president Kris Peeters. Toen al beloofde Albert Heijn om "Vlaamser te worden" en al snel daarna ondertekende de groep de Belgische Gedragscode Ketenoverleg.

 

"Steeds Vlaamser, ook in Nederland"

Het ziet er nu naar uit dat de Nederlanders woord hebben gehouden: "Wij kopen momenteel voor onze klanten ongeveer 1.500 extra specifieke Belgische artikelen in België in, naast het aantal Belgische producten dat we al in ons assortiment hebben in Nederland en Vlaanderen", zegt merchandising director Annemarie Geerdes. "We werken momenteel met meer dan 100 Belgische leveranciers samen."

 

Opvallend: sinds de komst naar Vlaanderen zit ook het aantal Belgische producten dat in de Nederlandse winkelrekken belandt, in de lift. "We hebben net meer dan 700 Belgische producten toegevoegd op ah.nl", stelt Annemarie Geerdes. "De sauzen van Devos Lemmens en de Belgische bieren zijn maar enkele producten die we ook aanbieden in Nederland. Zo worden we steeds Vlaamser, niet enkel in België maar ook in Nederland."

 

AH gaat de (bio)boer op

Om een en ander kracht bij te zetten, doet Albert Heijn zelfs een 'Delhaizeke': net zoals de grote Belgische concurrent jaarlijks de deuren opent van een selectie (bio)boeren en tuinders met wie het intens samenwerkt, trekt nu ook Albert Heijn met zijn klanten naar enkele boerderijen.

 

Dat zegt de keten te doen speciaal "voor al wie altijd al eens benieuwd is geweest van waar de verse producten bij Albert Heijn komen, en hoe het er nu juist aan toe gaat bij een teler", naar het voorbeeld van de Nederlandse "Doe als een boer-dag", die Albert Heijn al langer organiseert bij onze Noorderburen (foto).

 

Albert Heijn is niet de enige en al zeker niet de eerste supermarkt die volop de kaart van de lokale producten trekt. De klant vraagt dat nu eenmaal. En tot nader order is de klant koning...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top