Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden | RetailDetail

Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden

Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden

Tot op het einde was hij een levende legende: de vorige week woensdag gestorven Karl Albrecht (94). Samen met zijn in 2010 overleden broer Theo was hij de grondlegger van Aldi, de discountketen die wereldwijd tot de verbeelding spreekt.


 

Zonder Aldi geen Lidl

Zoals bekend bakenden de broers Albrecht geografisch hun werkterrein uit, om elkaar niet voor de voeten te lopen en omdat ze – naar verluidt – verschilden van mening over hoe de zaken aan te pakken. Zo was vanaf 1961 Theo verantwoordelijk voor Aldi Nord, en ontwikkelde de nu overleden Karl Albrecht Aldi discount in het zuiden van Duitsland.

 

Zijn Aldi Süd heeft altijd meer dynamiek gekend dan de noordelijke Aldi, en voegde sneller en eerder assortimenten, merken en services toe. Waar Aldi Nord vele jaren streng in de leer bleef van hard discount – een gelimiteerd assortiment van 600 tot 800 items en een consequent eenvoudige en dus kostenefficiënte operatie – was Karl Albrecht's Aldi Süd iets losser in de leer, zonder daarbij de aandacht te verliezen voor het elimineren van alle overbodige zaken die alleen maar kosten toevoegen.

 

Aldi Süd heeft meer oog voor geleidelijke aanpassingen van de discountformule aan maatschappelijke veranderingen die bepalend zijn voor de klantenwens. Zonder Aldi Süd, was er eigenlijk geen Lidl gekomen: vooral het aanpassingsgezinde Aldi Süd inspireerde in 1973 de Duitse ondernemer Dieter Schwarz tot de ontwikkeling van Lidl.

 

Website Aldi Süd zwijgt over overlijden

Karl Albrecht stond tot 1994 aan het roer bij zijn Aldi Süd. Dat jaar droeg hij op 74-jarige leeftijd de dagelijkse leiding over, maar desondanks bleef hij als voorzitter van de raad van toezicht betrokken bij de discounter. Acht jaar later stopte hij ook daarmee en heeft hij zich helemaal uit het bedrijf teruggetrokken.

 

Opmerkelijk genoeg rept de website van Aldi Süd met geen woord over het overlijden van de grondlegger van het bedrijf. Het Duitse Lebensmittel Zeitung tekent wel een officiële reactie op, vanuit het hoofdkwartier van Aldi Süd in Mülheim: "Karl Albrecht wilde geen openbare aandacht. Hij wees het aan hem opgedragen eerbetoon altijd af, waarbij hij aangaf dat het om de verdiensten van alle medewerkers gaat", aldus de officiële verklaring.

 

Vandaar dat het niet erg is, dat het overlijden vorige week woensdag en de begrafenis gisteren niet op de ondernemingswebsite zijn gemeld. Karl zou niet anders wensen.

Tot op het einde was hij een levende legende: de vorige week woensdag gestorven Karl Albrecht (94). Samen met zijn in 2010 overleden broer Theo was hij de grondlegger van Aldi, de discountketen die wereldwijd tot de verbeelding spreekt.


 

Zonder Aldi geen Lidl

Zoals bekend bakenden de broers Albrecht geografisch hun werkterrein uit, om elkaar niet voor de voeten te lopen en omdat ze – naar verluidt – verschilden van mening over hoe de zaken aan te pakken. Zo was vanaf 1961 Theo verantwoordelijk voor Aldi Nord, en ontwikkelde de nu overleden Karl Albrecht Aldi discount in het zuiden van Duitsland.

 

Zijn Aldi Süd heeft altijd meer dynamiek gekend dan de noordelijke Aldi, en voegde sneller en eerder assortimenten, merken en services toe. Waar Aldi Nord vele jaren streng in de leer bleef van hard discount – een gelimiteerd assortiment van 600 tot 800 items en een consequent eenvoudige en dus kostenefficiënte operatie – was Karl Albrecht's Aldi Süd iets losser in de leer, zonder daarbij de aandacht te verliezen voor het elimineren van alle overbodige zaken die alleen maar kosten toevoegen.

 

Aldi Süd heeft meer oog voor geleidelijke aanpassingen van de discountformule aan maatschappelijke veranderingen die bepalend zijn voor de klantenwens. Zonder Aldi Süd, was er eigenlijk geen Lidl gekomen: vooral het aanpassingsgezinde Aldi Süd inspireerde in 1973 de Duitse ondernemer Dieter Schwarz tot de ontwikkeling van Lidl.

 

Website Aldi Süd zwijgt over overlijden

Karl Albrecht stond tot 1994 aan het roer bij zijn Aldi Süd. Dat jaar droeg hij op 74-jarige leeftijd de dagelijkse leiding over, maar desondanks bleef hij als voorzitter van de raad van toezicht betrokken bij de discounter. Acht jaar later stopte hij ook daarmee en heeft hij zich helemaal uit het bedrijf teruggetrokken.

 

Opmerkelijk genoeg rept de website van Aldi Süd met geen woord over het overlijden van de grondlegger van het bedrijf. Het Duitse Lebensmittel Zeitung tekent wel een officiële reactie op, vanuit het hoofdkwartier van Aldi Süd in Mülheim: "Karl Albrecht wilde geen openbare aandacht. Hij wees het aan hem opgedragen eerbetoon altijd af, waarbij hij aangaf dat het om de verdiensten van alle medewerkers gaat", aldus de officiële verklaring.

 

Vandaar dat het niet erg is, dat het overlijden vorige week woensdag en de begrafenis gisteren niet op de ondernemingswebsite zijn gemeld. Karl zou niet anders wensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.