Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden

Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden

Tot op het einde was hij een levende legende: de vorige week woensdag gestorven Karl Albrecht (94). Samen met zijn in 2010 overleden broer Theo was hij de grondlegger van Aldi, de discountketen die wereldwijd tot de verbeelding spreekt.


 

Zonder Aldi geen Lidl

Zoals bekend bakenden de broers Albrecht geografisch hun werkterrein uit, om elkaar niet voor de voeten te lopen en omdat ze – naar verluidt – verschilden van mening over hoe de zaken aan te pakken. Zo was vanaf 1961 Theo verantwoordelijk voor Aldi Nord, en ontwikkelde de nu overleden Karl Albrecht Aldi discount in het zuiden van Duitsland.

 

Zijn Aldi Süd heeft altijd meer dynamiek gekend dan de noordelijke Aldi, en voegde sneller en eerder assortimenten, merken en services toe. Waar Aldi Nord vele jaren streng in de leer bleef van hard discount – een gelimiteerd assortiment van 600 tot 800 items en een consequent eenvoudige en dus kostenefficiënte operatie – was Karl Albrecht's Aldi Süd iets losser in de leer, zonder daarbij de aandacht te verliezen voor het elimineren van alle overbodige zaken die alleen maar kosten toevoegen.

 

Aldi Süd heeft meer oog voor geleidelijke aanpassingen van de discountformule aan maatschappelijke veranderingen die bepalend zijn voor de klantenwens. Zonder Aldi Süd, was er eigenlijk geen Lidl gekomen: vooral het aanpassingsgezinde Aldi Süd inspireerde in 1973 de Duitse ondernemer Dieter Schwarz tot de ontwikkeling van Lidl.

 

Website Aldi Süd zwijgt over overlijden

Karl Albrecht stond tot 1994 aan het roer bij zijn Aldi Süd. Dat jaar droeg hij op 74-jarige leeftijd de dagelijkse leiding over, maar desondanks bleef hij als voorzitter van de raad van toezicht betrokken bij de discounter. Acht jaar later stopte hij ook daarmee en heeft hij zich helemaal uit het bedrijf teruggetrokken.

 

Opmerkelijk genoeg rept de website van Aldi Süd met geen woord over het overlijden van de grondlegger van het bedrijf. Het Duitse Lebensmittel Zeitung tekent wel een officiële reactie op, vanuit het hoofdkwartier van Aldi Süd in Mülheim: "Karl Albrecht wilde geen openbare aandacht. Hij wees het aan hem opgedragen eerbetoon altijd af, waarbij hij aangaf dat het om de verdiensten van alle medewerkers gaat", aldus de officiële verklaring.

 

Vandaar dat het niet erg is, dat het overlijden vorige week woensdag en de begrafenis gisteren niet op de ondernemingswebsite zijn gemeld. Karl zou niet anders wensen.

Tot op het einde was hij een levende legende: de vorige week woensdag gestorven Karl Albrecht (94). Samen met zijn in 2010 overleden broer Theo was hij de grondlegger van Aldi, de discountketen die wereldwijd tot de verbeelding spreekt.


 

Zonder Aldi geen Lidl

Zoals bekend bakenden de broers Albrecht geografisch hun werkterrein uit, om elkaar niet voor de voeten te lopen en omdat ze – naar verluidt – verschilden van mening over hoe de zaken aan te pakken. Zo was vanaf 1961 Theo verantwoordelijk voor Aldi Nord, en ontwikkelde de nu overleden Karl Albrecht Aldi discount in het zuiden van Duitsland.

 

Zijn Aldi Süd heeft altijd meer dynamiek gekend dan de noordelijke Aldi, en voegde sneller en eerder assortimenten, merken en services toe. Waar Aldi Nord vele jaren streng in de leer bleef van hard discount – een gelimiteerd assortiment van 600 tot 800 items en een consequent eenvoudige en dus kostenefficiënte operatie – was Karl Albrecht's Aldi Süd iets losser in de leer, zonder daarbij de aandacht te verliezen voor het elimineren van alle overbodige zaken die alleen maar kosten toevoegen.

 

Aldi Süd heeft meer oog voor geleidelijke aanpassingen van de discountformule aan maatschappelijke veranderingen die bepalend zijn voor de klantenwens. Zonder Aldi Süd, was er eigenlijk geen Lidl gekomen: vooral het aanpassingsgezinde Aldi Süd inspireerde in 1973 de Duitse ondernemer Dieter Schwarz tot de ontwikkeling van Lidl.

 

Website Aldi Süd zwijgt over overlijden

Karl Albrecht stond tot 1994 aan het roer bij zijn Aldi Süd. Dat jaar droeg hij op 74-jarige leeftijd de dagelijkse leiding over, maar desondanks bleef hij als voorzitter van de raad van toezicht betrokken bij de discounter. Acht jaar later stopte hij ook daarmee en heeft hij zich helemaal uit het bedrijf teruggetrokken.

 

Opmerkelijk genoeg rept de website van Aldi Süd met geen woord over het overlijden van de grondlegger van het bedrijf. Het Duitse Lebensmittel Zeitung tekent wel een officiële reactie op, vanuit het hoofdkwartier van Aldi Süd in Mülheim: "Karl Albrecht wilde geen openbare aandacht. Hij wees het aan hem opgedragen eerbetoon altijd af, waarbij hij aangaf dat het om de verdiensten van alle medewerkers gaat", aldus de officiële verklaring.

 

Vandaar dat het niet erg is, dat het overlijden vorige week woensdag en de begrafenis gisteren niet op de ondernemingswebsite zijn gemeld. Karl zou niet anders wensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top