Aldi verdubbelt aantal Britse vestigingen tegen 2021

Aldi verdubbelt aantal Britse vestigingen tegen 2021

De Britse tak van Aldi wil van nu tot 2021 zo'n 50 tot 65 nieuwe winkels per jaar openen. Tegen dan zal de Duitse discounter zijn aantal vestigingen op Britse bodem hebben verdubbeld tot duizend.

Op naar 1.000 vestigingen

Aldi wil in Groot-Brittannië de komende zeven jaar 500 nieuwe winkels openen en zo zijn totaal verdubbelen tegen 2021. Dat blijkt uit een intern rapport van de discounter en is bevestigd door managing director Matthew Barnes van Aldi UK: "Voor de nabije toekomst is 65 nieuwe winkels per jaar echt een optie. Volgens ons moet 1.000 winkels zeker haalbaar zijn".

 

Tegelijk wil Aldi ook zijn bestaande vestigingen vernieuwen en uitbreiden. Barnes bevestigde dat niet alleen de winkels maar vooral de parkings bij tal van vestigingen dringend moeten worden uitgebreid, omdat Aldi "het slachtoffer dreigt te worden van zijn eigen succes, wat leidt tot lange files op de parkings of aan de kassa's". Welke investeringen met de ambitieuze plannen gemoeid zijn, is niet bekend.

 

Ook Britse consument prijsbewuster dan ooit

Net als bij ons zijn ook in het Verenigd Koninkrijk de discounters aan de winnende hand, nu de consument almaar prijsbewuster koopt: Aldi groeit er met zo'n 35% per jaar en werd zopas voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot "Grocer of the Year". 


Aldi pikte intussen al miljoenen klanten in van de grote vier (Tesco, Asda, Sainsbury's en Morrisons), met alle gevolgen van dien. Zo meldde Sainsbury's onlangs dat de omzet op vergelijkbare basis met 1,1% was gedaald, en dat na negen jaar van onophoudelijke groei.Tesco had het zelfs over de slechtste prestatie in 40 jaar en verwees uitdrukkelijk naar de discounters die almaar meer klanten afsnoepen.

 

Morrisons heeft zelfs voor de vlucht vooruit gekozen: het wil zichzelf omvormen tot een discounter en stelt prijsverlagingen in het verschiet ter waarde van een slordige 1 miljard pond over de komende drie jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top