RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: Waarom Aldi nu toch de ramen opengooit

icon
Food9 oktober, 2017

De wereld verandert, en Aldi verandert mee. De retailer lanceert een reclamecampagne, een communicatiedirecteur en een woordvoerder. Harddiscount is nu eenmaal niet meer wat het ooit was.

Opmerkelijke bocht

Openheid was decennialang niet echt besteed aan Aldi. De harddiscounter verkoos discretie boven alles, had geen pr-afdeling, gaf geen interviews en communiceerde enkel het hoogstnoodzakelijke (zoals ‘product recalls’ bijvoorbeeld). Het was een logisch beleid voor een organisatie die vooral ‘lean & mean’ wilde zijn en alle middelen focuste op haar ‘core business’: kwaliteit verkopen tegen de scherpste prijzen.

 

Maar zie: tijden veranderen. Vorige vrijdag viel er voor het eerst een écht persbericht van de harddiscounter in de mailbox. Aldi België blijkt nu een marketing- en communicatiedirecteur te hebben, én een woordvoerder. De keten start een nationale reclamecampagne en plaatst de kwaliteit van zijn eigen merken in de kijker met vergelijkende smaaktests.

 

Een opmerkelijke bocht, al is het nu ook weer niet helemààl een donderslag bij heldere hemel. De retailer vertoont al een tijdje tekenen van verandering: denk aan de uitbreiding van het versassortiment, de opfrissing van het winkelconcept, de introductie van een beperkt aanbod A-merken… Evoluties die we bij Aldi Nord ook in andere landen waarnemen – Aldi België is wat dat betreft niet de snelste van het pak gebleken, maar kon onmogelijk achterblijven. En daar zijn wel enkele redenen voor.

 

Vier redenen

Eén: harddiscount bestaat niet meer. Het model uit de jaren 1970, met een Spartaanse winkelinrichting, een smal assortiment en een laag serviceniveau, is ver voorbij zijn houdbaarheidsdatum. Discounters zijn voordelige buurtsupers geworden met een compleet aanbod. Consumenten aanvaarden immers niet langer compromissen, ze willen altijd en overal de beste deal. En die kunnen ze krijgen ook, de concurrentie is groot genoeg.

 

Twee: Lidl heeft de druk flink verhoogd. De aartsrivaal heeft enkele jaren voorsprong met zijn transformatieproces, weet de media handig te bespelen en beschikt over een reclamebudget dat zelfs dat van de ‘grote drie’ overschrijdt. Dat kun je als concurrent onmogelijk blijven negeren. Het is vechten voor aandacht.

 

Drie: groeien gaat niet meer vanzelf. Expansie is voor Aldi geen motor meer, de markt is grotendeels gedekt. Vooruitgang kan nog komen van winkelvernieuwingen (-vergrotingen), van een geoptimaliseerd assortiment (vers, A-merken) en vooral van het aantrekken van nieuwe klanten. Dat laatste lijkt het voornaamste objectief van de nieuwe campagne. Trouwe Aldi-klanten kennen de kwaliteit van de eigen merken wel, nieuwkomers moeten nog overtuigd worden.

 

Vier: de consument verwacht – nee, eist – transparantie. Een bedrijf dat niet communiceert, profileert zich in dit digitale tijdperk ongewild als onbetrouwbaar en ongeloofwaardig. Ook op dat vlak heeft Aldi Nord al belangrijke stappen gezet, bijvoorbeeld met het publiceren van een duurzaamheidsrapport. In die context is een communicatiebeleid een normale stap. Niet dat we nu meteen het Aldi-management breed glimlachend op de covers van kranten en magazines moeten verwachten, denk ik. Het merk-DNA zal niet gauw veranderen. Oerdegelijk, correct en een beetje saai: daar is uiteindelijk niets mis mee.

 

Open kaart

Het loont overigens best de moeite om de gedetailleerde onderzoeksresultaten op de Aldi-website eens te raadplegen. Om twaalf producten gaat het: erg veel is dat uiteraard niet. Ze lijken slim gekozen ook: in de meeste gevallen gaat het om echte Aldi-vlaggenschepen en worden ze vergeleken met A-merken die toevallig niet bij de discounter in de rekken liggen.

 

Doorgaans zijn er geen of nauwelijks statistisch significante verschillen tussen het Aldi-merk en het A-merk, zo blijkt. Is ook nogal moeilijk, met amper 120 smaaktests per product op twee locaties: hoe kleiner de steekproef, hoe groter de foutmarge, zo eenvoudig is dat (het is lang geleden, maar er zat destijds statistiek in mijn studiepakket).

 

Maar hoe relatief het belang van dit soort onderzoek ook is, Aldi speelt wel degelijk open kaart: het vermeldt openlijk het marktonderzoeksbureau, de data, de aantallen, de gedetailleerde scores… Niks in de zakken, niks in de mouwen. Dat siert de retailer wel. Benieuwd naar het vervolg… 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN