Auchan kent moeilijk halfjaar | RetailDetail

Auchan kent moeilijk halfjaar

Auchan kent moeilijk halfjaar

De Franse warenhuisgroep Auchan heeft er een moeilijk eerste halfjaar opzitten: de omzet in een vergelijkbaar aantal winkels daalde 0,6% en de nettowinst liep zelfs 14,4% terug.

Chinese cijfers beïnvloeden resultaat

Auchan zag zijn groepsomzet over het eerste halfjaar uitkomen op 26,027 miljard euro, 16,1% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. Die stijging werd wel vooral veroorzaakt door een aandeelhoudersakkoord dat het bedrijf sloot met Ruentex voor de uitbating van de Sun Art Retail Group. Daardoor moeten de cijfers van de Chinese dochteronderneming sinds Nieuwjaar volledig worden opgenomen in de resultaten van het moederbedrijf.

 

Worden het China-effect, de wisselkoersimpact en de verkoop van brandstoffen buiten beschouwing gehouden, dan bedroeg de toename van het verkoopcijfer nog 4,9%. Gecorrigeerd voor de groei van het winkelpark zou er zelfs een daling van de omzet in een vergelijkbaar aantal winkels met 0,6% zijn geweest. 

 

West-Europa heeft het lastig

Geografisch keek Auchan in het eerste semester aan tegen een terugloop van zijn omzet in Frankrijk (-1,9%) en de rest van West-Europa (-5,5%). Daar tegenover stonden een vooruitgang in Oost- en Centraal-Europa (+9,3%) en Azië (+3,2%, zelfs zonder rekening te houden met de consolidering van Sun Art Retail).

 

Opgedeeld naar type warenhuis valt de impact van de hypermarkten op: zij zagen hun omzet in het eerste halfjaar met 16,1% aandikken tot 21,1 miljard euro, zodat ze voor 81,1% van de totale verkopen van de groep staan. Auchan telt in totaal 839 eigen hypermarkten, waarbij er nog 167 geteld moeten worden die uitgebaat worden door zelfstandigen of geassocieerden.  Het saldo van de omzet komt van de supermarkten, de huisbank en de vastgoedtak.

 

Na aftrek van alle kosten hield Auchan aan het eerste semester een nettowinst van 272 miljoen euro over. Na dezelfde periode vorig jaar bleef de wijzer nog staan op 317 miljoen euro, wat 11,5% meer was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.