Auchan kent moeilijk halfjaar

Auchan kent moeilijk halfjaar

De Franse warenhuisgroep Auchan heeft er een moeilijk eerste halfjaar opzitten: de omzet in een vergelijkbaar aantal winkels daalde 0,6% en de nettowinst liep zelfs 14,4% terug.

Chinese cijfers beïnvloeden resultaat

Auchan zag zijn groepsomzet over het eerste halfjaar uitkomen op 26,027 miljard euro, 16,1% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. Die stijging werd wel vooral veroorzaakt door een aandeelhoudersakkoord dat het bedrijf sloot met Ruentex voor de uitbating van de Sun Art Retail Group. Daardoor moeten de cijfers van de Chinese dochteronderneming sinds Nieuwjaar volledig worden opgenomen in de resultaten van het moederbedrijf.

 

Worden het China-effect, de wisselkoersimpact en de verkoop van brandstoffen buiten beschouwing gehouden, dan bedroeg de toename van het verkoopcijfer nog 4,9%. Gecorrigeerd voor de groei van het winkelpark zou er zelfs een daling van de omzet in een vergelijkbaar aantal winkels met 0,6% zijn geweest. 

 

West-Europa heeft het lastig

Geografisch keek Auchan in het eerste semester aan tegen een terugloop van zijn omzet in Frankrijk (-1,9%) en de rest van West-Europa (-5,5%). Daar tegenover stonden een vooruitgang in Oost- en Centraal-Europa (+9,3%) en Azië (+3,2%, zelfs zonder rekening te houden met de consolidering van Sun Art Retail).

 

Opgedeeld naar type warenhuis valt de impact van de hypermarkten op: zij zagen hun omzet in het eerste halfjaar met 16,1% aandikken tot 21,1 miljard euro, zodat ze voor 81,1% van de totale verkopen van de groep staan. Auchan telt in totaal 839 eigen hypermarkten, waarbij er nog 167 geteld moeten worden die uitgebaat worden door zelfstandigen of geassocieerden.  Het saldo van de omzet komt van de supermarkten, de huisbank en de vastgoedtak.

 

Na aftrek van alle kosten hield Auchan aan het eerste semester een nettowinst van 272 miljoen euro over. Na dezelfde periode vorig jaar bleef de wijzer nog staan op 317 miljoen euro, wat 11,5% meer was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top