Balans vraag en aanbod van melk geraakt zoek

Balans vraag en aanbod van melk geraakt zoek

Tetra Pak heeft vandaag zijn zevende Dairy Index gepresenteerd. Daarin stelt het dat de vraag naar melk tegen 2024 met 36 procent zal stijgen, vooral vanwege de stijgende welvaart. Het wordt zo steeds moeilijker om het evenwicht te vinden tussen vraag en aanbod.

"Quick wins in export"

Hogere welvaart, verstedelijking en bevolkingsgroei in opkomende markten zoals Afrika, Azië en Latijns-Amerika zullen er voor zorgen dat de vraag naar melk de volgende tien jaar met meer dan een derde zal stijgen. Dat meent alvast verpakkingsproducent Tetra Pak aan de hand van een studie, de Dairy Index, die het jaarlijks laat uitvoeren naar melkconsumptie.


"De voorspelde toename van de wereldwijde vraag biedt een enorme kans voor zuivelbedrijven in ontwikkelde markten om melkpoeder en vloeibare zuivelproducten te exporteren naar bijvoorbeeld China. Maar, om ook op de lange termijn succes te garanderen, moeten deze producenten de 'quick wins' van de export afwegen tegen investeringen in de groei van binnenlandse markten," stelt Dennis Jönsson, CEO van Tetra Pak Group.


Zo moeten groeiende markten er volgens hem ook voor zorgen dat ze meer investeren in binnenlandse zuivelproductie en samenwerkingen met gerenommeerde buitenlandse bedrijven, om op die manier een evenwichtige zuivelmerkindustrie te creëren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top