Balans vraag en aanbod van melk geraakt zoek

Balans vraag en aanbod van melk geraakt zoek

Tetra Pak heeft vandaag zijn zevende Dairy Index gepresenteerd. Daarin stelt het dat de vraag naar melk tegen 2024 met 36 procent zal stijgen, vooral vanwege de stijgende welvaart. Het wordt zo steeds moeilijker om het evenwicht te vinden tussen vraag en aanbod.

"Quick wins in export"

Hogere welvaart, verstedelijking en bevolkingsgroei in opkomende markten zoals Afrika, Azië en Latijns-Amerika zullen er voor zorgen dat de vraag naar melk de volgende tien jaar met meer dan een derde zal stijgen. Dat meent alvast verpakkingsproducent Tetra Pak aan de hand van een studie, de Dairy Index, die het jaarlijks laat uitvoeren naar melkconsumptie.


"De voorspelde toename van de wereldwijde vraag biedt een enorme kans voor zuivelbedrijven in ontwikkelde markten om melkpoeder en vloeibare zuivelproducten te exporteren naar bijvoorbeeld China. Maar, om ook op de lange termijn succes te garanderen, moeten deze producenten de 'quick wins' van de export afwegen tegen investeringen in de groei van binnenlandse markten," stelt Dennis Jönsson, CEO van Tetra Pak Group.


Zo moeten groeiende markten er volgens hem ook voor zorgen dat ze meer investeren in binnenlandse zuivelproductie en samenwerkingen met gerenommeerde buitenlandse bedrijven, om op die manier een evenwichtige zuivelmerkindustrie te creëren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top