Balans vraag en aanbod van melk geraakt zoek

Balans vraag en aanbod van melk geraakt zoek

Tetra Pak heeft vandaag zijn zevende Dairy Index gepresenteerd. Daarin stelt het dat de vraag naar melk tegen 2024 met 36 procent zal stijgen, vooral vanwege de stijgende welvaart. Het wordt zo steeds moeilijker om het evenwicht te vinden tussen vraag en aanbod.

"Quick wins in export"

Hogere welvaart, verstedelijking en bevolkingsgroei in opkomende markten zoals Afrika, Azië en Latijns-Amerika zullen er voor zorgen dat de vraag naar melk de volgende tien jaar met meer dan een derde zal stijgen. Dat meent alvast verpakkingsproducent Tetra Pak aan de hand van een studie, de Dairy Index, die het jaarlijks laat uitvoeren naar melkconsumptie.


"De voorspelde toename van de wereldwijde vraag biedt een enorme kans voor zuivelbedrijven in ontwikkelde markten om melkpoeder en vloeibare zuivelproducten te exporteren naar bijvoorbeeld China. Maar, om ook op de lange termijn succes te garanderen, moeten deze producenten de 'quick wins' van de export afwegen tegen investeringen in de groei van binnenlandse markten," stelt Dennis Jönsson, CEO van Tetra Pak Group.


Zo moeten groeiende markten er volgens hem ook voor zorgen dat ze meer investeren in binnenlandse zuivelproductie en samenwerkingen met gerenommeerde buitenlandse bedrijven, om op die manier een evenwichtige zuivelmerkindustrie te creëren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top