Belg at 3,6% minder vlees in 2012

Belg at 3,6% minder vlees in 2012

De Belg at in 2012 zo'n 30,4 kg vlees per capita. Daarmee is de thuisconsumptie van vlees gedaald met 3,6%, zo becijferde GfK voor VLAM middels een bevraging van 5.000 landgenoten.

Varkensvlees op kop

De belangrijkste categorie blijven de vleesmengelingen, maar voor het eerst in jaren tekende ook deze categorie geen verdere stijging op (-5,5% tot 7,56 kg per persoon). Wel is de categorie nog altijd goed voor een marktaandeel van 34,9%.

 

De meest geconsumeerde pure vleessoorten zijn in volgorde van populariteit varkensvlees (30,1% of gemiddeld 6,51 kg), kip, rundsvlees, kalfsvlees en lams- en schapenvlees. Lams- en schapenvlees (+3,1% tot 0,63 kg) en kalkoen (+11% tot 1,32 kg) zijn de belangrijkste stijgers in 2012, maar doordat deze soorten slechts een beperkt marktaandeel hebben, konden ze de dalende trend hoegenaamd niet keren.

 

Belgen blijven vleeseters

Daling of niet, de Belg blijft bovenal een vleeseter. Het volumeaandeel van vers vlees, gevogelte, wild en konijn blijft vrij stabiel tegenover het aandeel van vis: in 2012 aten de Belgen zeven keer meer vlees dan vis. Daarbij verkiezen negentien van de twintig vleeseters vers vlees boven diepvriesvlees.

 

De aankoop van vegetarische alternatieven kende een stijging van 4,6% tegenover 2011, maar blijft met 218 gram per persoon ook in 2012 nog altijd heel beperkt.

 

Sterke opkomst discountwinkels

"Het totale verbruik van vlees vertoont een dalende tendens de laatste jaren en volgt voor alle productcategorieën de algemene negatieve economische evolutie", zegt de VLAM. Toch is er specifiek voor 2012 nog een bijkomende verklaring voor de daling van onze vleesconsumptie: het barbecueseizoen, dat vorig jaar letterlijk in het water viel.

 

Dat de crisis inderdaad een cruciale rol speelt, blijkt ook uit de gegevens van GfK Panel Services Benelux: dat rapporteert bij de 5.000 bevraagde landgenoten een sterke opkomst van harddiscountwinkels, een verminderde aankoop van A-merken, meer aankopen in het buitenland en een dalend aantal winkelbezoeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top