Belg at 3,6% minder vlees in 2012

Belg at 3,6% minder vlees in 2012

De Belg at in 2012 zo'n 30,4 kg vlees per capita. Daarmee is de thuisconsumptie van vlees gedaald met 3,6%, zo becijferde GfK voor VLAM middels een bevraging van 5.000 landgenoten.

Varkensvlees op kop

De belangrijkste categorie blijven de vleesmengelingen, maar voor het eerst in jaren tekende ook deze categorie geen verdere stijging op (-5,5% tot 7,56 kg per persoon). Wel is de categorie nog altijd goed voor een marktaandeel van 34,9%.

 

De meest geconsumeerde pure vleessoorten zijn in volgorde van populariteit varkensvlees (30,1% of gemiddeld 6,51 kg), kip, rundsvlees, kalfsvlees en lams- en schapenvlees. Lams- en schapenvlees (+3,1% tot 0,63 kg) en kalkoen (+11% tot 1,32 kg) zijn de belangrijkste stijgers in 2012, maar doordat deze soorten slechts een beperkt marktaandeel hebben, konden ze de dalende trend hoegenaamd niet keren.

 

Belgen blijven vleeseters

Daling of niet, de Belg blijft bovenal een vleeseter. Het volumeaandeel van vers vlees, gevogelte, wild en konijn blijft vrij stabiel tegenover het aandeel van vis: in 2012 aten de Belgen zeven keer meer vlees dan vis. Daarbij verkiezen negentien van de twintig vleeseters vers vlees boven diepvriesvlees.

 

De aankoop van vegetarische alternatieven kende een stijging van 4,6% tegenover 2011, maar blijft met 218 gram per persoon ook in 2012 nog altijd heel beperkt.

 

Sterke opkomst discountwinkels

"Het totale verbruik van vlees vertoont een dalende tendens de laatste jaren en volgt voor alle productcategorieën de algemene negatieve economische evolutie", zegt de VLAM. Toch is er specifiek voor 2012 nog een bijkomende verklaring voor de daling van onze vleesconsumptie: het barbecueseizoen, dat vorig jaar letterlijk in het water viel.

 

Dat de crisis inderdaad een cruciale rol speelt, blijkt ook uit de gegevens van GfK Panel Services Benelux: dat rapporteert bij de 5.000 bevraagde landgenoten een sterke opkomst van harddiscountwinkels, een verminderde aankoop van A-merken, meer aankopen in het buitenland en een dalend aantal winkelbezoeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top