Belg at 3,6% minder vlees in 2012

Belg at 3,6% minder vlees in 2012

De Belg at in 2012 zo'n 30,4 kg vlees per capita. Daarmee is de thuisconsumptie van vlees gedaald met 3,6%, zo becijferde GfK voor VLAM middels een bevraging van 5.000 landgenoten.

Varkensvlees op kop

De belangrijkste categorie blijven de vleesmengelingen, maar voor het eerst in jaren tekende ook deze categorie geen verdere stijging op (-5,5% tot 7,56 kg per persoon). Wel is de categorie nog altijd goed voor een marktaandeel van 34,9%.

 

De meest geconsumeerde pure vleessoorten zijn in volgorde van populariteit varkensvlees (30,1% of gemiddeld 6,51 kg), kip, rundsvlees, kalfsvlees en lams- en schapenvlees. Lams- en schapenvlees (+3,1% tot 0,63 kg) en kalkoen (+11% tot 1,32 kg) zijn de belangrijkste stijgers in 2012, maar doordat deze soorten slechts een beperkt marktaandeel hebben, konden ze de dalende trend hoegenaamd niet keren.

 

Belgen blijven vleeseters

Daling of niet, de Belg blijft bovenal een vleeseter. Het volumeaandeel van vers vlees, gevogelte, wild en konijn blijft vrij stabiel tegenover het aandeel van vis: in 2012 aten de Belgen zeven keer meer vlees dan vis. Daarbij verkiezen negentien van de twintig vleeseters vers vlees boven diepvriesvlees.

 

De aankoop van vegetarische alternatieven kende een stijging van 4,6% tegenover 2011, maar blijft met 218 gram per persoon ook in 2012 nog altijd heel beperkt.

 

Sterke opkomst discountwinkels

"Het totale verbruik van vlees vertoont een dalende tendens de laatste jaren en volgt voor alle productcategorieën de algemene negatieve economische evolutie", zegt de VLAM. Toch is er specifiek voor 2012 nog een bijkomende verklaring voor de daling van onze vleesconsumptie: het barbecueseizoen, dat vorig jaar letterlijk in het water viel.

 

Dat de crisis inderdaad een cruciale rol speelt, blijkt ook uit de gegevens van GfK Panel Services Benelux: dat rapporteert bij de 5.000 bevraagde landgenoten een sterke opkomst van harddiscountwinkels, een verminderde aankoop van A-merken, meer aankopen in het buitenland en een dalend aantal winkelbezoeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top