Belg at 3,6% minder vlees in 2012

Belg at 3,6% minder vlees in 2012

De Belg at in 2012 zo'n 30,4 kg vlees per capita. Daarmee is de thuisconsumptie van vlees gedaald met 3,6%, zo becijferde GfK voor VLAM middels een bevraging van 5.000 landgenoten.

Varkensvlees op kop

De belangrijkste categorie blijven de vleesmengelingen, maar voor het eerst in jaren tekende ook deze categorie geen verdere stijging op (-5,5% tot 7,56 kg per persoon). Wel is de categorie nog altijd goed voor een marktaandeel van 34,9%.

 

De meest geconsumeerde pure vleessoorten zijn in volgorde van populariteit varkensvlees (30,1% of gemiddeld 6,51 kg), kip, rundsvlees, kalfsvlees en lams- en schapenvlees. Lams- en schapenvlees (+3,1% tot 0,63 kg) en kalkoen (+11% tot 1,32 kg) zijn de belangrijkste stijgers in 2012, maar doordat deze soorten slechts een beperkt marktaandeel hebben, konden ze de dalende trend hoegenaamd niet keren.

 

Belgen blijven vleeseters

Daling of niet, de Belg blijft bovenal een vleeseter. Het volumeaandeel van vers vlees, gevogelte, wild en konijn blijft vrij stabiel tegenover het aandeel van vis: in 2012 aten de Belgen zeven keer meer vlees dan vis. Daarbij verkiezen negentien van de twintig vleeseters vers vlees boven diepvriesvlees.

 

De aankoop van vegetarische alternatieven kende een stijging van 4,6% tegenover 2011, maar blijft met 218 gram per persoon ook in 2012 nog altijd heel beperkt.

 

Sterke opkomst discountwinkels

"Het totale verbruik van vlees vertoont een dalende tendens de laatste jaren en volgt voor alle productcategorieën de algemene negatieve economische evolutie", zegt de VLAM. Toch is er specifiek voor 2012 nog een bijkomende verklaring voor de daling van onze vleesconsumptie: het barbecueseizoen, dat vorig jaar letterlijk in het water viel.

 

Dat de crisis inderdaad een cruciale rol speelt, blijkt ook uit de gegevens van GfK Panel Services Benelux: dat rapporteert bij de 5.000 bevraagde landgenoten een sterke opkomst van harddiscountwinkels, een verminderde aankoop van A-merken, meer aankopen in het buitenland en een dalend aantal winkelbezoeken.

Tags: