Belg blijft vlees eten ondanks schandalen

Belg blijft vlees eten ondanks schandalen

Paardenvleesschandaal of niet, de Belg blijft trouw aan zijn portie vlees. Volgens de Federatie van de Belgische Vleeswarenindustrie Fenavian gaat het dan ook "om een alleenstaand geval van fraude", al zijn ze er bij de Boerenbond toch niet helemaal gerust in.

Meer controleren, beter communiceren, strenger straffen

De leden van Fenavian stellen geen gedragsverandering vast bij de Belgen in het verbruik van producten op basis van vlees, na het uitbreken van het paardenvleesschandaal in Europa. Toch toont de sector zich ongerust over de "circuits die trachten om vlees van sportpaarden, die medicijnen toegediend kregen, in de voedselketen te krijgen.

 

De controles rond de traceerbaarheid en de gegevens van die dieren - zowel op het niveau van het slachthuis als op dat van de handel in levende dieren - spelen dus een erg belangrijke rol", aldus nog de secretaris-generaal. Fenavian vraagt de controle-instanties ook om beter te communiceren over de identiteit van personen of ondernemingen met slechte bedoelingen: "Hen moet de toegang tot het beroep ontzegd worden".

 

"Vertrouwen gaat te paard"

Eerder had ook Boerenbond-topman Piet Vantemsche al aan de alarmbel getrokken. Hij vreest dat het hele schandaalsfeertje rond vlees uiteindelijk toch een negatieve invloed op de reputatie en dus ook op de verkoop van vlees zal hebben. 

 

"De fraude met paardenvlees dat verkocht wordt als rundsvlees heeft het consumentenvertrouwen in heel Europa geschaad. Fraude is verwerpelijk en nooit goed te praten. Het brengt schade toe aan hele sectoren, maar ook aan bonafide veehouders en vleesverwerkers, die te maken krijgen met oneerlijke concurrentie." Om er, in zijn gekende stijl, aan toe te voegen: "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard".

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top