Belg blijft vlees eten ondanks schandalen

Belg blijft vlees eten ondanks schandalen

Paardenvleesschandaal of niet, de Belg blijft trouw aan zijn portie vlees. Volgens de Federatie van de Belgische Vleeswarenindustrie Fenavian gaat het dan ook "om een alleenstaand geval van fraude", al zijn ze er bij de Boerenbond toch niet helemaal gerust in.

Meer controleren, beter communiceren, strenger straffen

De leden van Fenavian stellen geen gedragsverandering vast bij de Belgen in het verbruik van producten op basis van vlees, na het uitbreken van het paardenvleesschandaal in Europa. Toch toont de sector zich ongerust over de "circuits die trachten om vlees van sportpaarden, die medicijnen toegediend kregen, in de voedselketen te krijgen.

 

De controles rond de traceerbaarheid en de gegevens van die dieren - zowel op het niveau van het slachthuis als op dat van de handel in levende dieren - spelen dus een erg belangrijke rol", aldus nog de secretaris-generaal. Fenavian vraagt de controle-instanties ook om beter te communiceren over de identiteit van personen of ondernemingen met slechte bedoelingen: "Hen moet de toegang tot het beroep ontzegd worden".

 

"Vertrouwen gaat te paard"

Eerder had ook Boerenbond-topman Piet Vantemsche al aan de alarmbel getrokken. Hij vreest dat het hele schandaalsfeertje rond vlees uiteindelijk toch een negatieve invloed op de reputatie en dus ook op de verkoop van vlees zal hebben. 

 

"De fraude met paardenvlees dat verkocht wordt als rundsvlees heeft het consumentenvertrouwen in heel Europa geschaad. Fraude is verwerpelijk en nooit goed te praten. Het brengt schade toe aan hele sectoren, maar ook aan bonafide veehouders en vleesverwerkers, die te maken krijgen met oneerlijke concurrentie." Om er, in zijn gekende stijl, aan toe te voegen: "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard".

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top