Belg blijft vlees eten ondanks schandalen

Belg blijft vlees eten ondanks schandalen

Paardenvleesschandaal of niet, de Belg blijft trouw aan zijn portie vlees. Volgens de Federatie van de Belgische Vleeswarenindustrie Fenavian gaat het dan ook "om een alleenstaand geval van fraude", al zijn ze er bij de Boerenbond toch niet helemaal gerust in.

Meer controleren, beter communiceren, strenger straffen

De leden van Fenavian stellen geen gedragsverandering vast bij de Belgen in het verbruik van producten op basis van vlees, na het uitbreken van het paardenvleesschandaal in Europa. Toch toont de sector zich ongerust over de "circuits die trachten om vlees van sportpaarden, die medicijnen toegediend kregen, in de voedselketen te krijgen.

 

De controles rond de traceerbaarheid en de gegevens van die dieren - zowel op het niveau van het slachthuis als op dat van de handel in levende dieren - spelen dus een erg belangrijke rol", aldus nog de secretaris-generaal. Fenavian vraagt de controle-instanties ook om beter te communiceren over de identiteit van personen of ondernemingen met slechte bedoelingen: "Hen moet de toegang tot het beroep ontzegd worden".

 

"Vertrouwen gaat te paard"

Eerder had ook Boerenbond-topman Piet Vantemsche al aan de alarmbel getrokken. Hij vreest dat het hele schandaalsfeertje rond vlees uiteindelijk toch een negatieve invloed op de reputatie en dus ook op de verkoop van vlees zal hebben. 

 

"De fraude met paardenvlees dat verkocht wordt als rundsvlees heeft het consumentenvertrouwen in heel Europa geschaad. Fraude is verwerpelijk en nooit goed te praten. Het brengt schade toe aan hele sectoren, maar ook aan bonafide veehouders en vleesverwerkers, die te maken krijgen met oneerlijke concurrentie." Om er, in zijn gekende stijl, aan toe te voegen: "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard".

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Back to top