Belg drinkt minder Douwe Egberts

Belg drinkt minder Douwe Egberts

DE Master Blenders 1753 heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar een flinke omzetdaling moeten slikken: de totale kwartaalomzet zakte liefst 9,4 procent tot 643 miljoen euro (-3,2% op vergelijkbare basis). Vooral in West-Europa schenkt Douwe Egberts slappe koffie.

Kleiner marktaandeel in België

De trading update die het Nederlandse koffie- en theebedrijf zopas publiceerde, oogt niet bepaald positief: "Het segment Retail – Rest of World wist de goede resultaten van het voorgaande kwartaal vast te houden" (+6,8% op vergelijkbare basis), maar in West-Europa verging het Douwe Egberts een pak minder goed: daar ging de omzet op vergelijkbare basis 8,5% lager.

 

Dat is onder andere een gevolg van "de eerder aangekondigde managementwijzigingen in de vijf belangrijkste landen, lagere volumes in Frankrijk door de lastige onderhandelingen met de handel en door agressieve promotionele acties van private labels in de meeste West-Europese landen", klinkt het.

 

Door de slechte resultaten in januari en februari heeft het management beslist haar prijzen te laten zakken en haar promotionele activiteiten op te drijven om de "concurrentiepositie te herstellen, hetgeen vanaf maart heeft geresulteerd in een significant herstel in volumes en omzet." Daardoor steeg het marktaandeel voor koffie in Nederland, Denemarken en Duitsland, maar in Frankrijk bleef het steken op een status quo en in Spanje en België kalfde het marktaandeel zelfs af

 

Het Nederlandse koffie- en theebedrijf, dat binnenkort wordt overgenomen door de Duitse investeringsmaatschappij Joh. A. Benckiser (JAB), verwacht dat de totale omzet dit boekjaar "met 0 tot 2% zal groeien. Die verwachting weerspiegelt de aanhoudende prijs- en volumedruk in West-Europa. Om deze reden is de onderneming haar prijs en volume aan het herbalanceren om haar concurrentiepositie te herstellen, hetgeen effect heeft op de omzet".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top