Belg drinkt minder Douwe Egberts | RetailDetail

Belg drinkt minder Douwe Egberts

Belg drinkt minder Douwe Egberts

DE Master Blenders 1753 heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar een flinke omzetdaling moeten slikken: de totale kwartaalomzet zakte liefst 9,4 procent tot 643 miljoen euro (-3,2% op vergelijkbare basis). Vooral in West-Europa schenkt Douwe Egberts slappe koffie.

Kleiner marktaandeel in België

De trading update die het Nederlandse koffie- en theebedrijf zopas publiceerde, oogt niet bepaald positief: "Het segment Retail – Rest of World wist de goede resultaten van het voorgaande kwartaal vast te houden" (+6,8% op vergelijkbare basis), maar in West-Europa verging het Douwe Egberts een pak minder goed: daar ging de omzet op vergelijkbare basis 8,5% lager.

 

Dat is onder andere een gevolg van "de eerder aangekondigde managementwijzigingen in de vijf belangrijkste landen, lagere volumes in Frankrijk door de lastige onderhandelingen met de handel en door agressieve promotionele acties van private labels in de meeste West-Europese landen", klinkt het.

 

Door de slechte resultaten in januari en februari heeft het management beslist haar prijzen te laten zakken en haar promotionele activiteiten op te drijven om de "concurrentiepositie te herstellen, hetgeen vanaf maart heeft geresulteerd in een significant herstel in volumes en omzet." Daardoor steeg het marktaandeel voor koffie in Nederland, Denemarken en Duitsland, maar in Frankrijk bleef het steken op een status quo en in Spanje en België kalfde het marktaandeel zelfs af

 

Het Nederlandse koffie- en theebedrijf, dat binnenkort wordt overgenomen door de Duitse investeringsmaatschappij Joh. A. Benckiser (JAB), verwacht dat de totale omzet dit boekjaar "met 0 tot 2% zal groeien. Die verwachting weerspiegelt de aanhoudende prijs- en volumedruk in West-Europa. Om deze reden is de onderneming haar prijs en volume aan het herbalanceren om haar concurrentiepositie te herstellen, hetgeen effect heeft op de omzet".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.