Belg drinkt weer meer champagne | RetailDetail

Belg drinkt weer meer champagne

Belg drinkt weer meer champagne

Na een dipje in 2012 heeft de Belgische consument in 2013 weer meer champagne gedronken. Vorig jaar ging het om 9,5 miljoen flessen, exclusief de 3 tot 5 miljoen flessen die de Belg rechtstreeks in Frankrijk gaat halen...

Stijging met 15%

Met 9,5 miljoen flessen champagne heeft de Belgische consument in 2013 bijna 15% meer champagne gekocht dan het jaar voordien, blijkt uit de cijfers die het Comité Interprofessionel du vin de Champagne vandaag in Brugge voorstelde.

 

Daarmee is ons land de vijfde belangrijkste afzetmarkt voor de Franse champagneboeren. Groot-Brittannië staat op één met ruim 30 miljoen flessen, gevolgd door de Verenigde Staten met bijna 18 miljoen flessen, Duitsland met 12,36 miljoen flessen en Japan met 9,67 miljoen stuks.

 

Voor een goed begrip: het gaat hier om de officiële exportcijfers, die geen rekening houden met de naar schatting 3 tot 5 miljoen flessen die we rechtstreeks meebrengen van bij de Franse champagneboeren. Eigenlijk staan we dus 'virtueel' op de derde plaats.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.