Belg koopt minder, maar meer bij discounter en buurtsuper | RetailDetail

Belg koopt minder, maar meer bij discounter en buurtsuper

Belg koopt minder, maar meer bij discounter en buurtsuper
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

Belgen kopen bewuster (en minder) eten: ze gaan minder naar de winkel, maar blijven wel veel vers kopen. Steeds vaker kopen ze dat bij discounters, zoals Aldi en Lidl, of in de buurtsupermarkt.

 

Minder naar de winkel

Belgische gezinnen besteedden 25,8 miljard euro aan voeding, dranken, huishoud- en verzorgingsartikelen in 2017, berekende VLAM uit de cijfers die GfK Belgium verzamelde van 5.000 Belgische gezinnen. Dat is 0,5% minder dan het jaar voordien. Nochtans was er een inflatie van 1,5% op voedingswaren. Wel bleven Belgen evenveel aan vers uitgeven: de versmarkt bleef stabiel op 11,2 miljard euro. Nochtans deden Belgische gezinnen vorig jaar minder winkelbezoeken dan het jaar ervoor: gemiddeld deden ze dat 151 keer (in 2002 was dat zelfs nog 202 keer).

 

Vooral naar de speciaalzaak gaan mensen minder: sinds 2008 daalde het aantal bezoeken aan speciaalzaken met liefst 40%. Het marktaandeel zakte in tien jaar tijd van 14,9 naar 9%. Alleen de slagers, waar nog 21% van de vleesaankopen gebeuren, houden redelijk goed stand. In plaats daarvan bezoeken Belgen in de eerste plaats meer buurtsupermarkten, al kopen ze ook steeds regelmatiger online. De buurtsupermarkt steeg in marktaandeel van 15,8 naar 17,2% en was daarmee de grootste groeier in 2017. Belgen in alle regio’s en van alle bevolkingsgroepen kochten er meer, maar vooral dankzij 40-plussers boekten de buurtsupers meer omzet.

 

Discount vreet aan ‘gewone’ supermarkten

Harddiscounters Aldi en Lidl groeiden verder en blijven ook dit jaar aankoopkanaal nummer twee. Sinds 2011 winnen de discounters jaar na jaar terrein: het marktaandeel van harddiscount in de versmarkt steeg vorig jaar met 0,8 procentpunt naar 20,6%. De meeste kopers zijn gezinnen met kinderen en met een beperkt inkomen, maar in 2017 vonden steeds meer tweeverdieners zonder kinderen en gepensioneerden de weg naar de winkels.

 

De absolute marktleiders voor verse voeding blijven de hypermarkten en de klassieke supermarkten (DIS 1), maar hun marktaandeel daalt. In 2009 piekte het segment met een marktaandeel van 48%, in 2017 was dat nog 45,2%. De supermarkten verloren vorig jaar bijna één procentpunt. Meer dan de helft (51%) van hun zuivelproducten, bijna de helft van alle groente en fruit en 39% van hun vleeswaren kochten Belgen in 2017 bij de ‘gewone’ super- of hypermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.