Belg koopt steeds meer fruit en groente in hard discount | RetailDetail

Belg koopt steeds meer fruit en groente in hard discount

Belg koopt steeds meer fruit en groente in hard discount
Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld vijftig kilo vers fruit, veertig kilo verse groenten en nog eens dertig kilo verwerkte groenten en fruit. Dat blijkt uit een enquête bij 5.000 Belgische gezinnen, die ook aangeeft dat we onze "verse vitamientjes" steeds vaker bij de hard discounter kopen.

Trend 1: vers is (en blijft) dominant

Ruim drie kwart van de groente- en fruitaankopen door de Belgische gezinnen bestaat uit verse groenten en fruit, zo blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau GfK Panel Services in opdracht van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

 

De verwerkte groenten en fruit winnen slechts lichtjes aan belang: vooral de smoothies en de verse 'natuurlijke' sappen worden populairder: hun marktaandeel steeg de afgelopen tien jaar van 14 naar 15%. Diepvriesgroenten en groenteconserven zijn stabiele segmenten. Fruit in blik boet daarentegen aan belang in.

 

Trend 2: hard discount grootste winnaar

In ons land wordt de groente- en fruitverkoop nog altijd gedomineerd door de supermarkten: bijna de helft van alle verse groenten en fruit (47,6%) wordt in dit kanaal gekocht.

 

Toch valt ook in 2012 de groei van de harddiscount (21,6% marktaandeel) en de buurtsupermarkt (14,3%) niet te ontkennen. De harddiscount is op lange termijn zelfs de grootste winnaar: de Aldi's en Lidl's van deze wereld zagen hun marktaandeel stijgen van 16% in 2005 tot al bijna 22% vorig jaar.

 

Dat gaat dan vooral ten koste van de openbare markt en de speciaalzaak. Beide kanalen zijn de grootste verliezers van het voorbije decennium: zij zagen hun marktaandeel halveren van respectievelijk 12,9% naar 6,1% en van 8,9% naar 4,2%.

 

Trend 3: mag het eens iets anders zijn?

Het mag voor de Belg blijkbaar allemaal "ietsje anders" zijn. Het mooiste bewijs? De groei van sla (+4% het voorbije decennium) komt volledig op naam van ijsbergsla en andere speciale slasoorten, want de goeie ouwe kropsla verliest jaar na jaar terrein.

 

Soortgelijk verhaal bij de tomaten: bedroeg het aandeel van de normale (losse) tomaten in 2000 nog bijna driekwart, dan is het nu gedaald tot zo'n 36%. De trostomaten hebben de plaats van de losse tomaten ingenomen: dit segment verdubbelde in tien jaar tijd zijn marktaandeel van 20% naar 40%. Het aandeel stabiliseert nu rond de 38%. Ook andere 'specialere' tomaten zijn hip: zo halen kerstomaten nu 11% marktaandeel en zijn lange romatomaten al goed voor 15% van de tomatenverkoop.

 

Aan de prijs kan het nochtans niet liggen, want kerstomaten kostten vorig jaar in de winkel 2,5 keer zoveel als normale, losse tomaten, trostomaten waren 7% duurder en lange romatomaten 30%. De verklaring zou eerder te zoeken zijn in de verhoogde aandacht voor gezondheid, de veranderende leef- en eetgewoonten en in de kookhype in de media.

 

Wortel en appel populairste

Overlopen we de lijstjes met groenten en vruchten die we het vaakst eten, dan zien we dat wortelen voor het eerst populairder zijn dan tomaten. We aten vorig jaar 6,3 kg wortelen per persoon (+21% t.o.v. 2011) tegen 6,1 kg tomaten (-3%) en 4,5 kg ajuinen (+15%). Witloof en sla vervolledigen de top-5.

 

Bij het fruit blijven appelen (9,8 kg/persoon) en sinaasappelen (8,7 kg/persoon) de populairste, al boeten beide categorieën wel ferm aan populariteit in (respectievelijk -14% en -21%). De top-5 wordt aangevuld met allemaal sterke stijgers: bananen (+26%), mandarijntjes (+17%) en peren (+10%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.