Belg koopt steeds meer fruit en groente in hard discount

Belg koopt steeds meer fruit en groente in hard discount
Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld vijftig kilo vers fruit, veertig kilo verse groenten en nog eens dertig kilo verwerkte groenten en fruit. Dat blijkt uit een enquête bij 5.000 Belgische gezinnen, die ook aangeeft dat we onze "verse vitamientjes" steeds vaker bij de hard discounter kopen.

Trend 1: vers is (en blijft) dominant

Ruim drie kwart van de groente- en fruitaankopen door de Belgische gezinnen bestaat uit verse groenten en fruit, zo blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau GfK Panel Services in opdracht van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

 

De verwerkte groenten en fruit winnen slechts lichtjes aan belang: vooral de smoothies en de verse 'natuurlijke' sappen worden populairder: hun marktaandeel steeg de afgelopen tien jaar van 14 naar 15%. Diepvriesgroenten en groenteconserven zijn stabiele segmenten. Fruit in blik boet daarentegen aan belang in.

 

Trend 2: hard discount grootste winnaar

In ons land wordt de groente- en fruitverkoop nog altijd gedomineerd door de supermarkten: bijna de helft van alle verse groenten en fruit (47,6%) wordt in dit kanaal gekocht.

 

Toch valt ook in 2012 de groei van de harddiscount (21,6% marktaandeel) en de buurtsupermarkt (14,3%) niet te ontkennen. De harddiscount is op lange termijn zelfs de grootste winnaar: de Aldi's en Lidl's van deze wereld zagen hun marktaandeel stijgen van 16% in 2005 tot al bijna 22% vorig jaar.

 

Dat gaat dan vooral ten koste van de openbare markt en de speciaalzaak. Beide kanalen zijn de grootste verliezers van het voorbije decennium: zij zagen hun marktaandeel halveren van respectievelijk 12,9% naar 6,1% en van 8,9% naar 4,2%.

 

Trend 3: mag het eens iets anders zijn?

Het mag voor de Belg blijkbaar allemaal "ietsje anders" zijn. Het mooiste bewijs? De groei van sla (+4% het voorbije decennium) komt volledig op naam van ijsbergsla en andere speciale slasoorten, want de goeie ouwe kropsla verliest jaar na jaar terrein.

 

Soortgelijk verhaal bij de tomaten: bedroeg het aandeel van de normale (losse) tomaten in 2000 nog bijna driekwart, dan is het nu gedaald tot zo'n 36%. De trostomaten hebben de plaats van de losse tomaten ingenomen: dit segment verdubbelde in tien jaar tijd zijn marktaandeel van 20% naar 40%. Het aandeel stabiliseert nu rond de 38%. Ook andere 'specialere' tomaten zijn hip: zo halen kerstomaten nu 11% marktaandeel en zijn lange romatomaten al goed voor 15% van de tomatenverkoop.

 

Aan de prijs kan het nochtans niet liggen, want kerstomaten kostten vorig jaar in de winkel 2,5 keer zoveel als normale, losse tomaten, trostomaten waren 7% duurder en lange romatomaten 30%. De verklaring zou eerder te zoeken zijn in de verhoogde aandacht voor gezondheid, de veranderende leef- en eetgewoonten en in de kookhype in de media.

 

Wortel en appel populairste

Overlopen we de lijstjes met groenten en vruchten die we het vaakst eten, dan zien we dat wortelen voor het eerst populairder zijn dan tomaten. We aten vorig jaar 6,3 kg wortelen per persoon (+21% t.o.v. 2011) tegen 6,1 kg tomaten (-3%) en 4,5 kg ajuinen (+15%). Witloof en sla vervolledigen de top-5.

 

Bij het fruit blijven appelen (9,8 kg/persoon) en sinaasappelen (8,7 kg/persoon) de populairste, al boeten beide categorieën wel ferm aan populariteit in (respectievelijk -14% en -21%). De top-5 wordt aangevuld met allemaal sterke stijgers: bananen (+26%), mandarijntjes (+17%) en peren (+10%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top