Belg koopt steeds meer fruit en groente in hard discount | RetailDetail

Belg koopt steeds meer fruit en groente in hard discount

Belg koopt steeds meer fruit en groente in hard discount
Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld vijftig kilo vers fruit, veertig kilo verse groenten en nog eens dertig kilo verwerkte groenten en fruit. Dat blijkt uit een enquête bij 5.000 Belgische gezinnen, die ook aangeeft dat we onze "verse vitamientjes" steeds vaker bij de hard discounter kopen.

Trend 1: vers is (en blijft) dominant

Ruim drie kwart van de groente- en fruitaankopen door de Belgische gezinnen bestaat uit verse groenten en fruit, zo blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau GfK Panel Services in opdracht van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

 

De verwerkte groenten en fruit winnen slechts lichtjes aan belang: vooral de smoothies en de verse 'natuurlijke' sappen worden populairder: hun marktaandeel steeg de afgelopen tien jaar van 14 naar 15%. Diepvriesgroenten en groenteconserven zijn stabiele segmenten. Fruit in blik boet daarentegen aan belang in.

 

Trend 2: hard discount grootste winnaar

In ons land wordt de groente- en fruitverkoop nog altijd gedomineerd door de supermarkten: bijna de helft van alle verse groenten en fruit (47,6%) wordt in dit kanaal gekocht.

 

Toch valt ook in 2012 de groei van de harddiscount (21,6% marktaandeel) en de buurtsupermarkt (14,3%) niet te ontkennen. De harddiscount is op lange termijn zelfs de grootste winnaar: de Aldi's en Lidl's van deze wereld zagen hun marktaandeel stijgen van 16% in 2005 tot al bijna 22% vorig jaar.

 

Dat gaat dan vooral ten koste van de openbare markt en de speciaalzaak. Beide kanalen zijn de grootste verliezers van het voorbije decennium: zij zagen hun marktaandeel halveren van respectievelijk 12,9% naar 6,1% en van 8,9% naar 4,2%.

 

Trend 3: mag het eens iets anders zijn?

Het mag voor de Belg blijkbaar allemaal "ietsje anders" zijn. Het mooiste bewijs? De groei van sla (+4% het voorbije decennium) komt volledig op naam van ijsbergsla en andere speciale slasoorten, want de goeie ouwe kropsla verliest jaar na jaar terrein.

 

Soortgelijk verhaal bij de tomaten: bedroeg het aandeel van de normale (losse) tomaten in 2000 nog bijna driekwart, dan is het nu gedaald tot zo'n 36%. De trostomaten hebben de plaats van de losse tomaten ingenomen: dit segment verdubbelde in tien jaar tijd zijn marktaandeel van 20% naar 40%. Het aandeel stabiliseert nu rond de 38%. Ook andere 'specialere' tomaten zijn hip: zo halen kerstomaten nu 11% marktaandeel en zijn lange romatomaten al goed voor 15% van de tomatenverkoop.

 

Aan de prijs kan het nochtans niet liggen, want kerstomaten kostten vorig jaar in de winkel 2,5 keer zoveel als normale, losse tomaten, trostomaten waren 7% duurder en lange romatomaten 30%. De verklaring zou eerder te zoeken zijn in de verhoogde aandacht voor gezondheid, de veranderende leef- en eetgewoonten en in de kookhype in de media.

 

Wortel en appel populairste

Overlopen we de lijstjes met groenten en vruchten die we het vaakst eten, dan zien we dat wortelen voor het eerst populairder zijn dan tomaten. We aten vorig jaar 6,3 kg wortelen per persoon (+21% t.o.v. 2011) tegen 6,1 kg tomaten (-3%) en 4,5 kg ajuinen (+15%). Witloof en sla vervolledigen de top-5.

 

Bij het fruit blijven appelen (9,8 kg/persoon) en sinaasappelen (8,7 kg/persoon) de populairste, al boeten beide categorieën wel ferm aan populariteit in (respectievelijk -14% en -21%). De top-5 wordt aangevuld met allemaal sterke stijgers: bananen (+26%), mandarijntjes (+17%) en peren (+10%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.