Belgen kochten 6000 ton minder vlees in 2012

Belgen kochten 6000 ton minder vlees in 2012

We hebben het voorbije jaar met zijn allen véél minder vlees gegeten: de crisis deed de Belgische consument bewuster kiezen voor kleinere hoeveelheden en goedkopere alternatieven, al gooide de slechte zomer van 2012 ook roet in het eten.

Bijna 6% minder rundsvlees

Dat de economische crisis er veel mee te maken heeft, valt af te leiden uit het feit dat het duurdere rundsvlees de sterkste daling kende: in 2012 werd 5,8% minder rundsvlees verkocht, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Ook 'goedkopere' vleessoorten gingen minder over de toonbank: -4% voor varkensvlees en -3,8% voor kip. Alles samen aten de Belgen liefst 6000 ton minder vlees.

 

Volgens Dirk Vanderveken van GfK zijn we door de crisis "voorzichtiger geworden en zijn we andere keuzes gaan maken. De Belg opteerde niet alleen voor goedkopere alternatieven, maar koos ook vaker voor kleinere verpakkingen, zeker bij relatief duurdere vleessoorten".

 

Barbecueseizoen uitgeregend

Al mogen we ook de impact van de rotzomer van 2012 niet onderschatten: "Daardoor is het barbecueseizoen letterlijk in het water gevallen", zegt Dirk Vanderveken. De zomerverkoop heeft dan ook een serieuze impact op de totale omzet en het totale volume voor vers vlees.

 

Een soortgelijke trend zien we overigens ook bij onze noorderburen: in het derde kwartaal van 2012 daalde de totale hoeveelheid pluimveevlees er met 1,3%, ging de verkochte hoeveelheid varkensvlees met 5,8% omlaag en kochten de Nederlanders 8,4% minder rundvlees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top