Belgen kochten 6000 ton minder vlees in 2012 | RetailDetail

Belgen kochten 6000 ton minder vlees in 2012

Belgen kochten 6000 ton minder vlees in 2012

We hebben het voorbije jaar met zijn allen véél minder vlees gegeten: de crisis deed de Belgische consument bewuster kiezen voor kleinere hoeveelheden en goedkopere alternatieven, al gooide de slechte zomer van 2012 ook roet in het eten.

Bijna 6% minder rundsvlees

Dat de economische crisis er veel mee te maken heeft, valt af te leiden uit het feit dat het duurdere rundsvlees de sterkste daling kende: in 2012 werd 5,8% minder rundsvlees verkocht, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Ook 'goedkopere' vleessoorten gingen minder over de toonbank: -4% voor varkensvlees en -3,8% voor kip. Alles samen aten de Belgen liefst 6000 ton minder vlees.

 

Volgens Dirk Vanderveken van GfK zijn we door de crisis "voorzichtiger geworden en zijn we andere keuzes gaan maken. De Belg opteerde niet alleen voor goedkopere alternatieven, maar koos ook vaker voor kleinere verpakkingen, zeker bij relatief duurdere vleessoorten".

 

Barbecueseizoen uitgeregend

Al mogen we ook de impact van de rotzomer van 2012 niet onderschatten: "Daardoor is het barbecueseizoen letterlijk in het water gevallen", zegt Dirk Vanderveken. De zomerverkoop heeft dan ook een serieuze impact op de totale omzet en het totale volume voor vers vlees.

 

Een soortgelijke trend zien we overigens ook bij onze noorderburen: in het derde kwartaal van 2012 daalde de totale hoeveelheid pluimveevlees er met 1,3%, ging de verkochte hoeveelheid varkensvlees met 5,8% omlaag en kochten de Nederlanders 8,4% minder rundvlees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.