Belgen kochten 6000 ton minder vlees in 2012

Belgen kochten 6000 ton minder vlees in 2012

We hebben het voorbije jaar met zijn allen véél minder vlees gegeten: de crisis deed de Belgische consument bewuster kiezen voor kleinere hoeveelheden en goedkopere alternatieven, al gooide de slechte zomer van 2012 ook roet in het eten.

Bijna 6% minder rundsvlees

Dat de economische crisis er veel mee te maken heeft, valt af te leiden uit het feit dat het duurdere rundsvlees de sterkste daling kende: in 2012 werd 5,8% minder rundsvlees verkocht, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Ook 'goedkopere' vleessoorten gingen minder over de toonbank: -4% voor varkensvlees en -3,8% voor kip. Alles samen aten de Belgen liefst 6000 ton minder vlees.

 

Volgens Dirk Vanderveken van GfK zijn we door de crisis "voorzichtiger geworden en zijn we andere keuzes gaan maken. De Belg opteerde niet alleen voor goedkopere alternatieven, maar koos ook vaker voor kleinere verpakkingen, zeker bij relatief duurdere vleessoorten".

 

Barbecueseizoen uitgeregend

Al mogen we ook de impact van de rotzomer van 2012 niet onderschatten: "Daardoor is het barbecueseizoen letterlijk in het water gevallen", zegt Dirk Vanderveken. De zomerverkoop heeft dan ook een serieuze impact op de totale omzet en het totale volume voor vers vlees.

 

Een soortgelijke trend zien we overigens ook bij onze noorderburen: in het derde kwartaal van 2012 daalde de totale hoeveelheid pluimveevlees er met 1,3%, ging de verkochte hoeveelheid varkensvlees met 5,8% omlaag en kochten de Nederlanders 8,4% minder rundvlees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top