Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks | RetailDetail

Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

In 2012 groeide de Belgische snacks- en zoetwarenmarkt met 1,9% in omzet. De groei met zo'n 40 miljoen euro tot 2,112 miljard is volledig voor rekening van de stijgende grondstofprijzen en de "honger" naar premiumproducten voor thuisconsumptie, want de consumptie per capita bleef stabiel.

Sterkste groei voor snacks

Met een groei van 1,9% doet ons land beter dan Nederland, waar de totale smikkelmarkt er 'maar' 1,6% op vooruiting. Al blijft Nederland in absolute cijfers uiteraard groter met 3,619 miljard euro, zo blijkt uit de cijfers van het Studiecentrum Snacks & Zoetwaren Benelux.

 

In ons land is en blijft chocolade de best verkochte categorie: goed voor 707 miljoen euro (+1,1%). De grootste groei komt echter op naam van de snacks, die vorig jaar hun verkoop met 6,1% zagen stijgen tot 364 miljoen euro. Snacks zijn nu al bijna even populair als confiserie (375 miljoen euro, -0,3%), al blijven koek & cake met voorsprong de op één na best verkopende categorie: 666 miljoen euro (+1,8%).

 

Supermarkten superdominant

Van de totale omzet van snacks en zoetwaren wordt liefst 78% gerealiseerd via de supermarkten. Die lieten vorig jaar een stijging met 3,3% optekenen en zijn  nu al goed voor een omzet van 1,65 miljard euro. Het "Out-of-Home"-kanaal (benzinestations, drogisterijen, tabakswinkels, zoetwaren-speciaalzaken, bioscopen, sportkantines enzovoort) moest daarentegen een omzetdaling van 2,5% slikken.

 

Voor het in kaart brengen van de Belgische en de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt gebruikt SSZ Benelux onder meer omzetpooling als methodiek. Dit houdt in dat bedrijven onder geheimhouding hun omzetgegevens gesegmenteerd aanleveren bij SSZ Benelux.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.