Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

In 2012 groeide de Belgische snacks- en zoetwarenmarkt met 1,9% in omzet. De groei met zo'n 40 miljoen euro tot 2,112 miljard is volledig voor rekening van de stijgende grondstofprijzen en de "honger" naar premiumproducten voor thuisconsumptie, want de consumptie per capita bleef stabiel.

Sterkste groei voor snacks

Met een groei van 1,9% doet ons land beter dan Nederland, waar de totale smikkelmarkt er 'maar' 1,6% op vooruiting. Al blijft Nederland in absolute cijfers uiteraard groter met 3,619 miljard euro, zo blijkt uit de cijfers van het Studiecentrum Snacks & Zoetwaren Benelux.

 

In ons land is en blijft chocolade de best verkochte categorie: goed voor 707 miljoen euro (+1,1%). De grootste groei komt echter op naam van de snacks, die vorig jaar hun verkoop met 6,1% zagen stijgen tot 364 miljoen euro. Snacks zijn nu al bijna even populair als confiserie (375 miljoen euro, -0,3%), al blijven koek & cake met voorsprong de op één na best verkopende categorie: 666 miljoen euro (+1,8%).

 

Supermarkten superdominant

Van de totale omzet van snacks en zoetwaren wordt liefst 78% gerealiseerd via de supermarkten. Die lieten vorig jaar een stijging met 3,3% optekenen en zijn  nu al goed voor een omzet van 1,65 miljard euro. Het "Out-of-Home"-kanaal (benzinestations, drogisterijen, tabakswinkels, zoetwaren-speciaalzaken, bioscopen, sportkantines enzovoort) moest daarentegen een omzetdaling van 2,5% slikken.

 

Voor het in kaart brengen van de Belgische en de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt gebruikt SSZ Benelux onder meer omzetpooling als methodiek. Dit houdt in dat bedrijven onder geheimhouding hun omzetgegevens gesegmenteerd aanleveren bij SSZ Benelux.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top