Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

In 2012 groeide de Belgische snacks- en zoetwarenmarkt met 1,9% in omzet. De groei met zo'n 40 miljoen euro tot 2,112 miljard is volledig voor rekening van de stijgende grondstofprijzen en de "honger" naar premiumproducten voor thuisconsumptie, want de consumptie per capita bleef stabiel.

Sterkste groei voor snacks

Met een groei van 1,9% doet ons land beter dan Nederland, waar de totale smikkelmarkt er 'maar' 1,6% op vooruiting. Al blijft Nederland in absolute cijfers uiteraard groter met 3,619 miljard euro, zo blijkt uit de cijfers van het Studiecentrum Snacks & Zoetwaren Benelux.

 

In ons land is en blijft chocolade de best verkochte categorie: goed voor 707 miljoen euro (+1,1%). De grootste groei komt echter op naam van de snacks, die vorig jaar hun verkoop met 6,1% zagen stijgen tot 364 miljoen euro. Snacks zijn nu al bijna even populair als confiserie (375 miljoen euro, -0,3%), al blijven koek & cake met voorsprong de op één na best verkopende categorie: 666 miljoen euro (+1,8%).

 

Supermarkten superdominant

Van de totale omzet van snacks en zoetwaren wordt liefst 78% gerealiseerd via de supermarkten. Die lieten vorig jaar een stijging met 3,3% optekenen en zijn  nu al goed voor een omzet van 1,65 miljard euro. Het "Out-of-Home"-kanaal (benzinestations, drogisterijen, tabakswinkels, zoetwaren-speciaalzaken, bioscopen, sportkantines enzovoort) moest daarentegen een omzetdaling van 2,5% slikken.

 

Voor het in kaart brengen van de Belgische en de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt gebruikt SSZ Benelux onder meer omzetpooling als methodiek. Dit houdt in dat bedrijven onder geheimhouding hun omzetgegevens gesegmenteerd aanleveren bij SSZ Benelux.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top