Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks | RetailDetail

Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

In 2012 groeide de Belgische snacks- en zoetwarenmarkt met 1,9% in omzet. De groei met zo'n 40 miljoen euro tot 2,112 miljard is volledig voor rekening van de stijgende grondstofprijzen en de "honger" naar premiumproducten voor thuisconsumptie, want de consumptie per capita bleef stabiel.

Sterkste groei voor snacks

Met een groei van 1,9% doet ons land beter dan Nederland, waar de totale smikkelmarkt er 'maar' 1,6% op vooruiting. Al blijft Nederland in absolute cijfers uiteraard groter met 3,619 miljard euro, zo blijkt uit de cijfers van het Studiecentrum Snacks & Zoetwaren Benelux.

 

In ons land is en blijft chocolade de best verkochte categorie: goed voor 707 miljoen euro (+1,1%). De grootste groei komt echter op naam van de snacks, die vorig jaar hun verkoop met 6,1% zagen stijgen tot 364 miljoen euro. Snacks zijn nu al bijna even populair als confiserie (375 miljoen euro, -0,3%), al blijven koek & cake met voorsprong de op één na best verkopende categorie: 666 miljoen euro (+1,8%).

 

Supermarkten superdominant

Van de totale omzet van snacks en zoetwaren wordt liefst 78% gerealiseerd via de supermarkten. Die lieten vorig jaar een stijging met 3,3% optekenen en zijn  nu al goed voor een omzet van 1,65 miljard euro. Het "Out-of-Home"-kanaal (benzinestations, drogisterijen, tabakswinkels, zoetwaren-speciaalzaken, bioscopen, sportkantines enzovoort) moest daarentegen een omzetdaling van 2,5% slikken.

 

Voor het in kaart brengen van de Belgische en de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt gebruikt SSZ Benelux onder meer omzetpooling als methodiek. Dit houdt in dat bedrijven onder geheimhouding hun omzetgegevens gesegmenteerd aanleveren bij SSZ Benelux.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top