Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

Belgen kochten voor 2,112 miljard euro snoep en snacks

In 2012 groeide de Belgische snacks- en zoetwarenmarkt met 1,9% in omzet. De groei met zo'n 40 miljoen euro tot 2,112 miljard is volledig voor rekening van de stijgende grondstofprijzen en de "honger" naar premiumproducten voor thuisconsumptie, want de consumptie per capita bleef stabiel.

Sterkste groei voor snacks

Met een groei van 1,9% doet ons land beter dan Nederland, waar de totale smikkelmarkt er 'maar' 1,6% op vooruiting. Al blijft Nederland in absolute cijfers uiteraard groter met 3,619 miljard euro, zo blijkt uit de cijfers van het Studiecentrum Snacks & Zoetwaren Benelux.

 

In ons land is en blijft chocolade de best verkochte categorie: goed voor 707 miljoen euro (+1,1%). De grootste groei komt echter op naam van de snacks, die vorig jaar hun verkoop met 6,1% zagen stijgen tot 364 miljoen euro. Snacks zijn nu al bijna even populair als confiserie (375 miljoen euro, -0,3%), al blijven koek & cake met voorsprong de op één na best verkopende categorie: 666 miljoen euro (+1,8%).

 

Supermarkten superdominant

Van de totale omzet van snacks en zoetwaren wordt liefst 78% gerealiseerd via de supermarkten. Die lieten vorig jaar een stijging met 3,3% optekenen en zijn  nu al goed voor een omzet van 1,65 miljard euro. Het "Out-of-Home"-kanaal (benzinestations, drogisterijen, tabakswinkels, zoetwaren-speciaalzaken, bioscopen, sportkantines enzovoort) moest daarentegen een omzetdaling van 2,5% slikken.

 

Voor het in kaart brengen van de Belgische en de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt gebruikt SSZ Benelux onder meer omzetpooling als methodiek. Dit houdt in dat bedrijven onder geheimhouding hun omzetgegevens gesegmenteerd aanleveren bij SSZ Benelux.

Tags: