Belgische bio-business blijft boomen | RetailDetail

Belgische bio-business blijft boomen

Belgische bio-business blijft boomen

Uit het laatste jaarrapport van de bio-landbouwsector blijkt dat de Belgische biologische landbouw een mooie vooruitgang boekt. Het aandeel van biologische producten in de volledige voedingsmarkt mag dan zeer beperkt blijven, toch kocht negenentachtig procent van de Belgische consumenten vorig jaar minstens één bio-product.

Bescheiden marktaandeel

Ook al kochten negen op de tien Belgen vorig jaar minstens een keer een bio-product, toch halen biologische producten een marktaandeel van amper 1,9 procent – wat weliswaar anderhalve keer zo veel is als vijf jaar geleden.

 

Allemaal samen besteedden we 417 miljoen euro aan bio-producten, wat een groei betekent van zeven procent. Opvallend genoeg zijn amper achttien procent van de gezinnen verantwoordelijk voor achtenzeventig procent van de uitgaven aan bio-producten.

 

De bio-liefhebbers vinden hun gading vooral bij de klassieke supermarkten, die bijna vijfenveertig procent van de markt vertegenwoordigen. Toch blijken speciaalzaken een steeds groter aandeel van hen af te snoepen.

 

Sterke groei in Vlaanderen

In de periode 2008-2012 groeide het aantal Vlaamse bedrijven die actief zijn binnen de sector met dertig procent. Het totaal aantal biologische landbouwbedrijven bedroeg eind 2012 299, samen goed voor een oppervlakte van bijna vijfduizend hectare of acht procent meer dan het jaar voordien.

 

Over die bewuste periode van vijf jaar, steeg de oppervlakte met niet minder dan eenenveertig procent. Toch betekent dit amper 0,8 procent van de totale Vlaamse landbouwoppervlakte, waarvan 1.316 hectare in omschakeling.

 

Naar aanleiding van het jaarrapport benadrukte Vlaams minister-president Kris Peeters dat het strategisch akkoord voor de sector, dat in 2008 werd ondertekend, een belangrijke factor is binnen deze positieve evolutie. Naast de Boerenbond, ABS en Bioform, hebben nu ook de voedingsindustrie en de distributiesector hun schouders onder het nieuwe plan gezet.

 

Bio-boeren niet altijd winnaar

Ondanks de positieve evolutie en de toegenomen vraag naar bio-producten, zijn het niet altijd de bio-boeren die dat succes mogen oogsten... wel integendeel. Ondanks de stijgende vraag naar hun producten, krijgen ze er steeds minder voor betaald, wees een reportage in het programma Login uit.

 

Oorzaak is dat het bio-succes een echte bio-business tot stand heeft gebracht en dat massaproductie, hoe contradictorisch ook, ook hier aan de orde is. En dan rijst de vraag hoe biologisch heel wat bio-producten nog zijn...   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top