Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg | RetailDetail

Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg

Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg

Frankrijk had wel degelijk het recht om zijn accijnzen op zware bieren te verhogen: Europa ziet er geen protectionistische maatregel in om de eigen dranken te bevoordelen. De Belgische brouwers, die zwaar getroffen werden door de invoering, likken hun wonden.

Maatregel kost Belgische brouwers 58,6 miljoen aan omzet

De export van Belgische bieren naar Frankrijk daalde vorig jaar van 3,501 miljoen naar 3,225 miljoen hectoliter., door de accijnsverhogingen die het land op 1 januari 2013 doorvoerde. Voor pilsbier stegen de accijnzen van 13,75 euro per hl naar 36 euro per hl, voor speciaalbier ging het tarief zelfs van 22 euro per hl naar 57,60 euro per hl, wat een verhoging met meer dan 160 procent was. Met de opbrengst van de maatregel wilde Frankrijk zijn sociale zekerheid bijkomend financieren.

 

Volgens de Belgische brouwers was de maatregel echter vooral ingegeven door protectionistische motieven: de accijnzen op wijnen werden immers niet verhoogd. Voor de tariefverhoging kostte een glas wijn in Frankrijk 4 euro, een pils eveneens 4 euro en een speciaalbier 6 euro. Na de accijnsverhoging bleef dat voor een glas wijn 4 euro, maar ging de consumentenprijs voor een pils naar 5 euro en voor een speciaalbier naar 7,5 euro.

 

De Belgische brouwers berekenden dat ze door de accijnsverhoging 58,6 miljoen euro aan omzet misliepen. De Franse markt geldt immers nog steeds met ruime voorsprong als de belangrijkste buitenlandse afzetmarkt voor Belgisch bier.

 

Klacht afgewezen

De brouwers dienden bij dan ook een klacht in bij de Europese Commissie. "In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen. Het kan niet dat een pintje in Frankrijk tienmaal meer belast wordt dan wijn en speciaalbieren zelfs 16 à 17 maal meer. Dat is pure discriminatie”, liet toenmalig topman Sven Gatz van de federatie van Belgische brouwers vorig jaar nog optekenen.

 

Het directoraat generaal Fiscaliteit en Douane heeft de klacht nu echter afgewezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top