Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg | RetailDetail

Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg

Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg

Frankrijk had wel degelijk het recht om zijn accijnzen op zware bieren te verhogen: Europa ziet er geen protectionistische maatregel in om de eigen dranken te bevoordelen. De Belgische brouwers, die zwaar getroffen werden door de invoering, likken hun wonden.

Maatregel kost Belgische brouwers 58,6 miljoen aan omzet

De export van Belgische bieren naar Frankrijk daalde vorig jaar van 3,501 miljoen naar 3,225 miljoen hectoliter., door de accijnsverhogingen die het land op 1 januari 2013 doorvoerde. Voor pilsbier stegen de accijnzen van 13,75 euro per hl naar 36 euro per hl, voor speciaalbier ging het tarief zelfs van 22 euro per hl naar 57,60 euro per hl, wat een verhoging met meer dan 160 procent was. Met de opbrengst van de maatregel wilde Frankrijk zijn sociale zekerheid bijkomend financieren.

 

Volgens de Belgische brouwers was de maatregel echter vooral ingegeven door protectionistische motieven: de accijnzen op wijnen werden immers niet verhoogd. Voor de tariefverhoging kostte een glas wijn in Frankrijk 4 euro, een pils eveneens 4 euro en een speciaalbier 6 euro. Na de accijnsverhoging bleef dat voor een glas wijn 4 euro, maar ging de consumentenprijs voor een pils naar 5 euro en voor een speciaalbier naar 7,5 euro.

 

De Belgische brouwers berekenden dat ze door de accijnsverhoging 58,6 miljoen euro aan omzet misliepen. De Franse markt geldt immers nog steeds met ruime voorsprong als de belangrijkste buitenlandse afzetmarkt voor Belgisch bier.

 

Klacht afgewezen

De brouwers dienden bij dan ook een klacht in bij de Europese Commissie. "In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen. Het kan niet dat een pintje in Frankrijk tienmaal meer belast wordt dan wijn en speciaalbieren zelfs 16 à 17 maal meer. Dat is pure discriminatie”, liet toenmalig topman Sven Gatz van de federatie van Belgische brouwers vorig jaar nog optekenen.

 

Het directoraat generaal Fiscaliteit en Douane heeft de klacht nu echter afgewezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.