Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg

Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg

Frankrijk had wel degelijk het recht om zijn accijnzen op zware bieren te verhogen: Europa ziet er geen protectionistische maatregel in om de eigen dranken te bevoordelen. De Belgische brouwers, die zwaar getroffen werden door de invoering, likken hun wonden.

Maatregel kost Belgische brouwers 58,6 miljoen aan omzet

De export van Belgische bieren naar Frankrijk daalde vorig jaar van 3,501 miljoen naar 3,225 miljoen hectoliter., door de accijnsverhogingen die het land op 1 januari 2013 doorvoerde. Voor pilsbier stegen de accijnzen van 13,75 euro per hl naar 36 euro per hl, voor speciaalbier ging het tarief zelfs van 22 euro per hl naar 57,60 euro per hl, wat een verhoging met meer dan 160 procent was. Met de opbrengst van de maatregel wilde Frankrijk zijn sociale zekerheid bijkomend financieren.

 

Volgens de Belgische brouwers was de maatregel echter vooral ingegeven door protectionistische motieven: de accijnzen op wijnen werden immers niet verhoogd. Voor de tariefverhoging kostte een glas wijn in Frankrijk 4 euro, een pils eveneens 4 euro en een speciaalbier 6 euro. Na de accijnsverhoging bleef dat voor een glas wijn 4 euro, maar ging de consumentenprijs voor een pils naar 5 euro en voor een speciaalbier naar 7,5 euro.

 

De Belgische brouwers berekenden dat ze door de accijnsverhoging 58,6 miljoen euro aan omzet misliepen. De Franse markt geldt immers nog steeds met ruime voorsprong als de belangrijkste buitenlandse afzetmarkt voor Belgisch bier.

 

Klacht afgewezen

De brouwers dienden bij dan ook een klacht in bij de Europese Commissie. "In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen. Het kan niet dat een pintje in Frankrijk tienmaal meer belast wordt dan wijn en speciaalbieren zelfs 16 à 17 maal meer. Dat is pure discriminatie”, liet toenmalig topman Sven Gatz van de federatie van Belgische brouwers vorig jaar nog optekenen.

 

Het directoraat generaal Fiscaliteit en Douane heeft de klacht nu echter afgewezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top