Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg | RetailDetail

Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg

Belgische brouwers krijgen Franse biertaks niet weg

Frankrijk had wel degelijk het recht om zijn accijnzen op zware bieren te verhogen: Europa ziet er geen protectionistische maatregel in om de eigen dranken te bevoordelen. De Belgische brouwers, die zwaar getroffen werden door de invoering, likken hun wonden.

Maatregel kost Belgische brouwers 58,6 miljoen aan omzet

De export van Belgische bieren naar Frankrijk daalde vorig jaar van 3,501 miljoen naar 3,225 miljoen hectoliter., door de accijnsverhogingen die het land op 1 januari 2013 doorvoerde. Voor pilsbier stegen de accijnzen van 13,75 euro per hl naar 36 euro per hl, voor speciaalbier ging het tarief zelfs van 22 euro per hl naar 57,60 euro per hl, wat een verhoging met meer dan 160 procent was. Met de opbrengst van de maatregel wilde Frankrijk zijn sociale zekerheid bijkomend financieren.

 

Volgens de Belgische brouwers was de maatregel echter vooral ingegeven door protectionistische motieven: de accijnzen op wijnen werden immers niet verhoogd. Voor de tariefverhoging kostte een glas wijn in Frankrijk 4 euro, een pils eveneens 4 euro en een speciaalbier 6 euro. Na de accijnsverhoging bleef dat voor een glas wijn 4 euro, maar ging de consumentenprijs voor een pils naar 5 euro en voor een speciaalbier naar 7,5 euro.

 

De Belgische brouwers berekenden dat ze door de accijnsverhoging 58,6 miljoen euro aan omzet misliepen. De Franse markt geldt immers nog steeds met ruime voorsprong als de belangrijkste buitenlandse afzetmarkt voor Belgisch bier.

 

Klacht afgewezen

De brouwers dienden bij dan ook een klacht in bij de Europese Commissie. "In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen. Het kan niet dat een pintje in Frankrijk tienmaal meer belast wordt dan wijn en speciaalbieren zelfs 16 à 17 maal meer. Dat is pure discriminatie”, liet toenmalig topman Sven Gatz van de federatie van Belgische brouwers vorig jaar nog optekenen.

 

Het directoraat generaal Fiscaliteit en Douane heeft de klacht nu echter afgewezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".