Belgische voedingsproducenten willen duurzame palmolie

Belgische voedingsproducenten willen duurzame palmolie

Vijftien Belgische voedingsproducenten hebben een alliantie opgericht om het imago van palmolie verbeteren. Er verschijnen immers steeds meer producten waar specifiek op staat dat er geen palmolie werd gebruikt.

Ontbossingen

Palmolie heeft om verschillende redenen een slechte reputatie gekregen: het bevat niet alleen veel verzadigde vetten, wat kan leiden tot obesitas, maar het zou ook grote ontbossingen veroorzaken in gebieden waar het geproduceerd wordt.  De olie is echter een belangrijk ingrediënt in Westerse voeding en wordt vaak gebruikt in gebak, koekjes, margarines en kant-en-klaarmaaltijden.

 

Onder meer Lotus Bakeries, Ferrero, Unilever en Vandemoortele zijn nu in een alliantie gestapt, om aan te tonen dat niet alle palmolie slecht is. Ze zeggen dat ze bij de productie van bepaalde producten niet om palmolie heen kunnen, omdat het de smaak wezenlijk zou veranderen.

 

De bedrijven hebben zich nu geëngageerd om tegen 2015 enkel nog palmolie te gebruiken, met het certificaat van de internationale organisatie voor duurzame palmolie. Ook Sipef, een Belgische holding die palmolie produceert, maakt deel uit van de groep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top