Belgische voedingsproducenten willen duurzame palmolie | RetailDetail

Belgische voedingsproducenten willen duurzame palmolie

Belgische voedingsproducenten willen duurzame palmolie

Vijftien Belgische voedingsproducenten hebben een alliantie opgericht om het imago van palmolie verbeteren. Er verschijnen immers steeds meer producten waar specifiek op staat dat er geen palmolie werd gebruikt.

Ontbossingen

Palmolie heeft om verschillende redenen een slechte reputatie gekregen: het bevat niet alleen veel verzadigde vetten, wat kan leiden tot obesitas, maar het zou ook grote ontbossingen veroorzaken in gebieden waar het geproduceerd wordt.  De olie is echter een belangrijk ingrediënt in Westerse voeding en wordt vaak gebruikt in gebak, koekjes, margarines en kant-en-klaarmaaltijden.

 

Onder meer Lotus Bakeries, Ferrero, Unilever en Vandemoortele zijn nu in een alliantie gestapt, om aan te tonen dat niet alle palmolie slecht is. Ze zeggen dat ze bij de productie van bepaalde producten niet om palmolie heen kunnen, omdat het de smaak wezenlijk zou veranderen.

 

De bedrijven hebben zich nu geëngageerd om tegen 2015 enkel nog palmolie te gebruiken, met het certificaat van de internationale organisatie voor duurzame palmolie. Ook Sipef, een Belgische holding die palmolie produceert, maakt deel uit van de groep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.