Belgische voedingsproducenten willen duurzame palmolie | RetailDetail

Belgische voedingsproducenten willen duurzame palmolie

Belgische voedingsproducenten willen duurzame palmolie

Vijftien Belgische voedingsproducenten hebben een alliantie opgericht om het imago van palmolie verbeteren. Er verschijnen immers steeds meer producten waar specifiek op staat dat er geen palmolie werd gebruikt.

Ontbossingen

Palmolie heeft om verschillende redenen een slechte reputatie gekregen: het bevat niet alleen veel verzadigde vetten, wat kan leiden tot obesitas, maar het zou ook grote ontbossingen veroorzaken in gebieden waar het geproduceerd wordt.  De olie is echter een belangrijk ingrediënt in Westerse voeding en wordt vaak gebruikt in gebak, koekjes, margarines en kant-en-klaarmaaltijden.

 

Onder meer Lotus Bakeries, Ferrero, Unilever en Vandemoortele zijn nu in een alliantie gestapt, om aan te tonen dat niet alle palmolie slecht is. Ze zeggen dat ze bij de productie van bepaalde producten niet om palmolie heen kunnen, omdat het de smaak wezenlijk zou veranderen.

 

De bedrijven hebben zich nu geëngageerd om tegen 2015 enkel nog palmolie te gebruiken, met het certificaat van de internationale organisatie voor duurzame palmolie. Ook Sipef, een Belgische holding die palmolie produceert, maakt deel uit van de groep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top