Boerenjaar voor Bonduelle | RetailDetail

Boerenjaar voor Bonduelle

Boerenjaar voor Bonduelle

De Franse voedingsproducent Bonduelle heeft een uitstekend boekjaar achter de rug: de omzet steeg liefst 5,5% en de Europese activiteiten konden na een dip opnieuw met groei aanknopen. De conservenactiviteit blijft de sterkste groeier.

1,92 miljard euro omzet

De groep uit Duinkerken boekte in zijn gebroken boekjaar (1 juli 2013 tot 30 juni 2014) een totale omzet van 1.921,1 miljoen euro, exclusief wisselkoerseffecten een stijging met 5,5%.

 

Het gros van die groei realiseert Bonduelle buiten Europa (+12,4%), met name in de Verenigde Staten en Canada. Brazilië lijkt dan weer stilaan zijn verzadigingspunt te bereiken. Voor de Europese activiteiten lijkt het ergste intussen achter de rug: vorig boekjaar was er in Europa nog een krimp met -0,8%, nu is er een groei met +2,3%.

 

De conservenactiviteit blijft met een omzet van 1,025 miljard euro (+6,7%) de grootste tak van de voedingsgroep, bijna dubbel zo groot als de diepvriesactiviteiten (+5,9% tot 527,8 miljoen euro) en driemaal zo groot als de versactiviteiten (+1,5% tot 368,2 miljoen euro). Inclusief wisselkoerseffecten is er een daling van -1,2% bij de diepvriestak en een status-quo (-0,1%) bij vers.

 

Groeiversnelling in vierde kwartaal

Vooral het vierde trimester was voor Bonduelle bijzonder sterk, met een groei van +6,5%. Rekening houdend met "de excellente commerciële activiteit opgetekend in het vierde trimester" rekent de groep op een operationele winst in de buurt van de 106 à 107 miljoen euro. Definitieve cijfers daarover worden op 30 september bekendgemaakt.

 

"Ondanks de late winter in Noord-Amerika en de hevige regenval verlopen de landbouwactiviteiten overal bevredigend, waardoor we het voorziene productieprogramma dat nochtans zeer hoog is gezien de zeer lage voorraadniveaus moeten kunnen realiseren", aldus nog de Noord-Franse groep.

 

Aangaande de boete wegens kartelvorming die Bonduelle en enkele concurrenten eind juni hebben gekregen van de EU, laat de groep weten dat die "een impact van 32 miljoen euro op het financiële resultaat van 2013-2014" zal hebben. Maar, zo voegt het management er meteen aan toe: "Hoewel het om een groot bedrag gaat, brengt dit de financiële gezondheid van de Groep Bonduelle niet in het gedrang."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.