Boerenjaar voor Bonduelle | RetailDetail

Boerenjaar voor Bonduelle

Boerenjaar voor Bonduelle

De Franse voedingsproducent Bonduelle heeft een uitstekend boekjaar achter de rug: de omzet steeg liefst 5,5% en de Europese activiteiten konden na een dip opnieuw met groei aanknopen. De conservenactiviteit blijft de sterkste groeier.

1,92 miljard euro omzet

De groep uit Duinkerken boekte in zijn gebroken boekjaar (1 juli 2013 tot 30 juni 2014) een totale omzet van 1.921,1 miljoen euro, exclusief wisselkoerseffecten een stijging met 5,5%.

 

Het gros van die groei realiseert Bonduelle buiten Europa (+12,4%), met name in de Verenigde Staten en Canada. Brazilië lijkt dan weer stilaan zijn verzadigingspunt te bereiken. Voor de Europese activiteiten lijkt het ergste intussen achter de rug: vorig boekjaar was er in Europa nog een krimp met -0,8%, nu is er een groei met +2,3%.

 

De conservenactiviteit blijft met een omzet van 1,025 miljard euro (+6,7%) de grootste tak van de voedingsgroep, bijna dubbel zo groot als de diepvriesactiviteiten (+5,9% tot 527,8 miljoen euro) en driemaal zo groot als de versactiviteiten (+1,5% tot 368,2 miljoen euro). Inclusief wisselkoerseffecten is er een daling van -1,2% bij de diepvriestak en een status-quo (-0,1%) bij vers.

 

Groeiversnelling in vierde kwartaal

Vooral het vierde trimester was voor Bonduelle bijzonder sterk, met een groei van +6,5%. Rekening houdend met "de excellente commerciële activiteit opgetekend in het vierde trimester" rekent de groep op een operationele winst in de buurt van de 106 à 107 miljoen euro. Definitieve cijfers daarover worden op 30 september bekendgemaakt.

 

"Ondanks de late winter in Noord-Amerika en de hevige regenval verlopen de landbouwactiviteiten overal bevredigend, waardoor we het voorziene productieprogramma dat nochtans zeer hoog is gezien de zeer lage voorraadniveaus moeten kunnen realiseren", aldus nog de Noord-Franse groep.

 

Aangaande de boete wegens kartelvorming die Bonduelle en enkele concurrenten eind juni hebben gekregen van de EU, laat de groep weten dat die "een impact van 32 miljoen euro op het financiële resultaat van 2013-2014" zal hebben. Maar, zo voegt het management er meteen aan toe: "Hoewel het om een groot bedrag gaat, brengt dit de financiële gezondheid van de Groep Bonduelle niet in het gedrang."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top