Bruisende resultaten voor Spadel

Bruisende resultaten voor Spadel

Spadel, het bedrijf achter watermerk Spa, zag in de eerste helft van 2014 sterkere resultaten dan een jaar eerder. Zowel de netto-omzet als het bedrijfsresultaat gingen de hoogte in, dankzij een betere verkoop op alle markten.

Verdubbeling bedrijfsresultaat

In de eerste zes maanden van 2014 haalde Spadel een omzet van 117 miljoen euro, een stijging van 15,4% ten opzichte van een jaar eerder. De vergelijkbare omzet steeg met slechts 9 procent, een verschil dat te verklaren valt door de overname van Eaux Minérales de Ribeauvillé in juli 2013. Het bedrijfsresultaat werd bijna verdubbeld met een stijging van 8,4 miljoen euro naar 16,2 miljoen euro.

 

In België is de thuisconsumptie van natuurlijk mineraalwater met 7,1 procent in waarde gestegen, het volume ging met 8,1 procent omhoog. De omzet in België steeg met 11 procent, al daalde het marktaandeel wel licht. Ook in Nederland steeg de consumptie met 10 procent in waarde en 5 procent in volume, wat leidde tot een 11 procent hogere omzet. Het marktaandeel in Nederland is een stuk hoger dan een jaar eerder, mede omdat de mineraalwaters van Spadel tot midden april 2013 niet beschikbaar waren in enkele grote supermarkten.

 

In Frankrijk steeg de thuisconsumptie van mineraalwater met 4,5 procent in waarde, 6,9 procent in volume. Het marktaandeel bleef er stabiel, terwijl de omzet met 9 procent steeg. De markt met de grootste groei was het Verenigd Koninkrijk, waar er een stijging in waarde van 16,3 procent was en een stijging in volume van 12,8 procent.

 

Spadel verwacht voor het volledige jaar 2014 een hogere recurrente bedrijfswinst te halen dan in 2013, ondanks een matige zomer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top