Bruisende resultaten voor Spadel

Bruisende resultaten voor Spadel

Spadel, het bedrijf achter watermerk Spa, zag in de eerste helft van 2014 sterkere resultaten dan een jaar eerder. Zowel de netto-omzet als het bedrijfsresultaat gingen de hoogte in, dankzij een betere verkoop op alle markten.

Verdubbeling bedrijfsresultaat

In de eerste zes maanden van 2014 haalde Spadel een omzet van 117 miljoen euro, een stijging van 15,4% ten opzichte van een jaar eerder. De vergelijkbare omzet steeg met slechts 9 procent, een verschil dat te verklaren valt door de overname van Eaux Minérales de Ribeauvillé in juli 2013. Het bedrijfsresultaat werd bijna verdubbeld met een stijging van 8,4 miljoen euro naar 16,2 miljoen euro.

 

In België is de thuisconsumptie van natuurlijk mineraalwater met 7,1 procent in waarde gestegen, het volume ging met 8,1 procent omhoog. De omzet in België steeg met 11 procent, al daalde het marktaandeel wel licht. Ook in Nederland steeg de consumptie met 10 procent in waarde en 5 procent in volume, wat leidde tot een 11 procent hogere omzet. Het marktaandeel in Nederland is een stuk hoger dan een jaar eerder, mede omdat de mineraalwaters van Spadel tot midden april 2013 niet beschikbaar waren in enkele grote supermarkten.

 

In Frankrijk steeg de thuisconsumptie van mineraalwater met 4,5 procent in waarde, 6,9 procent in volume. Het marktaandeel bleef er stabiel, terwijl de omzet met 9 procent steeg. De markt met de grootste groei was het Verenigd Koninkrijk, waar er een stijging in waarde van 16,3 procent was en een stijging in volume van 12,8 procent.

 

Spadel verwacht voor het volledige jaar 2014 een hogere recurrente bedrijfswinst te halen dan in 2013, ondanks een matige zomer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top