Burger King plant overname Tim Hortons | RetailDetail

Burger King plant overname Tim Hortons

Burger King plant overname Tim Hortons

Hamburgerketen Burger King zou in gesprekken zijn met het Canadese Tim Hortons omtrent een overname. De twee ketens zouden naast elkaar blijven bestaan, maar de overname zou het Amerikaanse bedrijf flink wat belastingvoordelen opleveren.

Enorm belastingvoordeel

Moest het tot een overname komen, dan zou de zetel van Burger King ook verhuizen naar de noordelijke buren van de Verenigde Staten. Daardoor kan Burger King flink wat besparen door wat wordt bestempeld als 'tax inversion'.

 

Veel Amerikaanse bedrijven verhuizen de laatste tijd hun zetel naar het buitenland, om zo minder belastingen te moeten betalen in de Verenigde Staten. Daar komt bijzonder veel kritiek op, omdat die bedrijven vaak ook nog eens genieten van talloze belastingvoordelen.

 

Derde grootste wereldwijd

Als de overname van de Canadese koffie- en donutketen door Burger King doorgaat, dan zullen ze samen het derde grootste bedrijf in de sector worden. Tim Hortons heeft een marktwaarde van 8,4 miljard dollar (6,4 miljard euro), terwijl Burger King 9,6 miljard dollar (7,3 miljard euro) waard is.

 

Tim Hortons werd in 1995 al overgenomen door de Amerikaanse keten Wendy's, maar in 2006 terug verkocht. Nu valt het dus misschien opnieuw in handen van een Amerikaans bedrijf.


Burger King heeft wereldwijd meer dan 13.000 vestigingen in meer dan 100 landen. Tim Hortons heeft meer dan 4.300 filialen, voornamelijk in Canada.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.