Burger King plant overname Tim Hortons

Burger King plant overname Tim Hortons

Hamburgerketen Burger King zou in gesprekken zijn met het Canadese Tim Hortons omtrent een overname. De twee ketens zouden naast elkaar blijven bestaan, maar de overname zou het Amerikaanse bedrijf flink wat belastingvoordelen opleveren.

Enorm belastingvoordeel

Moest het tot een overname komen, dan zou de zetel van Burger King ook verhuizen naar de noordelijke buren van de Verenigde Staten. Daardoor kan Burger King flink wat besparen door wat wordt bestempeld als 'tax inversion'.

 

Veel Amerikaanse bedrijven verhuizen de laatste tijd hun zetel naar het buitenland, om zo minder belastingen te moeten betalen in de Verenigde Staten. Daar komt bijzonder veel kritiek op, omdat die bedrijven vaak ook nog eens genieten van talloze belastingvoordelen.

 

Derde grootste wereldwijd

Als de overname van de Canadese koffie- en donutketen door Burger King doorgaat, dan zullen ze samen het derde grootste bedrijf in de sector worden. Tim Hortons heeft een marktwaarde van 8,4 miljard dollar (6,4 miljard euro), terwijl Burger King 9,6 miljard dollar (7,3 miljard euro) waard is.

 

Tim Hortons werd in 1995 al overgenomen door de Amerikaanse keten Wendy's, maar in 2006 terug verkocht. Nu valt het dus misschien opnieuw in handen van een Amerikaans bedrijf.


Burger King heeft wereldwijd meer dan 13.000 vestigingen in meer dan 100 landen. Tim Hortons heeft meer dan 4.300 filialen, voornamelijk in Canada.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top