Burger King plant overname Tim Hortons

Burger King plant overname Tim Hortons

Hamburgerketen Burger King zou in gesprekken zijn met het Canadese Tim Hortons omtrent een overname. De twee ketens zouden naast elkaar blijven bestaan, maar de overname zou het Amerikaanse bedrijf flink wat belastingvoordelen opleveren.

Enorm belastingvoordeel

Moest het tot een overname komen, dan zou de zetel van Burger King ook verhuizen naar de noordelijke buren van de Verenigde Staten. Daardoor kan Burger King flink wat besparen door wat wordt bestempeld als 'tax inversion'.

 

Veel Amerikaanse bedrijven verhuizen de laatste tijd hun zetel naar het buitenland, om zo minder belastingen te moeten betalen in de Verenigde Staten. Daar komt bijzonder veel kritiek op, omdat die bedrijven vaak ook nog eens genieten van talloze belastingvoordelen.

 

Derde grootste wereldwijd

Als de overname van de Canadese koffie- en donutketen door Burger King doorgaat, dan zullen ze samen het derde grootste bedrijf in de sector worden. Tim Hortons heeft een marktwaarde van 8,4 miljard dollar (6,4 miljard euro), terwijl Burger King 9,6 miljard dollar (7,3 miljard euro) waard is.

 

Tim Hortons werd in 1995 al overgenomen door de Amerikaanse keten Wendy's, maar in 2006 terug verkocht. Nu valt het dus misschien opnieuw in handen van een Amerikaans bedrijf.


Burger King heeft wereldwijd meer dan 13.000 vestigingen in meer dan 100 landen. Tim Hortons heeft meer dan 4.300 filialen, voornamelijk in Canada.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top