Carrefour en Colruyt weren 'bloedscampi' uit hun winkels | RetailDetail

Carrefour en Colruyt weren 'bloedscampi' uit hun winkels

Carrefour en Colruyt weren 'bloedscampi' uit hun winkels

Scampi's, garnalen en kreeftjes in tal van Westerse supermarkten zijn vaak het product van slavenarbeid in Thailand. In ons land hebben alvast Carrefour en Colruyt elke samenwerking met de Thaise leverancier CP Foods opgeschort.

Slavernij in de 21ste eeuw

Het was de Britse krant The Guardian die de kat de bel aanbond. Journalisten van de krant trokken naar Thailand en deden daar een half jaar lang onderzoek naar de miljardenindustrie achter de scampi, om terug te keren met schrijnende verhalen van moderne slavernij, uitbuiting, mishandeling en zelfs moord.

 

De scampi's in kwestie worden gekweekt door de Thaise multinational Charoen Pokphand Foods, kortweg CP Foods. Die levert zijn producten – die ook in bereide gerechten worden verwerkt – aan de grootste distributeurs ter wereld: Walmart, Carrefour, Costco, Tesco, Aldi en ga zo maar door.


Voor alle duidelijkheid: CP Foods maakt zich niet schuldig aan slavernij, wel de toeleveranciers van het voer voor de scampi's, een goedkoop vismeel op basis van zogeheten bijvangst. Wel moest CP Foods, de grootste garnalenkweker ter wereld, uiteindelijk toegeven op de hoogte te zijn van de barbaarse praktijken.

 

Carrefour en Colruyt breken met CP Foods

Uit een rondvraag blijkt dat ook verschillende Belgische supermarkten - Carrefour, Colruyt, Match, Cora - producten van CP Foods in de rekken hebben of hadden, en die klunnen niet echt lachen met de onthullingen.

 

Het Franse hoofdkantoor van Carrefour liet gisteravond aan De Standaard weten de producten van CP Foods voorlopig te blokkeren. Colruyt heeft besloten om de resterende lading producten van CP Foods meteen terug te sturen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top