Carrefour en Colruyt weren 'bloedscampi' uit hun winkels | RetailDetail

Carrefour en Colruyt weren 'bloedscampi' uit hun winkels

Carrefour en Colruyt weren 'bloedscampi' uit hun winkels

Scampi's, garnalen en kreeftjes in tal van Westerse supermarkten zijn vaak het product van slavenarbeid in Thailand. In ons land hebben alvast Carrefour en Colruyt elke samenwerking met de Thaise leverancier CP Foods opgeschort.

Slavernij in de 21ste eeuw

Het was de Britse krant The Guardian die de kat de bel aanbond. Journalisten van de krant trokken naar Thailand en deden daar een half jaar lang onderzoek naar de miljardenindustrie achter de scampi, om terug te keren met schrijnende verhalen van moderne slavernij, uitbuiting, mishandeling en zelfs moord.

 

De scampi's in kwestie worden gekweekt door de Thaise multinational Charoen Pokphand Foods, kortweg CP Foods. Die levert zijn producten – die ook in bereide gerechten worden verwerkt – aan de grootste distributeurs ter wereld: Walmart, Carrefour, Costco, Tesco, Aldi en ga zo maar door.


Voor alle duidelijkheid: CP Foods maakt zich niet schuldig aan slavernij, wel de toeleveranciers van het voer voor de scampi's, een goedkoop vismeel op basis van zogeheten bijvangst. Wel moest CP Foods, de grootste garnalenkweker ter wereld, uiteindelijk toegeven op de hoogte te zijn van de barbaarse praktijken.

 

Carrefour en Colruyt breken met CP Foods

Uit een rondvraag blijkt dat ook verschillende Belgische supermarkten - Carrefour, Colruyt, Match, Cora - producten van CP Foods in de rekken hebben of hadden, en die klunnen niet echt lachen met de onthullingen.

 

Het Franse hoofdkantoor van Carrefour liet gisteravond aan De Standaard weten de producten van CP Foods voorlopig te blokkeren. Colruyt heeft besloten om de resterende lading producten van CP Foods meteen terug te sturen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.