Carrefour en Colruyt weren 'bloedscampi' uit hun winkels

Carrefour en Colruyt weren 'bloedscampi' uit hun winkels

Scampi's, garnalen en kreeftjes in tal van Westerse supermarkten zijn vaak het product van slavenarbeid in Thailand. In ons land hebben alvast Carrefour en Colruyt elke samenwerking met de Thaise leverancier CP Foods opgeschort.

Slavernij in de 21ste eeuw

Het was de Britse krant The Guardian die de kat de bel aanbond. Journalisten van de krant trokken naar Thailand en deden daar een half jaar lang onderzoek naar de miljardenindustrie achter de scampi, om terug te keren met schrijnende verhalen van moderne slavernij, uitbuiting, mishandeling en zelfs moord.

 

De scampi's in kwestie worden gekweekt door de Thaise multinational Charoen Pokphand Foods, kortweg CP Foods. Die levert zijn producten – die ook in bereide gerechten worden verwerkt – aan de grootste distributeurs ter wereld: Walmart, Carrefour, Costco, Tesco, Aldi en ga zo maar door.


Voor alle duidelijkheid: CP Foods maakt zich niet schuldig aan slavernij, wel de toeleveranciers van het voer voor de scampi's, een goedkoop vismeel op basis van zogeheten bijvangst. Wel moest CP Foods, de grootste garnalenkweker ter wereld, uiteindelijk toegeven op de hoogte te zijn van de barbaarse praktijken.

 

Carrefour en Colruyt breken met CP Foods

Uit een rondvraag blijkt dat ook verschillende Belgische supermarkten - Carrefour, Colruyt, Match, Cora - producten van CP Foods in de rekken hebben of hadden, en die klunnen niet echt lachen met de onthullingen.

 

Het Franse hoofdkantoor van Carrefour liet gisteravond aan De Standaard weten de producten van CP Foods voorlopig te blokkeren. Colruyt heeft besloten om de resterende lading producten van CP Foods meteen terug te sturen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top