Carrefour loopt tweede keer tegen de Volt-lamp

Carrefour loopt tweede keer tegen de Volt-lamp

Uit een undercoverreportage van consumentenprogramma Volt blijkt dat Carrefour er nog altijd niet in slaagt om al zijn promotieprijzen correct door te rekenen aan de klanten. De keten geeft toe dat nog niet alles perfect is, maar benadrukt dat de fouten net zo vaak in het voordeel als het nadeel van de klant uitdraaien.

Tweede keer tegen de lamp gelopen

"In het verleden stelde de undercoverreporter van Volt al vast dat vooral bij Carrefour geafficheerde prijzen durven afwijken van die aan de kassa. De supermarktketen beloofde toen beterschap. Onze reporter ging een dik jaar later opnieuw op pad om die belofte na te gaan", zo kondigde Kobe Ilsen de nieuwe undercoverreportage aan.

 

De nieuwe undercovertest, één jaar later, toont nauwelijks beterschap. De reporter die dit keer met de zelfscanner in aanslag door de supermarkt stapt, merkt al snel dat sommige promoprijzen wél op de zelfscanner verschijnen en andere dan weer niet. Af en toe vindt ze in de rekken nog actieprijzen die al sinds 31 december vorig jaar voorbij zijn: vaak geeft de zelfscanner dan al de nieuwe prijs aan, maar af en toe blijkt die nochtans al lang afgelopen promoprijs toch nog te gelden. Kortom, verwarring troef.

 

Wie zijn beklag doet aan de kassa, krijgt wel de geafficheerde prijs aangerekend. "We zijn daartoe verplicht, hé", doet een kassierster helemaal niet moeilijk. Maar niet elke klant is even oplettend of mondig, uiteraard...

 

"Al een pak beter"

"Nochtans zijn we er het laatste jaar al een pak op vooruitgegaan", reageert Vera Vermeeren van Carrefour in Het Nieuwsblad. "Onze promoties blijven nu twee weken geldig in plaats van een week. Daardoor blijven de affiches minder vaak te lang hangen en betalen onze klanten niet meer zo vaak te veel."

 

Wel benadrukt de woordvoerster: "We werken met mensen, en die maken al eens fouten. Die fouten draaien trouwens net zo vaak uit in het voordeel als in het nadeel van de klant."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top