Carrefour loopt tweede keer tegen de Volt-lamp | RetailDetail

Carrefour loopt tweede keer tegen de Volt-lamp

Carrefour loopt tweede keer tegen de Volt-lamp

Uit een undercoverreportage van consumentenprogramma Volt blijkt dat Carrefour er nog altijd niet in slaagt om al zijn promotieprijzen correct door te rekenen aan de klanten. De keten geeft toe dat nog niet alles perfect is, maar benadrukt dat de fouten net zo vaak in het voordeel als het nadeel van de klant uitdraaien.

Tweede keer tegen de lamp gelopen

"In het verleden stelde de undercoverreporter van Volt al vast dat vooral bij Carrefour geafficheerde prijzen durven afwijken van die aan de kassa. De supermarktketen beloofde toen beterschap. Onze reporter ging een dik jaar later opnieuw op pad om die belofte na te gaan", zo kondigde Kobe Ilsen de nieuwe undercoverreportage aan.

 

De nieuwe undercovertest, één jaar later, toont nauwelijks beterschap. De reporter die dit keer met de zelfscanner in aanslag door de supermarkt stapt, merkt al snel dat sommige promoprijzen wél op de zelfscanner verschijnen en andere dan weer niet. Af en toe vindt ze in de rekken nog actieprijzen die al sinds 31 december vorig jaar voorbij zijn: vaak geeft de zelfscanner dan al de nieuwe prijs aan, maar af en toe blijkt die nochtans al lang afgelopen promoprijs toch nog te gelden. Kortom, verwarring troef.

 

Wie zijn beklag doet aan de kassa, krijgt wel de geafficheerde prijs aangerekend. "We zijn daartoe verplicht, hé", doet een kassierster helemaal niet moeilijk. Maar niet elke klant is even oplettend of mondig, uiteraard...

 

"Al een pak beter"

"Nochtans zijn we er het laatste jaar al een pak op vooruitgegaan", reageert Vera Vermeeren van Carrefour in Het Nieuwsblad. "Onze promoties blijven nu twee weken geldig in plaats van een week. Daardoor blijven de affiches minder vaak te lang hangen en betalen onze klanten niet meer zo vaak te veel."

 

Wel benadrukt de woordvoerster: "We werken met mensen, en die maken al eens fouten. Die fouten draaien trouwens net zo vaak uit in het voordeel als in het nadeel van de klant."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.