RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour scant zich terug in de race

icon
Food4 oktober, 2023

De actie “Alles Scan” tijdens de maand oktober illustreert hoe Carrefour België zich terug in de wedstrijd wil vechten. “Onze klanten verwachten grote evenementen van ons, dat waren we de afgelopen jaren wat uit het oog verloren.”

Commerciële dynamiek

Je kan er niet naast kijken: de winkels van Carrefour in België kleuren deze maand blauw en rood met opvallende affiches, displays, uitstallingen en vrolijke medewerkers in opvallende blauwe T-shirts. De grote actie “Alles Scan / Scan Mania” komt bovenop de Koopkrachtacties en een succesvol Wijnfestival. De retailer zwengelt de commerciële dynamiek fors aan.

“De verjaardagsmaand oktober was voor Carrefour traditioneel een maand met sterke commerciële acties, maar tot mijn grote verbazing dateerde het laatste grote evenement hier al van 2013”, zegt Eddy Gendronneau, die leiding geeft aan de nieuwe afdeling “sales development” bij Carrefour. Zijn opdracht: een nieuwe commerciële impuls geven aan België. “We hadden een probleem van commerciële prestaties, van dynamiek vergeleken met onze concurrenten. België is een extreem concurrentiële markt, nog veel meer dan Frankrijk. Een echte uitdaging!”

Drie ingrediënten

In die moeilijke context wil Carrefour weer uitpakken met spraakmakende activaties. Klanten verwachten nu eenmaal die combinatie van promo’s en grote evenementen bij Carrefour, weet ook Yannick De Bièvre, die in november vorig jaar overkwam van MediaMarkt en nu verantwoordelijk is voor marketing, customer services en analytics bij de foodretailer. De actie Alles Scan loopt de hele maand in alle winkelformats en online. Ze combineert sterke commerciële aanbiedingen met een spelelement en animatie in de winkels: drie ingrediënten voor een succesrecept.

“We hebben een nieuw mechanisme gezocht. Scannen is wat er gebeurt in een winkel, vandaar deze invalshoek.” Shoppers ontvangen vouchers met QR-codes als ze bepaalde producten kopen of een bepaald bedrag besteden. Door die te scannen maken ze kans op prijzen, extra Bonuspunten of deals van de leveranciers. Ook in de rayons of op billboards buiten de winkels kan je codes ontdekken om te scannen. Elke week zijn er nieuwe aanbiedingen en nieuwe winnaars om de aandacht een maand lang vast te houden.

Interne mobilisatie

Het is in elk geval een actie die opvalt en waarmee Carrefour zich ook differentieert. “We zijn geen marktleider in België, maar we willen terugkeren in de race. Dit is wat de klanten van ons verwachten. We zien uit de gegevens van GfK en Nielsen dat drie jaar geleden zo’n 20% van de klanten van winkel veranderden voor een promotie, vandaag is dat 30%. Maar Carrefour presteerde op dat vlak de laatste tijd ondermaats, zeker in het noorden waar je superagressieve concurrenten hebt.”

Een belangrijk aspect is ook de interne mobilisatie: “Het is geweldig om te zien hoe winkelmedewerkers op onze interne kanalen hun enthousiasme delen, foto’s posten van de uitstallingen. Alle winkelteams kregen T-shirts. Het is fun, iedereen amuseert zich, dat is ook belangrijk. Le commerce, c’est joyeux. Die sympathieke sfeer willen we echt uitdragen.”

App promoten

De actie ging nog maar pas van start, maar de eerste reacties zijn uitermate positief. “We zagen meteen een goede buzz in de pers en op sociale media. We merken dat er meer vouchers worden uitgereikt dan aanvankelijk voorzien, de klanten spelen het spel volop, ze zijn tevreden. We zien ook dat de actie even goed werkt in het noorden van het land als in het zuiden. We hebben bewust voor een Vlaams agentschap gekozen.” Ook de woordspelingen werken aan beide zijden van de taalgrens: SCANdalig, een reis naar ToSCANe… Enkele fabrikanten spelen er leuk op in: FrangiSCAN bij Lotus Bakeries, SCANzi appels…

Wanneer zal de actie geslaagd zijn? Carrefour mikt uiteraard op extra omzet, maar “die is slechts het gevolg van de tevredenheid van onze klanten.” De NPS is een belangrijke graadmeter. De retailer wil er ook zijn app mee promoten: “We hebben het grootste getrouwheidssysteem van België. De Bonuskaart is één van onze sterke punten. We zetten sterker in op gepersonaliseerde aanbiedingen.” Voor minder digitale klanten heeft Carrefour zuilen in alle winkels geplaatst, zodat iedereen kan meespelen.

De lat ligt hoog

Alles Scan illustreert hoe Carrefour wil terugvechten na moeilijke jaren. Het is een strijd op vele fronten: “Naast de promo’s pakken we ook het reguliere aanbod aan. Onze klanten leggen de lat hoog, ze moeten weer kunnen rekenen op Carrefour. Groenten en fruit, één van onze bastions, nemen we nu onder handen, net als de bakkerij en patisserie. We werken op veggie en ook op bio – die categorie heeft geleden onder de crisis maar we zien dat veel klanten zich vragen stellen over kwaliteit en gezondheid.”

Eddy Gendronneau, die kan terugvallen op 27 jaar ervaring bij Carrefour, gelooft ook in een revival voor de hypermarkten: “Dat format is niet gedoemd. Al is het hier wel moeilijker dan in Frankrijk: klanten passeren wel tien winkels voor ze aan de hypermarkt komen. Hoe kunnen we hen weer zin geven om langs te komen? Zonder onze andere enseignes te vergeten: we zijn de enige speler in België die drie winkeltypes heeft. Dat is uniek.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN