Carrefour trekt zich terug uit India | RetailDetail

Carrefour trekt zich terug uit India

Carrefour trekt zich terug uit India

Nauwelijks vier jaar nadat Carrefour de Indische markt betrad, is het avontuur al ten einde. De Franse distributeur heeft immers aangekondigd om eind september zijn vijf Wholesale Cash&Carry-vestigingen in India te sluiten.

28 miloen euro omzet

Het nieuws dat Carrefour stopt in India komt niet als een grote verrassing. CEO Georges Plassat had eerder al bevestigd dat de groep nadacht over zijn aanwezigheid in het enorme land: toen al werden de activiteiten omschreven als "van secundair belang, niet verlieslatend maar evenmin winstgevend".

 

De op één na grootste distributeur van de wereld runde sinds 2010 vijf Cash&Carry-groothandels, goed voor een jaaromzet van zo'n 28 miljoen euro. De groep belooft wel zich "volop te blijven inzetten voor een goede transitie met alle medewerkers, leveranciers, partners en klanten".

 

Over de reden waarom Carrefour het land verlaat, rept het persbericht met geen woord. Het is wel een publiek geheim dat India niet het makkelijkste land is voor buitenlandse bedrijven om zaken te doen. Volgens de Indiase pers zou de overwinning van de nationalistische hindoepartij BJP – die buitenlandse investeerders niet bepaald een warm hart toedraagt – er voor iets tussenzitten, maar dat wordt in Parijs bevestigd noch ontkend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top