Carrefour trekt zich terug uit India

Carrefour trekt zich terug uit India

Nauwelijks vier jaar nadat Carrefour de Indische markt betrad, is het avontuur al ten einde. De Franse distributeur heeft immers aangekondigd om eind september zijn vijf Wholesale Cash&Carry-vestigingen in India te sluiten.

28 miloen euro omzet

Het nieuws dat Carrefour stopt in India komt niet als een grote verrassing. CEO Georges Plassat had eerder al bevestigd dat de groep nadacht over zijn aanwezigheid in het enorme land: toen al werden de activiteiten omschreven als "van secundair belang, niet verlieslatend maar evenmin winstgevend".

 

De op één na grootste distributeur van de wereld runde sinds 2010 vijf Cash&Carry-groothandels, goed voor een jaaromzet van zo'n 28 miljoen euro. De groep belooft wel zich "volop te blijven inzetten voor een goede transitie met alle medewerkers, leveranciers, partners en klanten".

 

Over de reden waarom Carrefour het land verlaat, rept het persbericht met geen woord. Het is wel een publiek geheim dat India niet het makkelijkste land is voor buitenlandse bedrijven om zaken te doen. Volgens de Indiase pers zou de overwinning van de nationalistische hindoepartij BJP – die buitenlandse investeerders niet bepaald een warm hart toedraagt – er voor iets tussenzitten, maar dat wordt in Parijs bevestigd noch ontkend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top