Carrefour vertoont tekenen van herstel | RetailDetail

Carrefour vertoont tekenen van herstel

Carrefour vertoont tekenen van herstel

De Franse warenhuisgroep Carrefour heeft het in 2012 beter gedaan dan verwacht: de operationele winst daalde met ‘slechts’ 2,6 procent tot 2,14 miljard euro en de nettowinst kwam zelfs ruim drie maal hoger uit dan een jaar eerder. “Carrefour komt weer op gang”, zoals topman Georges Plassat al beloofde in augustus vorig jaar.

Nettowinst gestegen door afslanking

Het afgelopen jaar steeg de omzet van ’s werelds tweede grootste distributiegroep met 0,9 procent tot 76,8 miljard euro, vooral dankzij de groeimarkten. De nettowinst zwol echter beduidend meer aan: Carrefour boekte een netto jaarwinst van 1,24 miljard euro, waar die in 2011 nog maar 371 miljoen euro bedroeg. De operationele winst zakte weliswaar met 2,6 procent, maar nog was dat beter dan de 2,07 miljard euro die analisten gemiddeld verwachtten.

 

Carrefour heeft zijn winststijging voornamelijk te danken aan de verkoop van bedrijfsonderdelen die volgens topman Plassat niet passen in de nieuwe strategie om op een beperkt aantal kernmarkten te focussen. Zo deed de distributiereus vorig jaar onder meer zijn activiteiten in Colombia, Maleisië en Indonesië van de hand.

 

Herstel in Frankrijk, België sterkhouder in Europa

Ook op het thuisfront zag Carrefour de broodnodige tekenen van herstel: de omzet in Frankrijk groeide met 0,5 procent, terwijl de operationele winst er met 3,5 procent steeg tot 929 miljoen euro. Volgens de retailer had de verlaagde prijspositionering in Frankrijk bovendien slechts een kleine impact op de verkoopmarges dankzij “een verbeterde mix van dagelijkse prijzen, promoties en klantengetrouwheid”.

 

In België tekende de groep met hoofdkwartier in Boulogne-Billancourt eveneens positieve cijfers op: zowel de winstgevendheid als de omzet blijven toenemen. Ons land gaat daarmee in tegen de trend in de rest van Europa: Carrefours omzet daalde op de Europese markt (exclusief Frankrijk) met 2,7 procent, getekend door een dalende consumptie in vooral Zuid-Europa.

 

Analisten zijn dan ook voorzichtig optimistisch over de ingeslagen koers van de retailgigant en beginnen te geloven dat een ommekeer voor Carrefour – met Georges Plassat aan het roer – haalbaar is. Sinds Plassats eerste publieke optreden in juni vorig jaar is de beurskoers van het Carrefour-aandeel al met zo’n 50% gestegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Back to top