Carrefour vertoont tekenen van herstel | RetailDetail

Carrefour vertoont tekenen van herstel

Carrefour vertoont tekenen van herstel

De Franse warenhuisgroep Carrefour heeft het in 2012 beter gedaan dan verwacht: de operationele winst daalde met ‘slechts’ 2,6 procent tot 2,14 miljard euro en de nettowinst kwam zelfs ruim drie maal hoger uit dan een jaar eerder. “Carrefour komt weer op gang”, zoals topman Georges Plassat al beloofde in augustus vorig jaar.

Nettowinst gestegen door afslanking

Het afgelopen jaar steeg de omzet van ’s werelds tweede grootste distributiegroep met 0,9 procent tot 76,8 miljard euro, vooral dankzij de groeimarkten. De nettowinst zwol echter beduidend meer aan: Carrefour boekte een netto jaarwinst van 1,24 miljard euro, waar die in 2011 nog maar 371 miljoen euro bedroeg. De operationele winst zakte weliswaar met 2,6 procent, maar nog was dat beter dan de 2,07 miljard euro die analisten gemiddeld verwachtten.

 

Carrefour heeft zijn winststijging voornamelijk te danken aan de verkoop van bedrijfsonderdelen die volgens topman Plassat niet passen in de nieuwe strategie om op een beperkt aantal kernmarkten te focussen. Zo deed de distributiereus vorig jaar onder meer zijn activiteiten in Colombia, Maleisië en Indonesië van de hand.

 

Herstel in Frankrijk, België sterkhouder in Europa

Ook op het thuisfront zag Carrefour de broodnodige tekenen van herstel: de omzet in Frankrijk groeide met 0,5 procent, terwijl de operationele winst er met 3,5 procent steeg tot 929 miljoen euro. Volgens de retailer had de verlaagde prijspositionering in Frankrijk bovendien slechts een kleine impact op de verkoopmarges dankzij “een verbeterde mix van dagelijkse prijzen, promoties en klantengetrouwheid”.

 

In België tekende de groep met hoofdkwartier in Boulogne-Billancourt eveneens positieve cijfers op: zowel de winstgevendheid als de omzet blijven toenemen. Ons land gaat daarmee in tegen de trend in de rest van Europa: Carrefours omzet daalde op de Europese markt (exclusief Frankrijk) met 2,7 procent, getekend door een dalende consumptie in vooral Zuid-Europa.

 

Analisten zijn dan ook voorzichtig optimistisch over de ingeslagen koers van de retailgigant en beginnen te geloven dat een ommekeer voor Carrefour – met Georges Plassat aan het roer – haalbaar is. Sinds Plassats eerste publieke optreden in juni vorig jaar is de beurskoers van het Carrefour-aandeel al met zo’n 50% gestegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.