cdH: "Voedseldonaties moeten fiscaal aftrekbaar worden" | RetailDetail

cdH: "Voedseldonaties moeten fiscaal aftrekbaar worden"

cdH: "Voedseldonaties moeten fiscaal aftrekbaar worden"

Het cdH is van plan een wetsvoorstel in te dienen dat het doneren van onverkochte voeding aan liefdadigheidsinstellingen fiscaal aftrekbaar moet maken. Nadat een eerder voorstel van de PS om het wegschenken van voedselresten verplicht te maken kwaad bloed zette, moet deze maatregel de retailers gunstiger stemmen.

Fiscale aftrek aan 60% stockwaarde

Door ervoor te zorgen dat donaties van onverkochte voeding van de belastingen van winkeliers kunnen worden afgetrokken, hoopt het cdH voedselverspilling tegen te gaan en retailers te stimuleren tot schenkingen. "Temeer omdat sommige Europese landen de subsidies voor de Europese voedselhulp in vraag stellen", lijkt dit volgens de betrokken Kamerleden een geknipte oplossing om liefdadigheidsorganisaties te blijven voorzien van voedsel voor kansarmen.

 

Concreet zou de geschonken voeding worden gewaardeerd op 60% van zijn stockwaarde, dat bedrag zouden de retailers dan kunnen inbrengen voor fiscale aftrek. Wel mag de totale aftrek volgens cdH-initiatiefnemers George Dallemagne en Benoît Lutgen niet meer bedragen dan dan 0,5 procent van het zakencijfer. Alcoholische dranken en voedsel waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken komen ook niet in aanmerking.

 

Sectororganisatie Comeos reageerde zelf ook al op de discussie met een brochure, waarin aan retailers wordt uitgelegd hoe ze eenvoudig en reglementair onverkochte voeding kunnen wegschenken. Volgens Comeos zijn de voedigsdistributeurs immers zeer bereid hieraan mee te werken, maar is het niet altijd gemakkelijk om te weten waar ze terecht kunnen. Bovendien pleitte de handelsfederatie al voor fiscale voordelen, zoals afschaffing van de btw op weggeschonken voedsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.