cdH: "Voedseldonaties moeten fiscaal aftrekbaar worden"

cdH: "Voedseldonaties moeten fiscaal aftrekbaar worden"

Het cdH is van plan een wetsvoorstel in te dienen dat het doneren van onverkochte voeding aan liefdadigheidsinstellingen fiscaal aftrekbaar moet maken. Nadat een eerder voorstel van de PS om het wegschenken van voedselresten verplicht te maken kwaad bloed zette, moet deze maatregel de retailers gunstiger stemmen.

Fiscale aftrek aan 60% stockwaarde

Door ervoor te zorgen dat donaties van onverkochte voeding van de belastingen van winkeliers kunnen worden afgetrokken, hoopt het cdH voedselverspilling tegen te gaan en retailers te stimuleren tot schenkingen. "Temeer omdat sommige Europese landen de subsidies voor de Europese voedselhulp in vraag stellen", lijkt dit volgens de betrokken Kamerleden een geknipte oplossing om liefdadigheidsorganisaties te blijven voorzien van voedsel voor kansarmen.

 

Concreet zou de geschonken voeding worden gewaardeerd op 60% van zijn stockwaarde, dat bedrag zouden de retailers dan kunnen inbrengen voor fiscale aftrek. Wel mag de totale aftrek volgens cdH-initiatiefnemers George Dallemagne en Benoît Lutgen niet meer bedragen dan dan 0,5 procent van het zakencijfer. Alcoholische dranken en voedsel waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken komen ook niet in aanmerking.

 

Sectororganisatie Comeos reageerde zelf ook al op de discussie met een brochure, waarin aan retailers wordt uitgelegd hoe ze eenvoudig en reglementair onverkochte voeding kunnen wegschenken. Volgens Comeos zijn de voedigsdistributeurs immers zeer bereid hieraan mee te werken, maar is het niet altijd gemakkelijk om te weten waar ze terecht kunnen. Bovendien pleitte de handelsfederatie al voor fiscale voordelen, zoals afschaffing van de btw op weggeschonken voedsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top