cdH: "Voedseldonaties moeten fiscaal aftrekbaar worden" | RetailDetail

cdH: "Voedseldonaties moeten fiscaal aftrekbaar worden"

cdH: "Voedseldonaties moeten fiscaal aftrekbaar worden"

Het cdH is van plan een wetsvoorstel in te dienen dat het doneren van onverkochte voeding aan liefdadigheidsinstellingen fiscaal aftrekbaar moet maken. Nadat een eerder voorstel van de PS om het wegschenken van voedselresten verplicht te maken kwaad bloed zette, moet deze maatregel de retailers gunstiger stemmen.

Fiscale aftrek aan 60% stockwaarde

Door ervoor te zorgen dat donaties van onverkochte voeding van de belastingen van winkeliers kunnen worden afgetrokken, hoopt het cdH voedselverspilling tegen te gaan en retailers te stimuleren tot schenkingen. "Temeer omdat sommige Europese landen de subsidies voor de Europese voedselhulp in vraag stellen", lijkt dit volgens de betrokken Kamerleden een geknipte oplossing om liefdadigheidsorganisaties te blijven voorzien van voedsel voor kansarmen.

 

Concreet zou de geschonken voeding worden gewaardeerd op 60% van zijn stockwaarde, dat bedrag zouden de retailers dan kunnen inbrengen voor fiscale aftrek. Wel mag de totale aftrek volgens cdH-initiatiefnemers George Dallemagne en Benoît Lutgen niet meer bedragen dan dan 0,5 procent van het zakencijfer. Alcoholische dranken en voedsel waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken komen ook niet in aanmerking.

 

Sectororganisatie Comeos reageerde zelf ook al op de discussie met een brochure, waarin aan retailers wordt uitgelegd hoe ze eenvoudig en reglementair onverkochte voeding kunnen wegschenken. Volgens Comeos zijn de voedigsdistributeurs immers zeer bereid hieraan mee te werken, maar is het niet altijd gemakkelijk om te weten waar ze terecht kunnen. Bovendien pleitte de handelsfederatie al voor fiscale voordelen, zoals afschaffing van de btw op weggeschonken voedsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als Duitsland en het VK liggen er mooie groeikansen.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.