Chiquita wijst Braziliaans overnamebod af

Chiquita wijst Braziliaans overnamebod af

Bananenproducent Chiquita wijst een vijandig overnamebod van 611 miljoen dollar af. De groep blijft bij het initiële plan om zijn Ierse concurrent Fyffes over te nemen en zo het grootste bananenbedrijf ter wereld te creëren.

Voorrang aan fusie met Fyffes

Het 'vijandige' overnamebod dat de Braziliaanse vruchtensapproducent Cutrale Group samen met investeringsmaatschappij Safra Group heeft uitgebracht, bedraagt 13 dollar per aandeel. Hoewel het bod Chiquita op omgerekend zo'n 455 miljoen euro waardeert, werd het in North Carolina al vrij snel afgewimpeld als "onvoldoende en niet in het beste belang van de aandeelhouders van Chiquita".

 

Vooral de eis van de Brazilianen om de fusie met de Ierse sectorgenoot Fyffes af te blazen, ligt bijzonder moeilijk. Die fusieplannen werden in maart aangekondigd en moeten leiden tot het grootste bananenbedrijf ter wereld, met een gecombineerde marktwaarde van één miljard dollar. Chiquita zou daarbij ook flink kunnen besparen op belastingen, door zijn hoofdkwartier in het fiscaal aantrekkelijke Dublin te plaatsen.

 

Het management van Chiquita liet Cutrale Group via een brief weten "op dit moment" geen onderhandelingen te willen voeren, maar absoluut voorrang te geven aan de fusie. Toch roepen de Brazilianen de aandeelhouders van Chiquita op om druk uit te oefenen op het management om alsnog aan tafel te gaan zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top