Chiquita wijst Braziliaans overnamebod af | RetailDetail

Chiquita wijst Braziliaans overnamebod af

Chiquita wijst Braziliaans overnamebod af

Bananenproducent Chiquita wijst een vijandig overnamebod van 611 miljoen dollar af. De groep blijft bij het initiële plan om zijn Ierse concurrent Fyffes over te nemen en zo het grootste bananenbedrijf ter wereld te creëren.

Voorrang aan fusie met Fyffes

Het 'vijandige' overnamebod dat de Braziliaanse vruchtensapproducent Cutrale Group samen met investeringsmaatschappij Safra Group heeft uitgebracht, bedraagt 13 dollar per aandeel. Hoewel het bod Chiquita op omgerekend zo'n 455 miljoen euro waardeert, werd het in North Carolina al vrij snel afgewimpeld als "onvoldoende en niet in het beste belang van de aandeelhouders van Chiquita".

 

Vooral de eis van de Brazilianen om de fusie met de Ierse sectorgenoot Fyffes af te blazen, ligt bijzonder moeilijk. Die fusieplannen werden in maart aangekondigd en moeten leiden tot het grootste bananenbedrijf ter wereld, met een gecombineerde marktwaarde van één miljard dollar. Chiquita zou daarbij ook flink kunnen besparen op belastingen, door zijn hoofdkwartier in het fiscaal aantrekkelijke Dublin te plaatsen.

 

Het management van Chiquita liet Cutrale Group via een brief weten "op dit moment" geen onderhandelingen te willen voeren, maar absoluut voorrang te geven aan de fusie. Toch roepen de Brazilianen de aandeelhouders van Chiquita op om druk uit te oefenen op het management om alsnog aan tafel te gaan zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.