Chiquita wijst Braziliaans overnamebod af

Chiquita wijst Braziliaans overnamebod af

Bananenproducent Chiquita wijst een vijandig overnamebod van 611 miljoen dollar af. De groep blijft bij het initiële plan om zijn Ierse concurrent Fyffes over te nemen en zo het grootste bananenbedrijf ter wereld te creëren.

Voorrang aan fusie met Fyffes

Het 'vijandige' overnamebod dat de Braziliaanse vruchtensapproducent Cutrale Group samen met investeringsmaatschappij Safra Group heeft uitgebracht, bedraagt 13 dollar per aandeel. Hoewel het bod Chiquita op omgerekend zo'n 455 miljoen euro waardeert, werd het in North Carolina al vrij snel afgewimpeld als "onvoldoende en niet in het beste belang van de aandeelhouders van Chiquita".

 

Vooral de eis van de Brazilianen om de fusie met de Ierse sectorgenoot Fyffes af te blazen, ligt bijzonder moeilijk. Die fusieplannen werden in maart aangekondigd en moeten leiden tot het grootste bananenbedrijf ter wereld, met een gecombineerde marktwaarde van één miljard dollar. Chiquita zou daarbij ook flink kunnen besparen op belastingen, door zijn hoofdkwartier in het fiscaal aantrekkelijke Dublin te plaatsen.

 

Het management van Chiquita liet Cutrale Group via een brief weten "op dit moment" geen onderhandelingen te willen voeren, maar absoluut voorrang te geven aan de fusie. Toch roepen de Brazilianen de aandeelhouders van Chiquita op om druk uit te oefenen op het management om alsnog aan tafel te gaan zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top