Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

De Belgische chocoladefabrikant ISIS, het vroegere Italo-Suisse, verandert na minder dan twaalf maanden weer van naam. Voortaan heet de chocolademaker Libeert, naar de eigenaarsfamilie.

Meer dan 5.000 ton chocolade

De chocoladeproducent uit Komen bestaat sinds 1923, toen stichter Jozef Dequeker zijn activiteiten in de chocoladesector startte onder de naam 'Zwitsers-Italiaanse Specialiteiten', waarmee hij meteen liet weten waar hij het ambacht leerde en zijn inspiratie haalde. De eerste fabriek van Italo Suisse kwam in Izegem.

 

Om internationaal meer weerklank te krijgen, veranderde Italo Suisse eerder dit jaar van naam. ISIS moest meer aanslaan, alleen was dat buiten de terroristen van Islamitische Staat gerekend.

 

Vierde generatie aan het roer

Om alle moeilijkheden te vermijden, stapt de onderneming nu over op de naam Libeert, naar de eigenaarsfamilie. Een terugkeer naar Italo Suisse werd vermeden omdat dit twijfel kon zaaien over de nationaliteit van het bedrijf.

 

Het familiebedrijf is nu in handen van de vierde generatie. Het wordt geleid door de vier kinderen van Ignace Libeert. Zijn broers Pieter en Luc en zus Myriam stapten bij de overgang naar de nieuwe generatie uit de zaak.

 

Vandaag is het bedrijf goed voor een omzet van zowat 35 miljoen euro en een productie van meer dan 5.000 ton. Een deel daarvan wordt onder de vorm van holle chocoladefiguren verkocht op de Belgische markt onder de benaming Tonkeys. Recent sloot de onderneming ook een akkoord af met Studio 100 om een chocoladeversie van de Plop-figuren uit te brengen. Ook in het buitenland is de firma sterk actief: de producten worden wereldwijd uitgevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top