Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

De Belgische chocoladefabrikant ISIS, het vroegere Italo-Suisse, verandert na minder dan twaalf maanden weer van naam. Voortaan heet de chocolademaker Libeert, naar de eigenaarsfamilie.

Meer dan 5.000 ton chocolade

De chocoladeproducent uit Komen bestaat sinds 1923, toen stichter Jozef Dequeker zijn activiteiten in de chocoladesector startte onder de naam 'Zwitsers-Italiaanse Specialiteiten', waarmee hij meteen liet weten waar hij het ambacht leerde en zijn inspiratie haalde. De eerste fabriek van Italo Suisse kwam in Izegem.

 

Om internationaal meer weerklank te krijgen, veranderde Italo Suisse eerder dit jaar van naam. ISIS moest meer aanslaan, alleen was dat buiten de terroristen van Islamitische Staat gerekend.

 

Vierde generatie aan het roer

Om alle moeilijkheden te vermijden, stapt de onderneming nu over op de naam Libeert, naar de eigenaarsfamilie. Een terugkeer naar Italo Suisse werd vermeden omdat dit twijfel kon zaaien over de nationaliteit van het bedrijf.

 

Het familiebedrijf is nu in handen van de vierde generatie. Het wordt geleid door de vier kinderen van Ignace Libeert. Zijn broers Pieter en Luc en zus Myriam stapten bij de overgang naar de nieuwe generatie uit de zaak.

 

Vandaag is het bedrijf goed voor een omzet van zowat 35 miljoen euro en een productie van meer dan 5.000 ton. Een deel daarvan wordt onder de vorm van holle chocoladefiguren verkocht op de Belgische markt onder de benaming Tonkeys. Recent sloot de onderneming ook een akkoord af met Studio 100 om een chocoladeversie van de Plop-figuren uit te brengen. Ook in het buitenland is de firma sterk actief: de producten worden wereldwijd uitgevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top