Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam | RetailDetail

Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

De Belgische chocoladefabrikant ISIS, het vroegere Italo-Suisse, verandert na minder dan twaalf maanden weer van naam. Voortaan heet de chocolademaker Libeert, naar de eigenaarsfamilie.

Meer dan 5.000 ton chocolade

De chocoladeproducent uit Komen bestaat sinds 1923, toen stichter Jozef Dequeker zijn activiteiten in de chocoladesector startte onder de naam 'Zwitsers-Italiaanse Specialiteiten', waarmee hij meteen liet weten waar hij het ambacht leerde en zijn inspiratie haalde. De eerste fabriek van Italo Suisse kwam in Izegem.

 

Om internationaal meer weerklank te krijgen, veranderde Italo Suisse eerder dit jaar van naam. ISIS moest meer aanslaan, alleen was dat buiten de terroristen van Islamitische Staat gerekend.

 

Vierde generatie aan het roer

Om alle moeilijkheden te vermijden, stapt de onderneming nu over op de naam Libeert, naar de eigenaarsfamilie. Een terugkeer naar Italo Suisse werd vermeden omdat dit twijfel kon zaaien over de nationaliteit van het bedrijf.

 

Het familiebedrijf is nu in handen van de vierde generatie. Het wordt geleid door de vier kinderen van Ignace Libeert. Zijn broers Pieter en Luc en zus Myriam stapten bij de overgang naar de nieuwe generatie uit de zaak.

 

Vandaag is het bedrijf goed voor een omzet van zowat 35 miljoen euro en een productie van meer dan 5.000 ton. Een deel daarvan wordt onder de vorm van holle chocoladefiguren verkocht op de Belgische markt onder de benaming Tonkeys. Recent sloot de onderneming ook een akkoord af met Studio 100 om een chocoladeversie van de Plop-figuren uit te brengen. Ook in het buitenland is de firma sterk actief: de producten worden wereldwijd uitgevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.