Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam | RetailDetail

Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

De Belgische chocoladefabrikant ISIS, het vroegere Italo-Suisse, verandert na minder dan twaalf maanden weer van naam. Voortaan heet de chocolademaker Libeert, naar de eigenaarsfamilie.

Meer dan 5.000 ton chocolade

De chocoladeproducent uit Komen bestaat sinds 1923, toen stichter Jozef Dequeker zijn activiteiten in de chocoladesector startte onder de naam 'Zwitsers-Italiaanse Specialiteiten', waarmee hij meteen liet weten waar hij het ambacht leerde en zijn inspiratie haalde. De eerste fabriek van Italo Suisse kwam in Izegem.

 

Om internationaal meer weerklank te krijgen, veranderde Italo Suisse eerder dit jaar van naam. ISIS moest meer aanslaan, alleen was dat buiten de terroristen van Islamitische Staat gerekend.

 

Vierde generatie aan het roer

Om alle moeilijkheden te vermijden, stapt de onderneming nu over op de naam Libeert, naar de eigenaarsfamilie. Een terugkeer naar Italo Suisse werd vermeden omdat dit twijfel kon zaaien over de nationaliteit van het bedrijf.

 

Het familiebedrijf is nu in handen van de vierde generatie. Het wordt geleid door de vier kinderen van Ignace Libeert. Zijn broers Pieter en Luc en zus Myriam stapten bij de overgang naar de nieuwe generatie uit de zaak.

 

Vandaag is het bedrijf goed voor een omzet van zowat 35 miljoen euro en een productie van meer dan 5.000 ton. Een deel daarvan wordt onder de vorm van holle chocoladefiguren verkocht op de Belgische markt onder de benaming Tonkeys. Recent sloot de onderneming ook een akkoord af met Studio 100 om een chocoladeversie van de Plop-figuren uit te brengen. Ook in het buitenland is de firma sterk actief: de producten worden wereldwijd uitgevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.