Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

Chocolatier ISIS kiest het 'vredige' Libeert als naam

De Belgische chocoladefabrikant ISIS, het vroegere Italo-Suisse, verandert na minder dan twaalf maanden weer van naam. Voortaan heet de chocolademaker Libeert, naar de eigenaarsfamilie.

Meer dan 5.000 ton chocolade

De chocoladeproducent uit Komen bestaat sinds 1923, toen stichter Jozef Dequeker zijn activiteiten in de chocoladesector startte onder de naam 'Zwitsers-Italiaanse Specialiteiten', waarmee hij meteen liet weten waar hij het ambacht leerde en zijn inspiratie haalde. De eerste fabriek van Italo Suisse kwam in Izegem.

 

Om internationaal meer weerklank te krijgen, veranderde Italo Suisse eerder dit jaar van naam. ISIS moest meer aanslaan, alleen was dat buiten de terroristen van Islamitische Staat gerekend.

 

Vierde generatie aan het roer

Om alle moeilijkheden te vermijden, stapt de onderneming nu over op de naam Libeert, naar de eigenaarsfamilie. Een terugkeer naar Italo Suisse werd vermeden omdat dit twijfel kon zaaien over de nationaliteit van het bedrijf.

 

Het familiebedrijf is nu in handen van de vierde generatie. Het wordt geleid door de vier kinderen van Ignace Libeert. Zijn broers Pieter en Luc en zus Myriam stapten bij de overgang naar de nieuwe generatie uit de zaak.

 

Vandaag is het bedrijf goed voor een omzet van zowat 35 miljoen euro en een productie van meer dan 5.000 ton. Een deel daarvan wordt onder de vorm van holle chocoladefiguren verkocht op de Belgische markt onder de benaming Tonkeys. Recent sloot de onderneming ook een akkoord af met Studio 100 om een chocoladeversie van de Plop-figuren uit te brengen. Ook in het buitenland is de firma sterk actief: de producten worden wereldwijd uitgevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top