Coca-Cola boekt in VS eerste groei in 11 jaar dankzij voornamen-campagne

Coca-Cola boekt in VS eerste groei in 11 jaar dankzij voornamen-campagne

Bij ons is ze al een begrip, de 'Share a Coke'-campagne met voornamen op flesjes en blikjes. In de VS is ze pas sinds juni laatstleden opgestart, maar meteen schoot de verkoop in de belangrijkste markt van Coca-Cola omhoog. En dat voor het eerst in 11 jaar.

Kentering na 11 jaar achteruitgang

Elf jaar lang wist de drankengigant uit Atlanta zich geen raad met de kwakkelende verkoop van Coca-Cola op zijn thuismarkt. De redenen waren voldoende gekend: de groeiende aandacht vanuit gezondheidshoek voor de obesitas-epidemie in de VS en geregeld negatieve pers over kunstmatige zoetstoffen.

 

De oplossing om het tij te keren leken ze echter maar niet te vinden. Tot het concern besliste om ook in de Verenigde Staten - qua volume nog altijd zijn belangrijkste markt - de 'Share a Coke'-campagne op te starten.

 

Het resultaat bleef niet lang uit, zo schrijft de Wall Street Journal: "Na een daling van 11 jaar op een rij is het frisdrankvolume van Coke in de VS gestegen met 0,4% in de twaalf weken tot augustus in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, aldus Wells Fargo dat cijfers van Nielsen store-scanner citeert. In dollar steeg de verkoop zelfs met 2,5%. In diezelfde periode bleven zowel het volume als de omzet in dollar negatief bij grote rivalen PepsiCo en Dr. Pepper Snapple Group Inc."

 

Wereldwijde succesformule

"Share a Coke", in 2011 bedacht in Australië en intussen al uitgerold in bijna 80 landen, is een echte succesformule, ook al hangt de Coca-Cola Company de cijfers liever niet aan de grote klok. In Australië zou de eerste campagne alvast gezorgd hebben voor een groei van 7% bij de jongeren.

 

Ook in ons land, waar de campagne al aan haar tweede golf toe is (met intussen zo'n 3.000 namen, waardoor 9 op de 10 Belgen hun voornaam moeten kunnen terugvinden), is de actie een succes. Ze leverde Coca-Cola België in juni van dit jaar zelfs de 'Golden Effie Award' op voor meest impactvolle marketingcampagne. Coca-Cola België sprak toen van een volumestijging met 14,8% en een groei van het marktaandeel met 3,4 procentpunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top