Coca-Cola boekt in VS eerste groei in 11 jaar dankzij voornamen-campagne

Coca-Cola boekt in VS eerste groei in 11 jaar dankzij voornamen-campagne

Bij ons is ze al een begrip, de 'Share a Coke'-campagne met voornamen op flesjes en blikjes. In de VS is ze pas sinds juni laatstleden opgestart, maar meteen schoot de verkoop in de belangrijkste markt van Coca-Cola omhoog. En dat voor het eerst in 11 jaar.

Kentering na 11 jaar achteruitgang

Elf jaar lang wist de drankengigant uit Atlanta zich geen raad met de kwakkelende verkoop van Coca-Cola op zijn thuismarkt. De redenen waren voldoende gekend: de groeiende aandacht vanuit gezondheidshoek voor de obesitas-epidemie in de VS en geregeld negatieve pers over kunstmatige zoetstoffen.

 

De oplossing om het tij te keren leken ze echter maar niet te vinden. Tot het concern besliste om ook in de Verenigde Staten - qua volume nog altijd zijn belangrijkste markt - de 'Share a Coke'-campagne op te starten.

 

Het resultaat bleef niet lang uit, zo schrijft de Wall Street Journal: "Na een daling van 11 jaar op een rij is het frisdrankvolume van Coke in de VS gestegen met 0,4% in de twaalf weken tot augustus in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, aldus Wells Fargo dat cijfers van Nielsen store-scanner citeert. In dollar steeg de verkoop zelfs met 2,5%. In diezelfde periode bleven zowel het volume als de omzet in dollar negatief bij grote rivalen PepsiCo en Dr. Pepper Snapple Group Inc."

 

Wereldwijde succesformule

"Share a Coke", in 2011 bedacht in Australië en intussen al uitgerold in bijna 80 landen, is een echte succesformule, ook al hangt de Coca-Cola Company de cijfers liever niet aan de grote klok. In Australië zou de eerste campagne alvast gezorgd hebben voor een groei van 7% bij de jongeren.

 

Ook in ons land, waar de campagne al aan haar tweede golf toe is (met intussen zo'n 3.000 namen, waardoor 9 op de 10 Belgen hun voornaam moeten kunnen terugvinden), is de actie een succes. Ze leverde Coca-Cola België in juni van dit jaar zelfs de 'Golden Effie Award' op voor meest impactvolle marketingcampagne. Coca-Cola België sprak toen van een volumestijging met 14,8% en een groei van het marktaandeel met 3,4 procentpunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top