Coca-Cola investeert 2,15 miljard dollar in Monster

Coca-Cola investeert 2,15 miljard dollar in Monster

Frisdankengigant Coca-Cola betaalt omgerekend 1,6 miljard euro voor een belang van 16,7% in Monster Beverage, een van de grootste producenten van energiedrank ter wereld. Meteen verhuizen een aantal drankenmerken van de ene groep naar de andere.

Optie op 25% van de aandelen

De miljardendeal tussen Coca-Cola en Monster is een onderdeel van een breder partnerschap. Daarbij zullen onder meer de energiedranken van Coca-Cola (o.m. Burn en Full Throttle) naar Monster verhuizen. Omgekeerd zal Monster voortaan uitsluitend op energiedrank focussen en gaan enkele andere frisdranken (zoals Hansen's Natural Sodas en Peace Tea) naar Coca-Cola.

 

De twee Amerikaanse bedrijven zullen ook nieuwe distributieakkoorden aangaan - wat meteen minder goed nieuws is voor AB InBev, dat in de Verenigde Staten de distributie van Monster voor zijn rekening neemt. Voor Monster ligt de weg zo wel open naar groeilanden als China en Rusland, waar het merk nog niet aanwezig is.

 

Coca-Cola heeft een optie om zijn participatie te verhogen tot 25% binnen de vier jaar, zo bevestigde CEO Muhtar Kent van Coca-Cola.

 

Snel groeiende markten

De investering past in de strategie van Coca-Cola om te investeren in veelbelovende nieuwe merken en technologie. De snel groeiende markt van de energiedrankjes wordt door Euromonitor International geschat op ruim 20 miljard euro.

 

De belangrijkste inkomstenstroom van de frisdrankenproducent uit Atlanta staat al een tijdje onder druk, omdat mensen gezondere gewoontes aannemen. In dat kader kondigde de drankengigant eerder dit jaar nog aan zijn aandeel in Keurig Green Mountain - verdeler van drankautmaten voor thuisgebruik - op te trekken tot 16%, met de bedoeling de aanval te lanceren op SodaStream.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top