Coca-Cola investeert 2,15 miljard dollar in Monster | RetailDetail

Coca-Cola investeert 2,15 miljard dollar in Monster

Coca-Cola investeert 2,15 miljard dollar in Monster

Frisdankengigant Coca-Cola betaalt omgerekend 1,6 miljard euro voor een belang van 16,7% in Monster Beverage, een van de grootste producenten van energiedrank ter wereld. Meteen verhuizen een aantal drankenmerken van de ene groep naar de andere.

Optie op 25% van de aandelen

De miljardendeal tussen Coca-Cola en Monster is een onderdeel van een breder partnerschap. Daarbij zullen onder meer de energiedranken van Coca-Cola (o.m. Burn en Full Throttle) naar Monster verhuizen. Omgekeerd zal Monster voortaan uitsluitend op energiedrank focussen en gaan enkele andere frisdranken (zoals Hansen's Natural Sodas en Peace Tea) naar Coca-Cola.

 

De twee Amerikaanse bedrijven zullen ook nieuwe distributieakkoorden aangaan - wat meteen minder goed nieuws is voor AB InBev, dat in de Verenigde Staten de distributie van Monster voor zijn rekening neemt. Voor Monster ligt de weg zo wel open naar groeilanden als China en Rusland, waar het merk nog niet aanwezig is.

 

Coca-Cola heeft een optie om zijn participatie te verhogen tot 25% binnen de vier jaar, zo bevestigde CEO Muhtar Kent van Coca-Cola.

 

Snel groeiende markten

De investering past in de strategie van Coca-Cola om te investeren in veelbelovende nieuwe merken en technologie. De snel groeiende markt van de energiedrankjes wordt door Euromonitor International geschat op ruim 20 miljard euro.

 

De belangrijkste inkomstenstroom van de frisdrankenproducent uit Atlanta staat al een tijdje onder druk, omdat mensen gezondere gewoontes aannemen. In dat kader kondigde de drankengigant eerder dit jaar nog aan zijn aandeel in Keurig Green Mountain - verdeler van drankautmaten voor thuisgebruik - op te trekken tot 16%, met de bedoeling de aanval te lanceren op SodaStream.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!