Coca-Cola investeert 2,15 miljard dollar in Monster

Coca-Cola investeert 2,15 miljard dollar in Monster

Frisdankengigant Coca-Cola betaalt omgerekend 1,6 miljard euro voor een belang van 16,7% in Monster Beverage, een van de grootste producenten van energiedrank ter wereld. Meteen verhuizen een aantal drankenmerken van de ene groep naar de andere.

Optie op 25% van de aandelen

De miljardendeal tussen Coca-Cola en Monster is een onderdeel van een breder partnerschap. Daarbij zullen onder meer de energiedranken van Coca-Cola (o.m. Burn en Full Throttle) naar Monster verhuizen. Omgekeerd zal Monster voortaan uitsluitend op energiedrank focussen en gaan enkele andere frisdranken (zoals Hansen's Natural Sodas en Peace Tea) naar Coca-Cola.

 

De twee Amerikaanse bedrijven zullen ook nieuwe distributieakkoorden aangaan - wat meteen minder goed nieuws is voor AB InBev, dat in de Verenigde Staten de distributie van Monster voor zijn rekening neemt. Voor Monster ligt de weg zo wel open naar groeilanden als China en Rusland, waar het merk nog niet aanwezig is.

 

Coca-Cola heeft een optie om zijn participatie te verhogen tot 25% binnen de vier jaar, zo bevestigde CEO Muhtar Kent van Coca-Cola.

 

Snel groeiende markten

De investering past in de strategie van Coca-Cola om te investeren in veelbelovende nieuwe merken en technologie. De snel groeiende markt van de energiedrankjes wordt door Euromonitor International geschat op ruim 20 miljard euro.

 

De belangrijkste inkomstenstroom van de frisdrankenproducent uit Atlanta staat al een tijdje onder druk, omdat mensen gezondere gewoontes aannemen. In dat kader kondigde de drankengigant eerder dit jaar nog aan zijn aandeel in Keurig Green Mountain - verdeler van drankautmaten voor thuisgebruik - op te trekken tot 16%, met de bedoeling de aanval te lanceren op SodaStream.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top