Coca-Cola kondigt besparingen aan

Coca-Cola kondigt besparingen aan

Na tegenvallende resultaten in het derde kwartaal heeft frisdrankenproducent Coca-Cola fikse besparingen aangekondigd. Een groeiende bezorgdheid rond obesitas zorgt voor een tragere groei van het bedrijf.

2,5 miljard besparen

De omzet van Coca-Cola viel in het derde kwartaal licht terug van 12 miljard dollar naar 11,98 miljard dollar (9,41 miljard euro), hoewel analisten een kleine groei tot 12,1 miljard dollar (9,50 miljard euro) hadden voorspeld.

 

Een vertraagde internationale groei en de bezorgdheid rond kunstmatige suikers en zwaarlijvigheid worden als belangrijkste factoren voor de terugval aangeduid. CEO Muhtar Kent kreeg daarnaast het verwijt van aandeelhouders dat hij niet snel genoeg reageerde op de situatie. Hij heeft nu een besparingsplan aangekondigd, waarmee het bedrijf tegen 2019 drie miljard dollar (net geen 2,5 miljard euro) moet uitsparen.

 

Snellere verkoop fabrieken

Als onderdeel van dat plan zal het merendeel van de bottelarijen tegen een versneld tempo verkocht worden aan onafhankelijke ondernemers. Dat moet nu tegen 2017 gebeuren, drie jaar sneller dan voorheen gepland.

 

In het derde kwartaal haalde Coca-Cola toch nog een mooie nettowinst van 2,1 miljard dollar (1,7 miljard euro), al was die toch 14 procent lager dan een jaar eerder. In Noord-Amerika viel het verkochte volume terug met 1 procent, terwijl het in de rest van de wereld met 1 procent steeg. Analisten hadden echter wereldwijd een groei van 3,4 procent verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top