Coca-Cola kondigt besparingen aan | RetailDetail

Coca-Cola kondigt besparingen aan

Coca-Cola kondigt besparingen aan

Na tegenvallende resultaten in het derde kwartaal heeft frisdrankenproducent Coca-Cola fikse besparingen aangekondigd. Een groeiende bezorgdheid rond obesitas zorgt voor een tragere groei van het bedrijf.

2,5 miljard besparen

De omzet van Coca-Cola viel in het derde kwartaal licht terug van 12 miljard dollar naar 11,98 miljard dollar (9,41 miljard euro), hoewel analisten een kleine groei tot 12,1 miljard dollar (9,50 miljard euro) hadden voorspeld.

 

Een vertraagde internationale groei en de bezorgdheid rond kunstmatige suikers en zwaarlijvigheid worden als belangrijkste factoren voor de terugval aangeduid. CEO Muhtar Kent kreeg daarnaast het verwijt van aandeelhouders dat hij niet snel genoeg reageerde op de situatie. Hij heeft nu een besparingsplan aangekondigd, waarmee het bedrijf tegen 2019 drie miljard dollar (net geen 2,5 miljard euro) moet uitsparen.

 

Snellere verkoop fabrieken

Als onderdeel van dat plan zal het merendeel van de bottelarijen tegen een versneld tempo verkocht worden aan onafhankelijke ondernemers. Dat moet nu tegen 2017 gebeuren, drie jaar sneller dan voorheen gepland.

 

In het derde kwartaal haalde Coca-Cola toch nog een mooie nettowinst van 2,1 miljard dollar (1,7 miljard euro), al was die toch 14 procent lager dan een jaar eerder. In Noord-Amerika viel het verkochte volume terug met 1 procent, terwijl het in de rest van de wereld met 1 procent steeg. Analisten hadden echter wereldwijd een groei van 3,4 procent verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.