Coca-Cola kondigt besparingen aan

Coca-Cola kondigt besparingen aan

Na tegenvallende resultaten in het derde kwartaal heeft frisdrankenproducent Coca-Cola fikse besparingen aangekondigd. Een groeiende bezorgdheid rond obesitas zorgt voor een tragere groei van het bedrijf.

2,5 miljard besparen

De omzet van Coca-Cola viel in het derde kwartaal licht terug van 12 miljard dollar naar 11,98 miljard dollar (9,41 miljard euro), hoewel analisten een kleine groei tot 12,1 miljard dollar (9,50 miljard euro) hadden voorspeld.

 

Een vertraagde internationale groei en de bezorgdheid rond kunstmatige suikers en zwaarlijvigheid worden als belangrijkste factoren voor de terugval aangeduid. CEO Muhtar Kent kreeg daarnaast het verwijt van aandeelhouders dat hij niet snel genoeg reageerde op de situatie. Hij heeft nu een besparingsplan aangekondigd, waarmee het bedrijf tegen 2019 drie miljard dollar (net geen 2,5 miljard euro) moet uitsparen.

 

Snellere verkoop fabrieken

Als onderdeel van dat plan zal het merendeel van de bottelarijen tegen een versneld tempo verkocht worden aan onafhankelijke ondernemers. Dat moet nu tegen 2017 gebeuren, drie jaar sneller dan voorheen gepland.

 

In het derde kwartaal haalde Coca-Cola toch nog een mooie nettowinst van 2,1 miljard dollar (1,7 miljard euro), al was die toch 14 procent lager dan een jaar eerder. In Noord-Amerika viel het verkochte volume terug met 1 procent, terwijl het in de rest van de wereld met 1 procent steeg. Analisten hadden echter wereldwijd een groei van 3,4 procent verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top